Elektroniczny kod produktu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Elektroniczny Kod Produktu''' (EPC, Electronic Product Code)- rodzaj elektronicznego systemu kodowania produktów, określanego jako radiowy kod kreskowy,  wykorzystujący w funkcjonowaniu połączenie technologii RFID oraz struktur internetowych (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46). Przesłanką zastosowania kodowania przy pomocy Elektronicznego Kodu Produktu jest znamionowanie wszystkich jednostek produktowych rodzajem niepowtarzalnego ogólnoświatowego numeru (J. Palonka 2007, s. 71-81).
|list1=
<ul>
<li>[[Kod towarowo-materiałowy]]</li>
<li>[[Kodowanie opakowań]]</li>
<li>[[Sieć komputerowa]]</li>
<li>[[Części zamienne]]</li>
<li>[[Baza NoSQL]]</li>
<li>[[Kod QR]]</li>
<li>[[Nośnik informacji]]</li>
<li>[[Dwustopniowa inwentaryzacja]]</li>
<li>[[Kod kreskowy]]</li>
</ul>
}}


== Zasady funkcjonowania Elektronicznego Kodu Produktu ==
'''Funkcjonowanie Elektronicznego Kodu Produktu''' oparte jest na zastosowaniu technologii '''RFID''' (Radio Frequency Identification), związanej z wykorzystaniem źródeł radiowych do zapewnienia bezprzewodowego systemu rejestracji oraz wymiany danych pomiędzy fizycznym oznakowaniem zawartym na metce produktu, a czytnikiem (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.1). Ponadto, EPC wykorzystuje oznakowanie w ramach statycznych kodów, pozwalających na zautomatyzowany system komunikacji o charakterze bezprzewodowym, realizowany w czasie rzeczywistym, dzięki wykorzystaniu internetu (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.6).
'''W skład EPC wchodzi''' (M. Szczepanik 2018, s.75):
* nagłówek, zapewniający pełną rozpoznawalność związaną z numerem Elektronicznego Kodu Produktu,
* oznaczenie wartości filtru, pozwalający na wprowadzającą filtrację i selekcję podziałów logistycznych w związku z zakodowanym produktem,
* podział, zapewniający identyfikację długości prefiksu przedsiębiorstwa oraz jego oznaczenie,
* prefiks przedsiębiorstwa produkującego wyrób,
* identyfikator rodzajowy wyrobu,
* numer identyfikacyjny, zapewniający niepowtarzalność produktową.
Główne ujęcie funkcjonowania EPC jako połączenia systemu RFID oraz sieci internetowej, oparte jest na idei zakładającej iż (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46):
* chip EPC zawiera oznakowanie identyfikacyjne, 
* umożliwienie funkcjonowania EPC wymaga wdrożenia programu middleware, zapewniającego przepływy informacji pomiędzy urządzeniem rejestrującym kod produktu, a aplikacją sieciową w przestrzeni internetowej, 
* zestawy zgromadzonych informacji względem każdego produktu zostają zmagazynowane w sieci o publicznym charakterze, 
* chipy oraz czytniki charakteryzują się standaryzacją oraz relatywnie niewielkim kosztem wdrożenia, 
* chipy oraz czytniki, dzięki standaryzacji zapewniają sukcesywność funkcjonowania w ogólnoświatowej przestrzeni.
Na skutek wdrożenia powyższych determinant funkcjonowania EPC, nastąpiło wykształcenie wystandaryzowanej sieci '''EPCglobal''', pozwalającej na gromadzenie powstałych danych oraz umożliwienie wdrożenia innowacyjnej metody kodowania w obrębie zróżnicowanych branż( M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s. 47).


EPC (Electronic Product Code, Elektroniczny Kod Produktu) - jest swego rodzaju numerem seryjnym, unikatowym na skalę globalną, który można określić mianem następcy standardowego kodu kreskowego.  
== Zastosowanie technologii Elektrycznego Kodu Produktu ==
Wdrożenie technologii Elektronicznego Kodu Produktu związane jest z rozszerzeniem spektrum jego zastosowań względem tradycyjnego systemu kodowania kreskowego. W związku z powyższym, stosowanie technologii EPC, może wykorzystywane w (M. Szczepanik 2018, s. 75):
* sektorze dystrybucji produktów spożywczych, 
* gałęziach produkcji chemicznej, 
* sektorze medycznym związanym z ochroną zdrowia, 
* branży motoryzacyjnej, 
* sektorze wyrobów odzieżowych, 
* sektorze wojskowym,  
* łańcuchach logistycznych,
* działalności transportowej.  


