https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&feed=atom&action=history
Deficyt budżetowy - Historia wersji
2024-03-29T12:20:33Z
Historia wersji tej strony wiki
MediaWiki 1.39.4
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=206711&oldid=prev
Sw: /* Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza */
2023-12-17T20:11:54Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza</span></span></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 21:11, 17 gru 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l105">Linia 105:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 105:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W dzisiejszych czasach deficyt budżetowy jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami publicznymi. Wpływa on nie tylko na kondycję finansów państwa, ale również na stabilność gospodarczą jako całości. <del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">W niniejszym rozdziale </del>skupimy się na analizie wpływu deficytu budżetowego na [[kurs]] walutowy, rolę stabilności finansowej oraz zaufanie inwestorów.</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W dzisiejszych czasach deficyt budżetowy jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami publicznymi. Wpływa on nie tylko na kondycję finansów państwa, ale również na stabilność gospodarczą jako całości. <ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Poniżej </ins>skupimy się na analizie wpływu deficytu budżetowego na [[kurs]] walutowy, rolę stabilności finansowej oraz zaufanie inwestorów.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Wpływ na [[kurs walutowy]] '''.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Wpływ na [[kurs walutowy]] '''.</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=192636&oldid=prev
Zybex: cleanup bibliografii i rotten links
2023-11-19T20:35:17Z
<p>cleanup bibliografii i rotten links</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 21:35, 19 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l152">Linia 152:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 152:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J.<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </del>(2012)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>''Dlaczego trudno jest prowadzić <del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">"</del>dobrą<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">" </del>politykę fiskalną?'', <del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego</del>, nr 1-2<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">/2012, s. 25-40</del></div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J. (2012)<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </ins>''Dlaczego trudno jest prowadzić dobrą politykę fiskalną?'', <ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Gospodarka Narodowa</ins>, nr 1-2</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004), ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004), ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J. (2006), ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J. (2006), ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
</table>
Zybex
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=186744&oldid=prev
Sw: Pozycjonowanie
2023-11-18T16:58:16Z
<p>Pozycjonowanie</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 17:58, 18 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l6">Linia 6:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 6:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po drugie, deficyt budżetowy może prowadzić do wzrostu inflacji. Gdy państwo finansuje deficyt poprzez emisję pieniądza, a nie poprzez zaciąganie długu, dochodzi do zwiększenia podaży pieniądza na rynku. Nadmierna [[podaż]] pieniądza może prowadzić do wzrostu cen, co z kolei może wpływać na spadek siły nabywczej obywateli i destabilizację gospodarki.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po drugie, deficyt budżetowy może prowadzić do wzrostu inflacji. Gdy państwo finansuje deficyt poprzez emisję pieniądza, a nie poprzez zaciąganie długu, dochodzi do zwiększenia podaży pieniądza na rynku. Nadmierna [[podaż]] pieniądza może prowadzić do wzrostu cen, co z kolei może wpływać na spadek siły nabywczej obywateli i destabilizację gospodarki.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><google>ban728t</google></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po trzecie, deficyt budżetowy może ograniczać możliwości rozwoju gospodarczego. W przypadku, gdy państwo musi przeznaczać większe środki na spłatę odsetek od długu lub na obsługę deficytu, brakuje pieniędzy na inne [[inwestycje]] i [[rozwój]] infrastruktury. To z kolei może wpływać na [[konkurencyjność]] gospodarki, ograniczając jej [[potencjał]] wzrostu i rozwój społeczno-gospodarczy kraju.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Po trzecie, deficyt budżetowy może ograniczać możliwości rozwoju gospodarczego. W przypadku, gdy państwo musi przeznaczać większe środki na spłatę odsetek od długu lub na obsługę deficytu, brakuje pieniędzy na inne [[inwestycje]] i [[rozwój]] infrastruktury. To z kolei może wpływać na [[konkurencyjność]] gospodarki, ograniczając jej [[potencjał]] wzrostu i rozwój społeczno-gospodarczy kraju.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l14">Linia 14:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 13:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>** '''Deficyt strukturalny''' jest związany z długofalowymi problemami strukturalnymi w gospodarce. Może wynikać z niewłaściwego funkcjonowania systemu podatkowego, nadmiernego obciążenia sektora publicznego lub niewydolności instytucji zarządzających finansami publicznymi. W przypadku deficytu strukturalnego, wydatki państwa przewyższają dochody niezależnie od koniunktury gospodarczej. Jest to poważny problem, który może prowadzić do narastającego zadłużenia publicznego i trudności w spłacie zobowiązań w przyszłości.