Funkcje logistyki

Z Encyklopedia Zarządzania

Koncepcja funkcjonowania logistyki związana jest z realizacją działań w nawiązaniu do zasady 7R, często traktowanej jako skonsolidowana definicja logistyki. Reguła 7R, inaczej określana jako 7W, koncentruje się na wskazaniu kluczowych determinant pozwalających na wyrażenie jej istoty. Zgodnie z podejściem, fundamentalnym celem funkcjonowania zakresu logistyki jest realizacja czynności pozwalających na dostarczenie (W. Harasima i in. 2018, s. 45):

  1. właściwego produktu
  2. właściwemu odbiorcy
  3. we właściwej ilości oraz jakości
  4. we właściwej cenie
  5. we właściwym czasie
  6. we właściwą lokalizację

Współczesna logistyka swoim zakresem funkcjonowania obejmuje szereg zróżnicowanych obszarów występujących w przedsiębiorstwach, dotyczących zarówno czynności produkcyjnych, magazynowych, transportowych oraz gospodarowania wytworzonymi odpadami. Uszczegóławiając, logistyka w przedsiębiorstwie wiąże się z(K. Ficoń 2004, s.37):

  • prognostyką popytu
  • organizacją produkcji
  • planowaniem sprzedaży
  • zarządzaniem procesami magazynowymi
  • organizacją czynności transportowych
  • zarządzaniem gospodarką odpadową
  • organizacją przestrzenną obiektów

Cele logistyki

W nawiązaniu do obszarów funkcjonowania logistyki, należy wyróżnić główne oraz szczegółowe cele, realizowane przez logistykę. Odnosząc się do ogólnej definicji logistyki, wyrażonej również przez regułę 7R, jej główne funkcje wiążą się z (E. Gołembska 2009, s. 15):

  • zsynchronizowaniem cyrkulacji materiałów niezbędnych do produkcji w obrębie przedsiębiorstwa oraz finalnych produktów przeznaczonych dla konsumenta,
  • redukcją nakładów pieniężnych i czasowych przeznaczonych do synchronizacji niniejszego przepływu przy jednoczesnej maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa,
  • reorganizacji procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie w celu dostosowania do maksymalnej realizacji obsługi klienta.

Ponadto, poza głównymi funkcjami logistyki, występują funkcje o charakterze szczegółowym, które w dokładniejszym stopniu nawiązują do zakresu jej funkcjonowania w przedsiębiorstwie. W ich obrębie należy wyróżnić koordynację rzeczowych przepływów materiałowych oraz usługowych, sterowanie oraz optymalizację zapasów niezbędnych do produkcji, organizację przepływów o charakterze informacyjno-decyzyjnym oraz zapewnienie bezpieczeństwa z zakresu infrastruktury procesów logistycznych (K. Ficoń 2004, s.35).

Działalność logistyczna

Realizacja wyróżnionych funkcji przy pomocy procesów logistycznych jest możliwa dzięki standaryzacji oraz optymalizacji działalności logistycznej, zgodnie z profilem działalności przedsiębiorstwa. W jej zakresie wyróżniono działalność o charakterze kluczowym oraz pomocniczym.

Jak wskazuje E. Gołembska, działalność kluczowa, czyli innymi słowy główna, związana jest z (E. Gołembska 2009, s.16):

  1. Wystandaryzowaniem w przedsiębiorstwie produktów oraz usług w obrębie których dochodzi do zdefiniowania potrzeb odbiorcy, stworzenia jakościowych projektów produktowych oraz tworzenia prognoz sprzedażowych,
  2. Optymalizacją transportu polegającą na identyfikacji tras transportowych oraz szacowaniu kosztów przewozu w nawiązaniu do wyselekcjonowanej gałęzi transportowej,
  3. Optymalizacją procesów magazynowych polegającą na selekcji obiektów magazynowych o wymaganych parametrach, zaopatrzeniu ich w niezbędną infrastrukturę oraz uwzględnieniu obrotu niezbędnej dokumentacji istniejącej w odniesieniu do procesów magazynowych,
  4. Obsługą sekwencji zamówień związaną z wyselekcjonowaniem grona dostawców, standaryzacją procesów zamówień oraz ich realizacją.

Z kolei działalność pomocnicza, stanowi wsparcie dla działalności głównej, uzupełniając ją oraz rozwijając, czego celem jest zapewnienie sprawności w całościowym funkcjonowaniu działalności logistycznej przedsiębiorstwa. W jej zakresie dochodzi do (E. Gołembska 2009, s.16):

  1. zapewnienia wsparcia produkcyjnego oraz dystrybucyjnego, związanego z określeniem szacunkowych miejsc oraz czasu realizacji zamówień, czynnościami planistycznymi jednostek ładunkowych, wykorzystywaniem opakowań w procesach dystrybucji, a także czynnościami kompletacyjnymi,
  2. stworzenia profilu zaopatrzenia w przedsiębiorstwie, optymalizującego źródło, częstotliwość oraz rozmiar procesów zaopatrzeniowych,
  3. zapewnienia przepływów z zakresu informatyzacji , opartego na scentralizowaniu informacji przepływających w obrębie poszczególnych działów przedsiębiorstwa.

Bibliografia:

Autor: Szymon Uchto