Formalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307).
'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307).
Formalizacja definiowana jest jako proces utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
* statut przedsiębiorstwa
* [[statut]] przedsiębiorstwa
* regulamin organizacyjny
* [[regulamin]] organizacyjny
* schemat struktury organizacyjnej
* schemat struktury organizacyjnej
* charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
* charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
* instrukcje obiegu dokumentów
* instrukcje obiegu dokumentów
* procedury
* procedury
* wytyczne (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).
* wytyczne (Zakrzewska - Bielawska A., [[Organizowanie]] działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).


Formalizacja oznacza proces, w którym cele i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., Organizacja jako maszyna, w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96).  
Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96).  
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:  
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:  
<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 35: Linia 35:


W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:  
W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:  
* schemat organizacyjny
* [[schemat organizacyjny]]
* regulamin
* regulamin
* opis stanowiska pracy
* [[opis stanowiska pracy]]
* zakres czynności
* [[zakres]] czynności
* instrukcja organizacyjna
* [[instrukcja]] organizacyjna
* zarządzenia
* zarządzenia
* polecenia służbowe
* polecenia służbowe
Linia 51: Linia 51:
# minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
# minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
# minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
# minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
# umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej działanie za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
# umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej [[działanie]] za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).


Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).  
Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).  
Linia 58: Linia 58:


Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:  
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:  
# zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i regulamin organizacyjny
# zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i [[regulamin organizacyjny]]
# opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
# opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
# ciągłe doskonalenie dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)
# [[ciągłe doskonalenie]] dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)


==Pomiar==
==Pomiar==


Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:  
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:  
* przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje zbyt szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
* przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje [[zbyt]] szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
* niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
* niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:  
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:  
Linia 74: Linia 74:
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
* otoczenie – im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
* otoczenie – im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
* technologia – im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
* [[technologia]] – im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
* wielkość organizacji – wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
* wielkość organizacji – wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
* zwartość terytorialna – wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
* zwartość terytorialna – wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
* poziom kwalifikacji personelu – im niższe kwalifikacje personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
* poziom kwalifikacji personelu – im niższe [[kwalifikacje]] personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
* postawa personelu – wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).  
* postawa personelu – wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).  
   
   
Linia 85: Linia 85:
* Glinka B., Hensel P.(2016), ''Struktury i projektowanie organizacji'', w: Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu: organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wydawnictwo: Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
* Glinka B., Hensel P.(2016), ''Struktury i projektowanie organizacji'', w: Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu: organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wydawnictwo: Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
* Hall, R. H., Johnson, N. J., & Haas, J. E. (1967). ''Organizational size, complexity, and formalization''. "American Sociological Review", pp. 903-912.
* Hall, R. H., Johnson, N. J., & Haas, J. E. (1967). ''Organizational size, complexity, and formalization''. "American Sociological Review", pp. 903-912.
* Koźmiński A. K., Jemielniak D., Latusek – Jurczak D.(2016), ''Zasady zarządzania'', Wydawnictwo: Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
* Koźmiński A. K., Jemielniak D., Latusek – Jurczak D.(2016), ''[[Zasady zarządzania]]'', Wydawnictwo: Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
* Lechowicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010) [http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 ''Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego.  
* Lechowicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010) [http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 ''Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego.  
* Nalepka A.(2001), ''Struktura organizacyjna'', ANTYKWA, Kraków 2001
* Nalepka A.(2001), ''[[Struktura organizacyjna]]'', ANTYKWA, Kraków 2001
* ''Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej'',(2001) pod red. Przybyła M., Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
* ''Organizacja i [[zarządzanie]]. Podstawy wiedzy menedżerskiej'',(2001) pod red. Przybyła M., Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
* Serafin K.(2015)[http://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc ''Kultura organizacyjna jako element wspierajacy realizacje strategii przedsiebiorstwa]''Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
* Serafin K.(2015)[http://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc ''Kultura organizacyjna jako element wspierajacy realizacje strategii przedsiebiorstwa]''Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
* Piotrowski W.(2018), ''Organizacja jako maszyna'', w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Wydawnictwo: Poltext, Warszawa 2018.
* Piotrowski W.(2018), ''Organizacja jako maszyna'', w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Wydawnictwo: Poltext, Warszawa 2018.

Wersja z 21:21, 19 maj 2020

Formalizacja
Polecane artykuły


Formalizacja jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). Formalizacja definiowana jest jako proces utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:

  • statut przedsiębiorstwa
  • regulamin organizacyjny
  • schemat struktury organizacyjnej
  • charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
  • instrukcje obiegu dokumentów
  • procedury
  • wytyczne (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).

Formalizacja oznacza proces, w którym cele i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., Organizacja jako maszyna, w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:

  • misję i cele systemu
  • zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
  • podstawowe zależności organizacyjne
  • zakresy uprawnień i odpowiedzialności
  • wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)

W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:

Cele formalizacji

Można wyróżnić następujące cele formalizacji:

  1. wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
  2. zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
  3. osiągniecie oczekiwanego poziomu pewności wyniku i sposobu funkcjonowania danych elementów organizacji za pomocą określenia i wprowadzenia zweryfikowanych procedur działania
  4. minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
  5. minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
  6. umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej działanie za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).

Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).

Etapy

Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:

  1. zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i regulamin organizacyjny
  2. opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
  3. ciągłe doskonalenie dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)

Pomiar

Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:

  • przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje zbyt szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
  • niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji

Stopień formalizacji systemu może być mierzony:

  • liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
  • stopniem szczegółowości tych przepisów
  • stopniem rygorystyczności (karami za niezastosowanie się do przepisów) (A. K. Koźmiński, W. Piotrowski 2000, s. 273)

Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:

  • otoczenie – im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
  • technologia – im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
  • wielkość organizacji – wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
  • zwartość terytorialna – wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
  • poziom kwalifikacji personelu – im niższe kwalifikacje personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
  • postawa personelu – wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska - Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).

Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek – Jurczak 2014, s. 51, 52).

Bibliografia

  • Glinka B., Hensel P.(2016), Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu: organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wydawnictwo: Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
  • Hall, R. H., Johnson, N. J., & Haas, J. E. (1967). Organizational size, complexity, and formalization. "American Sociological Review", pp. 903-912.
  • Koźmiński A. K., Jemielniak D., Latusek – Jurczak D.(2016), Zasady zarządzania, Wydawnictwo: Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
  • Lechowicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010) Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych. Akta Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Nalepka A.(2001), Struktura organizacyjna, ANTYKWA, Kraków 2001
  • Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej,(2001) pod red. Przybyła M., Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław 2001
  • Serafin K.(2015)Kultura organizacyjna jako element wspierajacy realizacje strategii przedsiebiorstwaZeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
  • Piotrowski W.(2018), Organizacja jako maszyna, w: Latusek – Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Wydawnictwo: Poltext, Warszawa 2018.
  • Ubranowska-Sojkin E. (2010) Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności – antycypacja kryzysów. Zeszyty naukowe Głowna szkola handlowa w Warszawie (strona 210)
  • Vlaar, P. W., Van den Bosch, F. A., & Volberda, H. W. (2006). Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense. "Organization Studies", 27(11), pp. 1617-1638.
  • Zakrzewska - Bielawska A.(2017), Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska - Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, Wydaw. Nieoczywiste - imprint GAB Media, Warszawa 2017.
  • Zarządzanie Teoria i praktyka, pod red Koźmiński A. K., Piotrowski W., (wyd. 5), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

Autor: Łukasz Jakosz