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>** '''Deficyt strukturalny''' jest związany z długofalowymi problemami strukturalnymi w gospodarce. Może wynikać z niewłaściwego funkcjonowania systemu podatkowego, nadmiernego obciążenia sektora publicznego lub niewydolności instytucji zarządzających finansami publicznymi. W przypadku deficytu strukturalnego, wydatki państwa przewyższają dochody niezależnie od koniunktury gospodarczej. Jest to poważny problem, który może prowadzić do narastającego zadłużenia publicznego i trudności w spłacie zobowiązań w przyszłości.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* '''Deficyt cykliczny'''. Deficyt cykliczny jest związany z naturalnymi cyklami koniunkturalnymi w gospodarce. W okresach ekspansji gospodarczej dochody państwa zwykle rosną, a wydatki na zasiłki i inne programy społeczne maleją. W takich sytuacjach deficyt budżetowy maleje lub może nawet zamienić się w nadwyżkę budżetową. Jednak w okresach spowolnienia gospodarczego lub recesji dochody państwa maleją, a wydatki na zasiłki i inne pomocowe programy społeczne rosną, prowadząc do wzrostu deficytu cyklicznego. Deficyt ten jest zależny od cykli gospodarczych i może się powtarzać w regularnych odstępach czasu.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* '''Deficyt cykliczny'''. Deficyt cykliczny jest związany z naturalnymi cyklami koniunkturalnymi w gospodarce. W okresach ekspansji gospodarczej dochody państwa zwykle rosną, a wydatki na zasiłki i inne programy społeczne maleją. W takich sytuacjach deficyt budżetowy maleje lub może nawet zamienić się w nadwyżkę budżetową. Jednak w okresach spowolnienia gospodarczego lub recesji dochody państwa maleją, a wydatki na zasiłki i inne pomocowe programy społeczne rosną, prowadząc do wzrostu deficytu cyklicznego. Deficyt ten jest zależny od cykli gospodarczych i może się powtarzać w regularnych odstępach czasu.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><google>n</google></ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Przyczyny wzrostu deficytu budżetowego==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Przyczyny wzrostu deficytu budżetowego==</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=180820&oldid=prev
Sw: Infobox5 upgrade
2023-11-17T13:53:08Z
<p>Infobox5 upgrade</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 14:53, 17 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l1">Linia 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 1:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{infobox4</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|list1=</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><ul></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Dług publiczny]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Inflacja kredytowa]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Efekt wypychania]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Inflacja budżetowa]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Oszczędzanie]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Inflacja tłumiona]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Deflacja]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Krańcowa skłonność do oszczędzania]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Kryzys finansowy]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ul></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">}}</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Deficyt budżetowy''' definiuje się jako nadwyżkę wydatków nad dochodami danego budżetu albo jako tę część budżetu, która nie znajduje pokrycia w dochodach. Deficyt budżetowy dotyczy jednego roku fiskalnego (najczęściej roku kalendarzowego) na koniec, którego powiększa on [[dług]] publiczny.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>'''Deficyt budżetowy''' definiuje się jako nadwyżkę wydatków nad dochodami danego budżetu albo jako tę część budżetu, która nie znajduje pokrycia w dochodach. Deficyt budżetowy dotyczy jednego roku fiskalnego (najczęściej roku kalendarzowego) na koniec, którego powiększa on [[dług]] publiczny.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l161">Linia 161:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 146:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kraje z dużymi deficytami budżetowymi mogą także napotykać trudności w pozyskiwaniu finansowania na rynkach międzynarodowych, co może ograniczać możliwości rozwoju gospodarczego. W skrajnych przypadkach, nadmierny deficyt budżetowy może prowadzić nawet do kryzysu finansowego i destabilizacji politycznej.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kraje z dużymi deficytami budżetowymi mogą także napotykać trudności w pozyskiwaniu finansowania na rynkach międzynarodowych, co może ograniczać możliwości rozwoju gospodarczego. W skrajnych przypadkach, nadmierny deficyt budżetowy może prowadzić nawet do kryzysu finansowego i destabilizacji politycznej.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dług publiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja kredytowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efekt wypychania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja budżetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Oszczędzanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja tłumiona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Deflacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Krańcowa skłonność do oszczędzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryzys finansowy]]}} }}</ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=175911&oldid=prev
Zybex: cleanup bibliografii i rotten links
2023-11-11T21:29:47Z
