E-biznes

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja do druku nie jest już wspierana i może powodować błędy w wyświetlaniu. Zaktualizuj swoje zakładki i zamiast funkcji strony do druku użyj domyślnej funkcji drukowania w swojej przeglądarce.

E-biznes (inaczej zwany biznesem elektronicznym lub cyberbiznesem) istnieje na świecie od 1995 roku, a wdrożony został przez przedsiębiorstwo IBM. Powszechnie przyjęto, że zadaniem tego modelu jest opisanie w jaki sposób wykorzystywać rozwiązania teleinformatyczne w biznesie, a dokładniej mówiąc w aplikacjach internetowych. Ważną cechą e-biznesu jest to, że wszystkie transakcje są wykonywane online, a przedmiotem handlu jest informacja. Pod pojęciem elektronicznego biznesu kryje się: szeroko pojmowana wymiana informacji między przedsiębiorcami, producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów oraz usług, podpisywanie umów, zawieranie kontraktów, płynne przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, a także klientów, wyszukiwanie informacji o nowościach na rynku, ale również o konkurencji. Ponadto uważa się, że e-biznes jest tzw. kluczem do sukcesu, aby dana transakcja przyniosła oczekiwany efekt (M.Norris, S.West, 2001, s. 16) )

TL;DR

E-biznes to model wykorzystujący rozwiązania teleinformatyczne w biznesie. Transakcje są wykonywane online, a przedmiotem handlu jest informacja. E-biznes łączy się z handlem elektronicznym, elektronicznym przedsiębiorstwem, elektroniczną gospodarką i innymi obszarami. Może być prowadzony przez różne podmioty i ma wiele zalet, takich jak oszczędność czasu, niskie koszty prowadzenia biznesu i dostęp do informacji. Istnieje kilka modeli e-biznesu, takich jak aukcje internetowe, sklepy internetowe i zakupy grupowe. Osoby zainteresowane e-biznesem mogą prowadzić go z domu, korzystając z laptopa i reklamując się za pomocą maili.

Z czym się łączy e-biznes?

W Polsce słowo e-biznes jest używane zamiennie z określeniem e-handel czy e-commerce. Pojęcie e-biznes zawiera w sobie bardzo szerokie znaczenie, łączą się z nim ogólne zagadnienia:" handlu elektronicznego (e-commerce), elektronicznego przedsiębiorstwa (e-enterprise), elektronicznej gospodarki (e-economy), a nawet elektronicznego społeczeństwa (e-society), czy elektronicznego rządu (e-government), jak również bardziej szczegółowe, takie jak: e-banking czy e-learning". (Ołpiński K. (2011), s. 83.) Twórcy tego pojęcia uważali, że określenie to wyjaśniało w jaki sposób wykorzystywano elektroniczne środki w procesach zakupu i sprzedaży (Dutko M (red.) (2016), s. 27)

Relacje między podmiotami

Obecnie biznes elektroniczny rozrósł się na szeroką skalę i coraz więcej przedsiębiorców na rynku sięga po to rozwiązanie. Wyróżniamy m.in. takie podstawowe rodzaje relacji między podmiotami:

  • B2B (business-to-business) - relacja "przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo" to współpraca pomiędzy dwoma podmiotami (firmami, przedsiębiorstwami).
  • B2C (business-to-consumer lub business-to-client) - związek "przedsiębiorstwo-klient" to współpraca między przedsiębiorstwami a konsumentami.
  • C2C (consumer-to-consumer) - relacja zachodząca między konsumentami np. platformy aukcyjne
  • Intra-business (intranet) - elektroniczny biznes wewnątrz przedsiębiorstwa polegający na wykonaniu wewnętrznych zadań biznesowych przedsiębiorstwa.za pomocą dróg elektronicznych.

Poza opisanymi wyżej relacjami wyróżniamy jeszcze wiele innych np: B2A (business-to-administration), C2A (consumer-to-administration), B2E (business-to-employee).

Zalety e-biznesu

  • prowadząc e-biznes można pracować w domu
  • jest się niezależnym tzn. pracujesz gdy masz czas bądź ochotę. Jeśli chcesz odnieść sukces musisz zmobilizować się sam, to ty jesteś motorem napędowym do działania
  • oszczędność czasu - nie spędza się godzin stojąc w korku, aby dostać się do pracy. Zatrudniając kogoś można dać komuś wybór czy pracuje zdalnie czy w siedzibie firmy
  • nieustanny dostęp do informacji o konkurencji, które są zamieszczone w internecie
  • wymiana informacji następuje szybko
  • tworzenie statystyk (tworzonych za darmo) pozwoli zmierzyć wydajność e-marketingu
  • utrzymanie klientów nie generuje wysokich kosztów
  • niskie koszty prowadzenia biznesu (Praca zbiorowa (2014), s. 7-8)

Modele e-biznesu

  • Aukcje internetowe, które mają dominującego gracza - np. Allegro.pl- lider posiada silną pozycję, która przywołuję uwagę małych i średnich przedsiębiorstw
  • Sklepy internetowe - ich liczebność w Polsce stale rośnie, jest to dynamiczny rynek, na którym ciągle powstają nowe podmioty, występują tu takie zjawiska jak: fuzje, duplikowanie (jedno przedsiębiorstwo ma kilka e-sklepów), zamykanie zawieszanie działalności.
  • Zakupy grupowe - mimo że kilka lat temu przeżywały rozkwit w ostatnich latach ich popularność spadła, co spowodowało zniknięcie niektórych podmiotów.
  • Kluby zakupowe - czyli rozkwit zakupów grupowych, w których przedmiotem wymiany zamiast wirtualnych kuponów są rzeczywiste przedmioty, których czas dostawy jest dłuższy niż e-sklepów.
  • Marketplace - są częścią transakcji sprzedaży, ale oferta pochodzi od innych podmiotów zewnętrznych. Posiada gwarancję bezpieczeństwa transakcji (Dutko.M (red.) (2016), s. 31-32)

Kto może prowadzić e-biznes?

Osoby decydujące się na założenie własnego biznesu elektronicznego nie muszą nawet wychodzić z domu, a co więcej ponosić nakłady pieniężne związane z wynajmem lokalu jako siedziby firmy. Wybierając taką formę prowadzenia interesu jedyne co jest im potrzebne to laptop i czas wolny. Sukces jest możliwy wystarczy posiadać osobę, która ma jakiekolwiek pojęcie o takim biznesie i jest chętna do pracy lub samym być obeznanym w tych tematach. Na efekty często nie trzeba długo czekać. Aby rozreklamować swój biznes właściciele nie potrzebują dużego nakładu pieniężnego wystarczy tylko reklamować się za pomocą maili. Nic więc dziwnego, że ta forma zarobku cały czas się rozrasta i zjednuje sobie coraz więcej nowych sojuszników.


E-biznesartykuły polecane
C2BMarketing sieciowyEksportHandel elektronicznyModel bricks and clicksC2CE-usługiB2BCall center

Bibliografia

  • Dutko M. (red.) (2016), Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament, Wydawnictwo Onepress, Gliwice
  • Gęsina M., Starzyńska K. (2014), E-biznes jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 102
  • Glinkowska B. (2011), Tendencje rozwojowe e-biznesu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 68
  • Majewski P. (2007), Czas na e-biznes, Helion, Gliwice
  • Norris M., West S. (2001), E-biznes, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa
  • Ołpiński K. (2011), E-Biznes - Istota i zakres zastosowań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 68
  • Szulc R., Kobylański A. (2014), E-Biznes, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn

Autor: Agnieszka Kufel