EPC znajduje swoje zastosowanie w połączeniu z systemem [[RFID]].
== Zalety wdrożenia technologii EPC ==
(A. Szymonik 2015, s. 114-115, J. Ejsymont 2006, s. 85):
* zwiększenie zakresu dostępności informacji o oznakowanej jednostce produktowej,
* zmniejszenie kosztów utrzymania kadry pracowniczej w związku z automatycznym oraz samoobsługowym systemem odczytywania kodów,
* zredukowanie poziomu splagiatowanych produktów poprzez zabezpieczenie produktów oryginalnych przy użyciu informacji w zakresie systemu kodowania,
* zapewnienie pełnej identyfikacji produktowej oraz lokalizacji produktów w poszczególnych etapach realizowanego łańcucha dostaw,
* umożliwienie równoczesnego odczytu kilku kodów równocześnie,
* zredukowanie wydłużonych kolejek sklepowych dzięki systemom kasowym związanym z kodowaniem EPC,
* zapewnienie stałej dostępności asortymentowej oraz stabilności sprzedaży,
* stworzenie warunków zoptymalizowanego poziomu wykorzystania powierzchni w przestrzeni magazynowej


Dzięki oznakowaniu produktu takim numerem (co najczęściej ma miejsce w postaci naklejonej [[etykiety]], tak zwanego Tagu) możliwe jest identyfikowanie położenia każdego produktu w obrębie łańcucha dostaw.
== Bibliografia ==
* Ejsymont J. (2006)


Obecnie najczęściej stosowanym rodzajem kodu jest 96-bit EPC, w którym zapisany jest numer identyfikacyjny, zwany SGTIN (Serialized Globar Trade Identification Number) zawierający [[informacje]] o producencie, rodzaju obiektu oraz jego numer seryjny


==Elementy kodu==
Nazwy i zastosowanie poszczególnych pól zapisanych w 96-cio bitowym znaczniku EPC
* Nagłówek - określa długość całego numeru identyfikacyjnego EPC
* [[Wartość]] filtru - stosowana do szybkiego filtrowania i wstępnej selekcji podstawowych typów logistycznych
* Podział - wskazuje długość prefiksu firmy i oznaczenie jednostki
* Prefiks firmy - identyfikujący producenta produktu
* Oznaczenie jednostki - określające typ produktu
* Numer identyfikacyjny - jest numerem niepowtarzalnym dla każdej pozycji


==Bibliografia==
* Chow H, Choy K and Lee W. (2007), " Integration of web-based and RFID technology in visualizing logistics operations- a [[case study]]" Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 12 No. 3, pp. 221–234
* "Najlepsze praktyki w logistyce. [[Materiały]] konferencyjne" [[Instytut Logistyki i Magazynowania]], 2006


{{a|Dominika Michałowicz}}
 
 
 
{{a|Szymon Uchto}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Metody i techniki informacyjne]]
[[en:Principles of Supply Chain Management]]

Wersja z 16:56, 11 kwi 2022

Elektroniczny Kod Produktu (EPC, Electronic Product Code)- rodzaj elektronicznego systemu kodowania produktów, określanego jako radiowy kod kreskowy, wykorzystujący w funkcjonowaniu połączenie technologii RFID oraz struktur internetowych (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46). Przesłanką zastosowania kodowania przy pomocy Elektronicznego Kodu Produktu jest znamionowanie wszystkich jednostek produktowych rodzajem niepowtarzalnego ogólnoświatowego numeru (J. Palonka 2007, s. 71-81).