<p>cleanup bibliografii i rotten links</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 22:29, 11 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l166">Linia 166:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 166:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "dobrą" politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "dobrą" politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004), ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004), ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J.<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </del>(2006)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J. (2006)<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </ins>''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2007), ''Ekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2007), ''Ekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
</table>
Zybex
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=168634&oldid=prev
Zybex: cleanup bibliografii i rotten links
2023-11-06T09:22:50Z
<p>cleanup bibliografii i rotten links</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 10:22, 6 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l165">Linia 165:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 165:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "dobrą" politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "dobrą" politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004)<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </ins>''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
</table>
Zybex
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=166720&oldid=prev
Sw: /* Bibliografia */
2023-11-05T19:04:26Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Bibliografia</span></span></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 20:04, 5 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l170">Linia 170:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 170:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2007), ''Ekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2007), ''Ekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Makroekonomia</del>]]</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Finanse publiczne</ins>]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=163229&oldid=prev
Zybex: cleanup bibliografii i rotten links
2023-11-03T11:05:16Z
<p>cleanup bibliografii i rotten links</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 12:05, 3 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l167">Linia 167:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 167:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004). ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004). ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S.<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </del>(2013)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Owsiak S. (2013)<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </ins>''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">2003</del>)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>''Ekonomia <del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">1</del>'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">2007</ins>)<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, </ins>''Ekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Makroekonomia]]</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Makroekonomia]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td></tr>
</table>
Zybex
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=159862&oldid=prev
Sw: Czyszczenie tekstu
2023-11-02T14:15:31Z
<p>Czyszczenie tekstu</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 15:15, 2 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l164">Linia 164:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 164:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Bibliografia==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">dobrą” </del>politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Działo J., (2012). ''Dlaczego trudno jest prowadzić "<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">dobrą" </ins>politykę fiskalną?'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego, nr 1-2/2012, s. 25-40</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004). ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Hall R., Taylor J. (2004). ''Makroekonomia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Osiatyński J., (2006). ''Finanse publiczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Deficyt_bud%C5%BCetowy&diff=154382&oldid=prev
Sw: Czyszczenie tekstu
2023-11-02T08:49:52Z
<p>Czyszczenie tekstu</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 09:49, 2 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l35">Linia 35:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 35:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* '''Inne czynniki'''. Oprócz spadku aktywności gospodarczej i nieprawidłowej polityki fiskalnej, istnieje wiele innych czynników, które mogą przyczynić się do wzrostu deficytu budżetowego. Należy do nich m.in. wzrost wydatków na służbę długu publicznego. Gdy rząd musi spłacać duże sumy z tytułu obsługi długu publicznego, może to prowadzić do wzrostu deficytu budżetowego. Innym czynnikiem jest brak kontroli nad wydatkami publicznymi. Jeśli rząd nie podejmuje skutecznych działań mających na celu kontrolę wydatków publicznych, może to prowadzić do wzrostu deficytu budżetowego. Ponadto, [[korupcja]] i nieefektywne [[zarządzanie]] finansami publicznymi mogą również przyczynić się do wzrostu deficytu budżetowego.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* '''Inne czynniki'''. Oprócz spadku aktywności gospodarczej i nieprawidłowej polityki fiskalnej, istnieje wiele innych czynników, które mogą przyczynić się do wzrostu deficytu budżetowego. Należy do nich m.in. wzrost wydatków na służbę długu publicznego. Gdy rząd musi spłacać duże sumy z tytułu obsługi długu publicznego, może to prowadzić do wzrostu deficytu budżetowego. Innym czynnikiem jest brak kontroli nad wydatkami publicznymi. Jeśli rząd nie podejmuje skutecznych działań mających na celu kontrolę wydatków publicznych, może to prowadzić do wzrostu deficytu budżetowego. Ponadto, [[korupcja]] i nieefektywne [[zarządzanie]] finansami publicznymi mogą również przyczynić się do wzrostu deficytu budżetowego.