Genchi Genbutsu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 19: Linia 19:
'''Genchi Genbutsu''' to jeden z elementów filozofii budującej specyficzną [[kultura organizacyjna|kulturę organizacyjna]] w japońskich korporacjach. Ten element został jako pierwszy wdrożony przez Toyotę, obecnie jest wdrażany przez jednostki biznesowe na całym świecie. Genchi Genbutsu w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobiste sprawdzenie przyczyn danej sytuacji problemowej u źródeł jej powstania (zobacz "wersję europejską": [[działania doskonalące]]). Rozpoznanie problemu i [[próba]] jego rozwiązania muszą być empirycznie doświadczone i sprawdzone przez [[pracownik]]ów na linii produkcyjnej. ''Genchi'' z japońskiego oznacza miejsce zdarzenia, natomiast ''Genbutsu'' prawdziwa rzecz.  
'''Genchi Genbutsu''' to jeden z elementów filozofii budującej specyficzną [[kultura organizacyjna|kulturę organizacyjna]] w japońskich korporacjach. Ten element został jako pierwszy wdrożony przez Toyotę, obecnie jest wdrażany przez jednostki biznesowe na całym świecie. Genchi Genbutsu w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobiste sprawdzenie przyczyn danej sytuacji problemowej u źródeł jej powstania (zobacz "wersję europejską": [[działania doskonalące]]). Rozpoznanie problemu i [[próba]] jego rozwiązania muszą być empirycznie doświadczone i sprawdzone przez [[pracownik]]ów na linii produkcyjnej. ''Genchi'' z japońskiego oznacza miejsce zdarzenia, natomiast ''Genbutsu'' prawdziwa rzecz.  


Zasada obowiązuje w przedsiębiorstwach, które funkcjonują zgodnie z zasadami filozofii ''Lean Management''. ''Genchi Genbutsu'' jest jedną z zasad TPS (Toyota Production System). Kierując się tą zasadą, aby zrozumieć bieżącą sytuację i podjąć optymalną decyzję kierownik musi opierać się na własnym doświadczeniu, oraz własnych obserwacjach. Menadżer powinien udać się obowiście na ''Genchi'', aby zapoznać się z sytuacją i stwierdzić fakty- zdobyć informację z "pierwszej ręki" poprzez analizę procesów w gemba, powinien porozmawiać z pracownikami, oraz w momencie, gdy odchylenia od norm zostaną zaobserwowane przez pracowników, zadać pytanie "dlaczego tak jest?".  
[[Zasada]] obowiązuje w przedsiębiorstwach, które funkcjonują zgodnie z zasadami filozofii ''Lean Management''. ''Genchi Genbutsu'' jest jedną z zasad TPS (Toyota Production [[System]]). Kierując się tą zasadą, aby zrozumieć bieżącą sytuację i podjąć optymalną decyzję [[kierownik]] musi opierać się na własnym doświadczeniu, oraz własnych obserwacjach. [[Menadżer]] powinien udać się obowiście na ''Genchi'', aby zapoznać się z sytuacją i stwierdzić fakty- zdobyć informację z "pierwszej ręki" poprzez analizę procesów w [[gemba]], powinien porozmawiać z pracownikami, oraz w momencie, gdy odchylenia od norm zostaną zaobserwowane przez pracowników, zadać pytanie "dlaczego tak jest?".  


Proces ma za zadanie stymulacje problemu przez osoby, które znajdują się najbliżej źródła problemu. Frazy "Idź i zobacz", oraz "Ucz i wspieraj innych" powinny być codziennością w pracy kierownika.(Miller J.,2014) ''Genchi Genbutsu'' jest powiązane z ideą [[kaizen|kaizen]] czyli ciągłym samodoskonaleniem się, filozofia jest bardzo popularna w przedsiębiorstwach japońskich. Kierownicy w swoich działaniach mają za zadanie tak zaangażować pracownika, żeby czuł więź ze swoim miejscem pracy.(Trenker M.,2016)
[[Proces]] ma za [[zadanie]] stymulacje problemu przez osoby, które znajdują się najbliżej źródła problemu. Frazy "Idź i zobacz", oraz "Ucz i wspieraj innych" powinny być codziennością w pracy kierownika.(Miller J.,2014) ''Genchi Genbutsu'' jest powiązane z ideą [[kaizen|kaizen]] czyli ciągłym samodoskonaleniem się, filozofia jest bardzo popularna w przedsiębiorstwach japońskich. Kierownicy w swoich działaniach mają za zadanie tak zaangażować pracownika, żeby czuł [[więź]] ze swoim miejscem pracy.(Trenker M.,2016)


