Extranet: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Extranet to sieć łącząca komputerowe sieci firm i działające w nich aplikacje w bezpieczny sposób. Są w niej używane m.in. technologie pozwalające na bezpieczne połączenia przez Internet, takie jak szyfrowanie kluczem publicznym czy protokół SSL dla stron dostępnych. Sieci takie są stosowane między firmami konsultingowymi a ich klientami, między biurami maklerskimi a dużymi inwestorami, producentami a ich siecią sprzedaży. W Extranetach dostępne stają się systemy poczty elektronicznej, bazy danych, aplikacje sprzedawców i dostawców.  
Extranet to sieć łącząca komputerowe sieci firm i działające w nich aplikacje w bezpieczny sposób. Są w niej używane m.in. technologie pozwalające na bezpieczne połączenia przez [[Internet]], takie jak [[szyfrowanie]] kluczem publicznym czy protokół SSL dla stron dostępnych. Sieci takie są stosowane między firmami konsultingowymi a ich klientami, między biurami maklerskimi a dużymi inwestorami, producentami a ich siecią sprzedaży. W Extranetach dostępne stają się systemy poczty elektronicznej, bazy danych, aplikacje sprzedawców i dostawców.  


Transakcje przeprowadzane w systemie ekstranet na rynkach systemów B2B są dużo tańsze od tych przeprowadzanych w systemie EDI (elektroniczna wymiana danych). Teoretycznie, żeby porównać jedno do drugiego, to można powiedzieć, że czasami koszt jednej transakcji w systemie ekstranet jest nawet sto razy niższy od innej transakcji wykonanej ręcznie (bez wsparcia systemowego). Naocznym przykładem jest zautomatyzowanie transakcji rozliczania faktur. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 74</ref>
[[Transakcje]] przeprowadzane w systemie ekstranet na rynkach systemów B2B są dużo tańsze od tych przeprowadzanych w systemie EDI (elektroniczna [[wymiana]] danych). Teoretycznie, żeby porównać jedno do drugiego, to można powiedzieć, że czasami [[koszt]] jednej transakcji w systemie ekstranet jest nawet sto razy niższy od innej transakcji wykonanej ręcznie (bez wsparcia systemowego). Naocznym przykładem jest zautomatyzowanie transakcji rozliczania faktur. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 74</ref>


Zazwyczaj do systemu B2B dostajemy się za pomocą Internetu. Zdarza się jednak, że przedsiębiorstwa pozwalają na wejście w swoje systemy w sieci ekstranet intranetu, ale nie zawsze robią to w całości w stosunku do innych firm i klientów. Ekstranet polega na udostępnianiu zasobów własnej organizacji innym klientom. Trzeba jednak pamiętać, że ten dostęp nie jest oczywiście publiczny. W ekstranecie komunikują się głównie dostawcy i klienci. Wszystkie dane przesyłane za pomocą tego systemu są szyfrowane a dostęp do nich wymaga podania loginu i hasła.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 74</ref>
Zazwyczaj do systemu B2B dostajemy się za pomocą Internetu. Zdarza się jednak, że przedsiębiorstwa pozwalają na wejście w swoje systemy w sieci ekstranet intranetu, ale nie zawsze robią to w całości w stosunku do innych firm i klientów. Ekstranet polega na udostępnianiu zasobów własnej organizacji innym klientom. Trzeba jednak pamiętać, że ten dostęp nie jest oczywiście publiczny. W ekstranecie komunikują się głównie dostawcy i klienci. Wszystkie [[dane]] przesyłane za pomocą tego systemu są szyfrowane a dostęp do nich wymaga podania loginu i hasła.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 74</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 27: Linia 27:
* Skrócenie czasu obsługi klienta
* Skrócenie czasu obsługi klienta
* Łatwe koordynowanie napływających zamówień
* Łatwe koordynowanie napływających zamówień
* Komunikacja w firmie na wyższym poziomie
* [[Komunikacja]] w firmie na wyższym poziomie
* Możliwa szybka wymiana danych
* Możliwa szybka wymiana danych
* Możliwa szybka orientacja w sytuacji przedsiębiorstwa
* Możliwa szybka orientacja w sytuacji przedsiębiorstwa
* Możliwość zautomatyzowania niektórych procesów, np. składania zamówień
* Możliwość zautomatyzowania niektórych procesów, np. składania zamówień
* Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez firmę
* Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez firmę
* Wygodna kontrola przepływu finansów
* Wygodna [[kontrola]] przepływu finansów
* Szybkość dokonywania płatności poprzez płatności elektroniczne
* Szybkość dokonywania płatności poprzez płatności elektroniczne
* Możliwy ciągły kontakt z klientem podczas realizacji jego zamówienia
* Możliwy ciągły kontakt z klientem podczas realizacji jego zamówienia
* Eliminacja łańcucha wielu pośredników
* Eliminacja łańcucha wielu pośredników
* Marka staje się na rynku bardziej konkurencyjna  
* [[Marka]] staje się na rynku bardziej konkurencyjna  
* Zwiększa się atrakcyjność przedsiębiorstwa
* Zwiększa się atrakcyjność przedsiębiorstwa
* Firma staje się bardziej unowocześniona  
* [[Firma]] staje się bardziej unowocześniona  
* Zapewnia wygodny dostęp do poczty  
* Zapewnia wygodny dostęp do poczty  
* Informacje o firmie i jej klientach znajdują się w jednym miejscu
* [[Informacje]] o firmie i jej klientach znajdują się w jednym miejscu
* Możliwość przyspieszenia wielu działań administracyjnych i biurowych  
* Możliwość przyspieszenia wielu działań administracyjnych i biurowych  
* Przyczynia się do powiększenia dochodów przedsiębiorstwa. <ref>G. Błoński 2007 s. 2</ref>
* Przyczynia się do powiększenia dochodów przedsiębiorstwa. <ref>G. Błoński 2007 s. 2</ref>
Linia 47: Linia 47:


