Fundraising

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 21:39, 19 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Fundraising
Polecane artykuły

Fundraising (ang. fund – fundusz, raising – zbieranie) to gromadzenie funduszy pochodzących z bezinteresownych, dobrowolnych wpłat i darowizn pochodzących od osób prywatnych, firm, fundacji lub instytucji pozarządowych. Fundraising prowadzi się poprzez budowanie długotrwałych relacji z otoczeniem w celu zebrania pieniędzy na cel służący wspólnemu dobru, zgodnemu z wartościami wyznawanymi zarówno przez darczyńcę, jak i organizację prowadzącą fundraising.

Metody i techniki fundraisingowe

Formy wspierania organizacji społecznych przez firmy (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 95-97):

  • CSR (ang. Corporate Social Responsibility – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) – firmy działają na rzecz społeczeństwa realizując w ten sposób strategię kreowania wizerunku firmy, jako przyjaznej ludziom i środowisku. Firma poprawiając w ten sposób swój wizerunek buduje jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększa swoją wartość,
  • CRM (ang. Cause Related Marketing – Marketing Społecznie Zaangażowany) – zbieranie funduszy poprzez przekazywanie określonej części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży danego produktu na cele dobroczynne,
  • Pay-rollingprogram składek pracowniczych, w którym pracownik zobowiązuje się do dobrowolnego i regularnego przekazywania części swojego wynagrodzenia na rzecz określonej organizacji,
  • Matching funds – pomnażanie przez firmę kwoty, którą jej pracownicy zebrali wspólnie na określony cel,
  • Wymiana barterowa – wymiana towarów lub usług bez pośrednictwa pieniędzy.

Formy wspierania organizacji społecznych przez indywidualnych darczyńców (E. Wszendybył-Skulska, K. Nessel i in. 2014, s. 97-98):

  • Aukcjesprzedaż towaru lub usługi w formie przetargu, który wygrywa osoba oferująca najwyższą stawkę,
  • Loterie – sprzedaż losów, dzięki którym uczestnicy gry mogą coś wygrać. Nagroda, którą można zdobyć w loterii często jest ufundowana bądź podarowana przez któregoś ze sponsorów,
  • SMS – wysyłanie charytatywnych wiadomości SMS, których cena jest równa kwocie przekazywanej na rzecz danej organizacji,
  • Telefundraising – kontaktowanie się z potencjalnymi darczyńcami za pomocą telefonu i zachęcanie ich do wsparcia danej organizacji,
  • Click-and-donate – wpłaty na rzecz organizacji dokonywane za pośrednictwem Internetu w formie przelewów na konto organizacji,
  • Dialog bezpośredni – zachęcanie potencjalnych darczyńców do wsparcia danej organizacji poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę twarzą w twarz, która może odbyć się przy okazji wydarzenia charytatywnego, prywatnej rozmowy, czy nawet umówionego spotkania w domu potencjalnego darczyńcy,
  • 1% podatku – dobrowolne przekazanie 1% podatku w indywidualnych rocznych rozliczeniach podatników na rzecz wybranej organizacji.

Zasady utrzymywania relacji w fundraisingu

Organizacje działające non-profit, czyli na rzecz wspólnego dobra, nie przynoszą zysku materialnego. Niosą jednak ze sobą wiele regulacji i zasad działania (E. Prymon-Ryś 2016, s. 404-405):

  • dbanie o dobro wspólne – przedmiotem zainteresowania organizacji powinno być dobro wspólne, przynoszące korzyć społeczeństwu lub jego poszczególnym grupom,
  • legalizmorganizacja powinna działać na podstawie i w ramach norm prawnych,
  • niezależność – organizacja powinna być samorządna i mieć określone wewnętrznie mechanizmy samoregulacji,
  • przejrzystość działań – organizacja udostępnia informacje o swoich działaniach,
  • odpowiedzialność – organizacja jest odpowiedzialna za skutki podejmowanych działań,
  • realizacja zadań statutowych – organizacja powinna przekazywać swój majątek w pierwszej kolejności na realizację postanowionych zadań, a dopiero później inwestować w swój rozwój,
  • jawność finansów – organizacja nie powinna zatajać informacji związanych ze swoimi finansami,
  • partnerstwo – organizacja powinna działać w ramach współpracy z podmiotami publicznymi lub prywatnymi,
  • przejrzystość relacji – organizacja unika konfliktu interesów,
  • rozdzielność funkcji – osoby zarządzające w organizacji nie powinny pełnić jednocześnie funkcji nadzorujących.

Bibliografia

Autor: Dominika Pietruszka