<google>text</google>
<google>text</google>
Linia 29: Linia 29:
* Liker, J.,(2003), ''The Toyota Way: 14 Management Principles From The World's Greatest Manufacturer'', McGraw Hill.  
* Liker, J.,(2003), ''The Toyota Way: 14 Management Principles From The World's Greatest Manufacturer'', McGraw Hill.  
* Liker, J., Meier, D.,(2005), ''The Toyota Way Fieldbook'', McGraw Hill.
* Liker, J., Meier, D.,(2005), ''The Toyota Way Fieldbook'', McGraw Hill.
* Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J. (2014), ''Kultura kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia'' MT Biznes, Warszawa.
* Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J. (2014), ''Kultura [[kaizen]]. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia'' MT [[Biznes]], Warszawa.
* Trenkner M.,(2016), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-4-1.pdf#page=173 Rola i zadania kierowników w realizacji koncepcji Lean Management-aspekty społeczne]''
* Trenkner M.,(2016), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-4-1.pdf#page=173 Rola i zadania kierowników w realizacji koncepcji Lean Management-aspekty społeczne]''



Wersja z 22:05, 19 maj 2020

Genchi Genbutsu
Polecane artykuły



Genchi Genbutsu to jeden z elementów filozofii budującej specyficzną kulturę organizacyjna w japońskich korporacjach. Ten element został jako pierwszy wdrożony przez Toyotę, obecnie jest wdrażany przez jednostki biznesowe na całym świecie. Genchi Genbutsu w dosłownym tłumaczeniu oznacza osobiste sprawdzenie przyczyn danej sytuacji problemowej u źródeł jej powstania (zobacz "wersję europejską": działania doskonalące). Rozpoznanie problemu i próba jego rozwiązania muszą być empirycznie doświadczone i sprawdzone przez pracowników na linii produkcyjnej. Genchi z japońskiego oznacza miejsce zdarzenia, natomiast Genbutsu prawdziwa rzecz.

Zasada obowiązuje w przedsiębiorstwach, które funkcjonują zgodnie z zasadami filozofii Lean Management. Genchi Genbutsu jest jedną z zasad TPS (Toyota Production System). Kierując się tą zasadą, aby zrozumieć bieżącą sytuację i podjąć optymalną decyzję kierownik musi opierać się na własnym doświadczeniu, oraz własnych obserwacjach. Menadżer powinien udać się obowiście na Genchi, aby zapoznać się z sytuacją i stwierdzić fakty- zdobyć informację z "pierwszej ręki" poprzez analizę procesów w gemba, powinien porozmawiać z pracownikami, oraz w momencie, gdy odchylenia od norm zostaną zaobserwowane przez pracowników, zadać pytanie "dlaczego tak jest?".

Proces ma za zadanie stymulacje problemu przez osoby, które znajdują się najbliżej źródła problemu. Frazy "Idź i zobacz", oraz "Ucz i wspieraj innych" powinny być codziennością w pracy kierownika.(Miller J.,2014) Genchi Genbutsu jest powiązane z ideą kaizen czyli ciągłym samodoskonaleniem się, filozofia jest bardzo popularna w przedsiębiorstwach japońskich. Kierownicy w swoich działaniach mają za zadanie tak zaangażować pracownika, żeby czuł więź ze swoim miejscem pracy.(Trenker M.,2016)

Bibliografia

Autor: Angelika Rutana, Karol Żarski