==Wady, jakie pojawiają się podczas korzystania z ekstranetu==
==Wady, jakie pojawiają się podczas korzystania z ekstranetu==
Podstawową wadą są oczywiście koszty. Po pierwsze jest to drogi system a po drugie jego ciągłe usprawnianie również wymaga nakładów finansowych <ref>G. Błoński 2007 s. 2</ref>
Podstawową wadą są oczywiście [[koszty]]. Po pierwsze jest to drogi [[system]] a po drugie jego ciągłe usprawnianie również wymaga nakładów finansowych <ref>G. Błoński 2007 s. 2</ref>


==Ekstranet wpływa na kilka aspektów swojej działalności==
==Ekstranet wpływa na kilka aspektów swojej działalności==
* Wizerunkowy – firma może pokazywać swoje dobre strony, prezentować swoje osiągnięcia  
* Wizerunkowy – firma może pokazywać swoje dobre strony, prezentować swoje osiągnięcia  
* Transakcyjny – przedsiębiorstwa w wygodny sposób, mogą nadzorować przepływy towarów, usług oraz pieniędzy  
* Transakcyjny – przedsiębiorstwa w wygodny sposób, mogą nadzorować przepływy [[towarów]], usług oraz pieniędzy  
* Sprzedażowy – podmiot gospodarczy z łatwością uaktualnia oferty
* Sprzedażowy – [[podmiot gospodarczy]] z łatwością uaktualnia oferty
* Informacyjny – firma może z łatwością informować swoich dostawców i klientów o bieżących poczynaniach, zmianach itp.
* Informacyjny – firma może z łatwością informować swoich dostawców i klientów o bieżących poczynaniach, zmianach itp.
Warto pamiętać, że ekstranet jest bardzo elastycznym systemem, w związku z czym, sposób jego wykorzystania może być różny i zależy od specyfiki organizacji.  
Warto pamiętać, że ekstranet jest bardzo elastycznym systemem, w związku z czym, sposób jego wykorzystania może być różny i zależy od specyfiki organizacji.  
Linia 60: Linia 60:


==Ekstranet w połączeniu z B2B==
==Ekstranet w połączeniu z B2B==
Skrótem B2B określa się ogólnie metody i narzędzia służące wymianie informacji, towarów oraz usług. Wymiany te zachodzą między różnymi podmiotami gospodarczymi. A do tej wymiany zachodzi dzięki skorzystaniu z kanałów elektronicznych w systemie ekstranet. Tworząc ten model ludzie chcieli zwiększyć wydajność swojej pracy między innymi dzięki wymianie dokumentacji drogą elektroniczną.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 91</ref>
Skrótem B2B określa się ogólnie metody i narzędzia służące wymianie informacji, towarów oraz usług. Wymiany te zachodzą między różnymi podmiotami gospodarczymi. A do tej wymiany zachodzi dzięki skorzystaniu z kanałów elektronicznych w systemie ekstranet. Tworząc ten [[model]] ludzie chcieli zwiększyć [[wydajność]] swojej pracy między innymi dzięki wymianie dokumentacji drogą elektroniczną.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 91</ref>
Ze względu na sposób organizacji wymiany handlowej najczęściej mówi się o dwóch modelach tego rynku
Ze względu na sposób organizacji wymiany handlowej najczęściej mówi się o dwóch modelach tego rynku
# aukcyjno –przetargowy  
# aukcyjno –przetargowy  
Model ten polega na zorganizowaniu aukcji i wybraniu najkorzystniejszej oraz najtańszej oferty. Rodzajów aukcji jest bardzo wiele i są zaprogramowane na różne sposoby a system B2B pozwala dopasować model elektronicznych negocjacji do konkretnie sprzedawanej rzeczy czy usługi. Uwzględniane są tutaj: cena, gwarancja, warunki dotyczące dostawy oraz zapłaty itp. Najczęściej stosuje się dwa rodzaje aukcji – standardowe (kup teraz, z ceną wywoławczą, z ceną minimalną) oraz odwrotne (tutaj kupujący ustala maksymalną cenę a sprzedawcy oferują jak najniższe oferty). Uczestnikami aukcji są generalnie wszystkie przedsiębiorstwa. Zarówno małe, średnie jak i duże a nawet koncerny. Największą zaletą jest to, że kontrahenci są w jednym miejscu natomiast zainteresowani mogą znajdować się na całym globie.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 75-77</ref>
Model ten polega na zorganizowaniu aukcji i wybraniu najkorzystniejszej oraz najtańszej oferty. Rodzajów aukcji jest bardzo wiele i są zaprogramowane na różne sposoby a system B2B pozwala dopasować model elektronicznych negocjacji do konkretnie sprzedawanej rzeczy czy [[usługi]]. Uwzględniane są tutaj: [[cena]], [[gwarancja]], warunki dotyczące dostawy oraz zapłaty itp. Najczęściej stosuje się dwa rodzaje aukcji – standardowe (kup teraz, z ceną wywoławczą, z ceną minimalną) oraz odwrotne (tutaj kupujący ustala maksymalną cenę a sprzedawcy oferują jak najniższe oferty). Uczestnikami aukcji są generalnie wszystkie przedsiębiorstwa. Zarówno małe, średnie jak i duże a nawet koncerny. Największą zaletą jest to, że kontrahenci są w jednym miejscu natomiast zainteresowani mogą znajdować się na całym globie.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 75-77</ref>
# katalogowy  
# katalogowy  
Inaczej mówiąc jest to system, który pomaga w obsłudze zakupów i zaopatrzenia (e-procurement). Przypomina trochę sklep internetowy a żeby przedsiębiorstwo miało dostęp do tego systemu, to podpisuje umowę z operatorem. Najczęściej e-zaopatrzenie stosuję się w sprzedaży aut lub wyposażenia biurowego. Ekstranetowe serwisy katalogowe pozwalają reprezentantom firm logować się jako klienci i zamawiać w ten sposób towary i usługi. Działania te są koordynowane w sposób scentralizowany co pozwala też na prawidłowe funkcjonowanie procesów zaopatrzeniowych.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 78-79</ref>  
Inaczej mówiąc jest to system, który pomaga w obsłudze zakupów i zaopatrzenia (e-procurement). Przypomina trochę [[sklep internetowy]] a żeby [[przedsiębiorstwo]] miało dostęp do tego systemu, to podpisuje umowę z operatorem. Najczęściej e-[[zaopatrzenie]] stosuję się w sprzedaży aut lub wyposażenia biurowego. Ekstranetowe serwisy katalogowe pozwalają reprezentantom firm logować się jako klienci i zamawiać w ten sposób [[towary]] i usługi. Działania te są koordynowane w sposób scentralizowany co pozwala też na prawidłowe funkcjonowanie procesów zaopatrzeniowych.. <ref>T. Truś i in. 2010, s. 78-79</ref>  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 72: Linia 72:
* Dejnaka A. (2002) ''[http://seo.infobiz.pl/images/media/marketing.internetowy/CRM-zarzadzanie-kontaktami-z-klientami.pdf CRM. Zarządzanie kontaktami z klientami ]'' InfoBiz
* Dejnaka A. (2002) ''[http://seo.infobiz.pl/images/media/marketing.internetowy/CRM-zarzadzanie-kontaktami-z-klientami.pdf CRM. Zarządzanie kontaktami z klientami ]'' InfoBiz
* Nowakowski T. (red.) (2010) ''Systemy logistyczne'', Difin, Warszawa, s
* Nowakowski T. (red.) (2010) ''Systemy logistyczne'', Difin, Warszawa, s
* Truś T., Januła E. (2010) Gospodarka elektroniczna, Difin, Warszawa,  
* Truś T., Januła E. (2010) [[Gospodarka]] elektroniczna, Difin, Warszawa,  
* Wallis A. (2015), ''[http://search.proquest.com/openview/02eac69c7e5adeb446ee5aa0ed05ae52/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032514 E-zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici
* Wallis A. (2015), ''[http://search.proquest.com/openview/02eac69c7e5adeb446ee5aa0ed05ae52/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032514 E-zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem]'', Acta Universitatis Nicolai Copernici
* Żurak-Owczarek C.(2012), ''[http://www.logistyka.uni.lodz.pl/download/E-biznes%20szansa%20na%20rozwoj%20przedsiebiortw%20regionu%20lodzkiego.pdf E-biznes szansą na rozwój ]'', Logistyka Uni
* Żurak-Owczarek C.(2012), ''[http://www.logistyka.uni.lodz.pl/download/E-biznes%20szansa%20na%20rozwoj%20przedsiebiortw%20regionu%20lodzkiego.pdf E-biznes szansą na rozwój ]'', [[Logistyka]] Uni


