Funkcje zarządzania strategicznego

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:39, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Funkcje zarządzania strategicznego
Polecane artykuły


Przedstawione poniżej zestawienie działań (funkcji) realizowanych w procesie zarządzania strategicznego, jest ujęciem bardzo ogólnym. Zawartość kategorii zawiera szerszy opis metodologiczny oraz prezentacja metod i technik szczegółowych stosowanych w poszczególnych etapach procesu zarządzania strategicznego: analizy, planowania, wdrożenia i kontroli strategicznej.

Funkcje zarządzania strategicznego

Formułowanie strategii przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa

  1. Tworzenie misji przedsiębiorstwa
    • Określanie założeń misji przedsiębiorstwa
    • Wybór metodologii formułowania misji
    • Formułowanie misji
    • Przygotowanie projektu wdrażania misji
    • Wdrożenie misji przedsiębiorstwa
  2. Formułowanie zasad określających pozycję przedsiębiorstwa w otoczeniu politycznym, prawnym, ekonomicznym, społecznym, technologicznym, naturalnym
    • Ustalenie racji istnienia przedsiębiorstwa w kategoriach otoczenia
    • Obserwacja i analiza zmienności otoczenia
    • Prognozy zmian w otoczeniu
    • Określenie szans i zagrożeń
    • Określenie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa i jego zmian
    • Uproszczenie zasad polityki przedsiębiorstwa
    • Wdrożenie zasad polityki przedsiębiorstwa
  3. Ustalanie celów przedsiębiorstwa
  4. Opracowanie strategii przedsiębiorstwa jako całości
    • Określenie wariantów strategicznych
    • Analiza wariantów strategicznych
    • Charakterystyka kryteriów wyboru i wybór wariantu strategicznego
    • Projekt założeń strategii funkcjonalnych oraz ich konfrontowanie z obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa

Segmentacja strategiczna przedsiębiorstwa

  1. Wyróżnienie segmentów strategicznych
  2. Opracowanie spójnej ze strategią przedsiębiorstwa strategii segmentów
  3. Tworzenie zasad decentralizacji decyzji strategicznych i polityki firmy
  4. Projektowanie oraz wdrażanie polityki i strategii segmentów

Budowanie i wykorzystanie modelu kontroli strategicznej

  1. Definiowanie założeń modelu
  2. Dobór kryteriów oceny oraz środków jej wyrazu
  3. Upodmiotowienie kontroli
  4. Doskonalenie modelu kontroli strategicznej

Źródło: (J. Strużyna 1992, s. 79-80)

Bibliografia

  • Strużyna J., Katalog funkcji zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem, KWG, Ruda Śląska 1992

Autor: Krzysztof Woźniak