Zasady funkcjonowania Elektronicznego Kodu Produktu

Funkcjonowanie Elektronicznego Kodu Produktu oparte jest na zastosowaniu technologii RFID (Radio Frequency Identification), związanej z wykorzystaniem źródeł radiowych do zapewnienia bezprzewodowego systemu rejestracji oraz wymiany danych pomiędzy fizycznym oznakowaniem zawartym na metce produktu, a czytnikiem (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.1). Ponadto, EPC wykorzystuje oznakowanie w ramach statycznych kodów, pozwalających na zautomatyzowany system komunikacji o charakterze bezprzewodowym, realizowany w czasie rzeczywistym, dzięki wykorzystaniu internetu (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.6). W skład EPC wchodzi (M. Szczepanik 2018, s.75):

  • nagłówek, zapewniający pełną rozpoznawalność związaną z numerem Elektronicznego Kodu Produktu,
  • oznaczenie wartości filtru, pozwalający na wprowadzającą filtrację i selekcję podziałów logistycznych w związku z zakodowanym produktem,
  • podział, zapewniający identyfikację długości prefiksu przedsiębiorstwa oraz jego oznaczenie,
  • prefiks przedsiębiorstwa produkującego wyrób,
  • identyfikator rodzajowy wyrobu,
  • numer identyfikacyjny, zapewniający niepowtarzalność produktową.

Główne ujęcie funkcjonowania EPC jako połączenia systemu RFID oraz sieci internetowej, oparte jest na idei zakładającej iż (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46):

  • chip EPC zawiera oznakowanie identyfikacyjne,
  • umożliwienie funkcjonowania EPC wymaga wdrożenia programu middleware, zapewniającego przepływy informacji pomiędzy urządzeniem rejestrującym kod produktu, a aplikacją sieciową w przestrzeni internetowej,
  • zestawy zgromadzonych informacji względem każdego produktu zostają zmagazynowane w sieci o publicznym charakterze,
  • chipy oraz czytniki charakteryzują się standaryzacją oraz relatywnie niewielkim kosztem wdrożenia,
  • chipy oraz czytniki, dzięki standaryzacji zapewniają sukcesywność funkcjonowania w ogólnoświatowej przestrzeni.

Na skutek wdrożenia powyższych determinant funkcjonowania EPC, nastąpiło wykształcenie wystandaryzowanej sieci EPCglobal, pozwalającej na gromadzenie powstałych danych oraz umożliwienie wdrożenia innowacyjnej metody kodowania w obrębie zróżnicowanych branż( M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s. 47).

Zastosowanie technologii Elektrycznego Kodu Produktu

Wdrożenie technologii Elektronicznego Kodu Produktu związane jest z rozszerzeniem spektrum jego zastosowań względem tradycyjnego systemu kodowania kreskowego. W związku z powyższym, stosowanie technologii EPC, może wykorzystywane w (M. Szczepanik 2018, s. 75):

  • sektorze dystrybucji produktów spożywczych,
  • gałęziach produkcji chemicznej,
  • sektorze medycznym związanym z ochroną zdrowia,
  • branży motoryzacyjnej,
  • sektorze wyrobów odzieżowych,
  • sektorze wojskowym,
  • łańcuchach logistycznych,
  • działalności transportowej.

Zalety wdrożenia technologii EPC

(A. Szymonik 2015, s. 114-115, J. Ejsymont 2006, s. 85):

  • zwiększenie zakresu dostępności informacji o oznakowanej jednostce produktowej,
  • zmniejszenie kosztów utrzymania kadry pracowniczej w związku z automatycznym oraz samoobsługowym systemem odczytywania kodów,
  • zredukowanie poziomu splagiatowanych produktów poprzez zabezpieczenie produktów oryginalnych przy użyciu informacji w zakresie systemu kodowania,
  • zapewnienie pełnej identyfikacji produktowej oraz lokalizacji produktów w poszczególnych etapach realizowanego łańcucha dostaw,
  • umożliwienie równoczesnego odczytu kilku kodów równocześnie,
  • zredukowanie wydłużonych kolejek sklepowych dzięki systemom kasowym związanym z kodowaniem EPC,
  • zapewnienie stałej dostępności asortymentowej oraz stabilności sprzedaży,
  • stworzenie warunków zoptymalizowanego poziomu wykorzystania powierzchni w przestrzeni magazynowej

Bibliografia

  • Ejsymont J. (2006)




Autor: Szymon Uchto