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 20:50, 19 maj 2020

Extranet
Polecane artykuły


Extranet to sieć łącząca komputerowe sieci firm i działające w nich aplikacje w bezpieczny sposób. Są w niej używane m.in. technologie pozwalające na bezpieczne połączenia przez Internet, takie jak szyfrowanie kluczem publicznym czy protokół SSL dla stron dostępnych. Sieci takie są stosowane między firmami konsultingowymi a ich klientami, między biurami maklerskimi a dużymi inwestorami, producentami a ich siecią sprzedaży. W Extranetach dostępne stają się systemy poczty elektronicznej, bazy danych, aplikacje sprzedawców i dostawców.

Transakcje przeprowadzane w systemie ekstranet na rynkach systemów B2B są dużo tańsze od tych przeprowadzanych w systemie EDI (elektroniczna wymiana danych). Teoretycznie, żeby porównać jedno do drugiego, to można powiedzieć, że czasami koszt jednej transakcji w systemie ekstranet jest nawet sto razy niższy od innej transakcji wykonanej ręcznie (bez wsparcia systemowego). Naocznym przykładem jest zautomatyzowanie transakcji rozliczania faktur. [1]

Zazwyczaj do systemu B2B dostajemy się za pomocą Internetu. Zdarza się jednak, że przedsiębiorstwa pozwalają na wejście w swoje systemy w sieci ekstranet intranetu, ale nie zawsze robią to w całości w stosunku do innych firm i klientów. Ekstranet polega na udostępnianiu zasobów własnej organizacji innym klientom. Trzeba jednak pamiętać, że ten dostęp nie jest oczywiście publiczny. W ekstranecie komunikują się głównie dostawcy i klienci. Wszystkie dane przesyłane za pomocą tego systemu są szyfrowane a dostęp do nich wymaga podania loginu i hasła.. [2]

Korzyści, jakie płyną z wykorzystania ekstranetu w firmie

  • Zachowanie bliskich relacji między firmą a jej klientami
  • Skrócenie czasu obsługi klienta
  • Łatwe koordynowanie napływających zamówień
  • Komunikacja w firmie na wyższym poziomie
  • Możliwa szybka wymiana danych
  • Możliwa szybka orientacja w sytuacji przedsiębiorstwa
  • Możliwość zautomatyzowania niektórych procesów, np. składania zamówień
  • Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez firmę
  • Wygodna kontrola przepływu finansów
  • Szybkość dokonywania płatności poprzez płatności elektroniczne
  • Możliwy ciągły kontakt z klientem podczas realizacji jego zamówienia
  • Eliminacja łańcucha wielu pośredników
  • Marka staje się na rynku bardziej konkurencyjna
  • Zwiększa się atrakcyjność przedsiębiorstwa
  • Firma staje się bardziej unowocześniona
  • Zapewnia wygodny dostęp do poczty
  • Informacje o firmie i jej klientach znajdują się w jednym miejscu
  • Możliwość przyspieszenia wielu działań administracyjnych i biurowych
  • Przyczynia się do powiększenia dochodów przedsiębiorstwa. [3]

Najwięcej korzyści uzyskują przedsiębiorstwa, które charakteryzują się rozbudowaną strukturą organizacyjną, dużą liczbą pracowników, wieloma współpracującymi dostawcami oraz dużą ilością zamawianych różnych dóbr i usług. [4]

Wady, jakie pojawiają się podczas korzystania z ekstranetu

Podstawową wadą są oczywiście koszty. Po pierwsze jest to drogi system a po drugie jego ciągłe usprawnianie również wymaga nakładów finansowych [5]

Ekstranet wpływa na kilka aspektów swojej działalności

  • Wizerunkowy – firma może pokazywać swoje dobre strony, prezentować swoje osiągnięcia
  • Transakcyjny – przedsiębiorstwa w wygodny sposób, mogą nadzorować przepływy towarów, usług oraz pieniędzy
  • Sprzedażowy – podmiot gospodarczy z łatwością uaktualnia oferty
  • Informacyjny – firma może z łatwością informować swoich dostawców i klientów o bieżących poczynaniach, zmianach itp.

Warto pamiętać, że ekstranet jest bardzo elastycznym systemem, w związku z czym, sposób jego wykorzystania może być różny i zależy od specyfiki organizacji.

Ryzyko

W związku z tym, że korzystanie z ekstranetu to nic innego jak udostępnianie wielu danych o naszej organizacji w sieci, jesteśmy narażeni na różne ataki spowodowane chęcią zaszkodzenia naszej firmie lub wykradzenia poufnych informacji.

Ekstranet w połączeniu z B2B

Skrótem B2B określa się ogólnie metody i narzędzia służące wymianie informacji, towarów oraz usług. Wymiany te zachodzą między różnymi podmiotami gospodarczymi. A do tej wymiany zachodzi dzięki skorzystaniu z kanałów elektronicznych w systemie ekstranet. Tworząc ten model ludzie chcieli zwiększyć wydajność swojej pracy między innymi dzięki wymianie dokumentacji drogą elektroniczną.. [6] Ze względu na sposób organizacji wymiany handlowej najczęściej mówi się o dwóch modelach tego rynku

  1. aukcyjno –przetargowy

Model ten polega na zorganizowaniu aukcji i wybraniu najkorzystniejszej oraz najtańszej oferty. Rodzajów aukcji jest bardzo wiele i są zaprogramowane na różne sposoby a system B2B pozwala dopasować model elektronicznych negocjacji do konkretnie sprzedawanej rzeczy czy usługi. Uwzględniane są tutaj: cena, gwarancja, warunki dotyczące dostawy oraz zapłaty itp. Najczęściej stosuje się dwa rodzaje aukcji – standardowe (kup teraz, z ceną wywoławczą, z ceną minimalną) oraz odwrotne (tutaj kupujący ustala maksymalną cenę a sprzedawcy oferują jak najniższe oferty). Uczestnikami aukcji są generalnie wszystkie przedsiębiorstwa. Zarówno małe, średnie jak i duże a nawet koncerny. Największą zaletą jest to, że kontrahenci są w jednym miejscu natomiast zainteresowani mogą znajdować się na całym globie.. [7]

  1. katalogowy

Inaczej mówiąc jest to system, który pomaga w obsłudze zakupów i zaopatrzenia (e-procurement). Przypomina trochę sklep internetowy a żeby przedsiębiorstwo miało dostęp do tego systemu, to podpisuje umowę z operatorem. Najczęściej e-zaopatrzenie stosuję się w sprzedaży aut lub wyposażenia biurowego. Ekstranetowe serwisy katalogowe pozwalają reprezentantom firm logować się jako klienci i zamawiać w ten sposób towary i usługi. Działania te są koordynowane w sposób scentralizowany co pozwala też na prawidłowe funkcjonowanie procesów zaopatrzeniowych.. [8]

Bibliografia

Przypisy

  1. T. Truś i in. 2010, s. 74
  2. T. Truś i in. 2010, s. 74
  3. G. Błoński 2007 s. 2
  4. T. Truś i in. 2010, s. 79
  5. G. Błoński 2007 s. 2
  6. T. Truś i in. 2010, s. 91
  7. T. Truś i in. 2010, s. 75-77
  8. T. Truś i in. 2010, s. 78-79

Autor: Małgorzata Pituch