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Ocena wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę ==</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Ocena wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Znaczenie budżetu strukturalnego '''.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Znaczenie budżetu strukturalnego '''.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Budżet]] strukturalny jest kluczowym narzędziem oceny wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę. Odnosi się on do oceny sytuacji finansowej państwa, która uwzględnia zarówno składniki cykliczne, jak i strukturalne deficytu budżetowego. Składnik cykliczny deficytu wynika z fluktuacji koniunktury gospodarczej i jest wynikiem zmian w poziomie produkcji i zatrudnienia. Natomiast składnik strukturalny deficytu związany jest z trwałymi nierównowagami finansowymi, takimi jak niezdrowa struktura wydatków i dochodów państwa.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Budżet]] strukturalny jest kluczowym narzędziem oceny wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę. Odnosi się on do oceny sytuacji finansowej państwa, która uwzględnia zarówno składniki cykliczne, jak i strukturalne deficytu budżetowego. Składnik cykliczny deficytu wynika z fluktuacji koniunktury gospodarczej i jest wynikiem zmian w poziomie produkcji i zatrudnienia. Natomiast składnik strukturalny deficytu związany jest z trwałymi nierównowagami finansowymi, takimi jak niezdrowa struktura wydatków i dochodów państwa.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l52">Linia 52:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 52:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ostatnią zasadą oceny wpływu polityki fiskalnej jest uwzględnienie konsekwencji dla zdrowia finansów publicznych. Polityka fiskalna powinna dążyć do utrzymania stabilności finansowej państwa, aby zapewnić zrównoważony [[rozwój gospodarczy]] i uniknąć kryzysów zadłużenia. W związku z tym, ocena wpływu polityki fiskalnej powinna uwzględniać długoterminowe konsekwencje dla poziomu zadłużenia publicznego i [[zdolności]] państwa do spłaty zobowiązań.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Ostatnią zasadą oceny wpływu polityki fiskalnej jest uwzględnienie konsekwencji dla zdrowia finansów publicznych. Polityka fiskalna powinna dążyć do utrzymania stabilności finansowej państwa, aby zapewnić zrównoważony [[rozwój gospodarczy]] i uniknąć kryzysów zadłużenia. W związku z tym, ocena wpływu polityki fiskalnej powinna uwzględniać długoterminowe konsekwencje dla poziomu zadłużenia publicznego i [[zdolności]] państwa do spłaty zobowiązań.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Podsumowując, ocena wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę jest istotna dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju i stabilności finansowej państwa. Budżet strukturalny umożliwia ocenę deficytu budżetowego i identyfikację trwałych nierównowag finansowych. Zasady oceny wpływu polityki fiskalnej uwzględniają [[cele]] polityki, krótko- i długoterminowe skutki, rozkład obciążeń oraz zdrowie finansów publicznych. Jedynie kompleksowa ocena pozwala na trafne wnioski i podejmowanie odpowiednich działań w celu poprawy zarządzania finansami państwa.</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Podsumowując, ocena wpływu polityki fiskalnej na gospodarkę jest istotna dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju i stabilności finansowej państwa. Budżet strukturalny umożliwia ocenę deficytu budżetowego i identyfikację trwałych nierównowag finansowych. Zasady oceny wpływu polityki fiskalnej uwzględniają [[cele]] polityki, krótko - i długoterminowe skutki, rozkład obciążeń oraz zdrowie finansów publicznych. Jedynie kompleksowa ocena pozwala na trafne wnioski i podejmowanie odpowiednich działań w celu poprawy zarządzania finansami państwa.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Metody finansowania deficytu budżetowego==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Metody finansowania deficytu budżetowego==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l73">Linia 73:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 73:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kolejną metodą finansowania deficytu budżetowego jest zwiększanie podaży pieniądza. Można to osiągnąć poprzez emisję nowych banknotów lub zwiększenie dostępności kredytów dla sektora publicznego. Zwiększanie podaży pieniądza może prowadzić do wzrostu inflacji i osłabienia wartości waluty, dlatego konieczne jest ostrożne [[monitorowanie]] sytuacji ekonomicznej i odpowiednie regulacje monetarne.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Kolejną metodą finansowania deficytu budżetowego jest zwiększanie podaży pieniądza. Można to osiągnąć poprzez emisję nowych banknotów lub zwiększenie dostępności kredytów dla sektora publicznego. Zwiększanie podaży pieniądza może prowadzić do wzrostu inflacji i osłabienia wartości waluty, dlatego konieczne jest ostrożne [[monitorowanie]] sytuacji ekonomicznej i odpowiednie regulacje monetarne.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Skutki deficytu budżetowego ==</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Skutki deficytu budżetowego==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Zwiększenie długu publicznego '''.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Zwiększenie długu publicznego '''.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Deficyt budżetowy prowadzi do zwiększenia długu publicznego, co może mieć poważne konsekwencje dla stabilności finansowej państwa. Gromadzenie długu publicznego oznacza, że państwo musi pożyczać pieniądze, aby pokryć braki w budżecie. To z kolei prowadzi do wzrostu obciążenia odsetkami i spłatą długu w przyszłości.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Deficyt budżetowy prowadzi do zwiększenia długu publicznego, co może mieć poważne konsekwencje dla stabilności finansowej państwa. Gromadzenie długu publicznego oznacza, że państwo musi pożyczać pieniądze, aby pokryć braki w budżecie. To z kolei prowadzi do wzrostu obciążenia odsetkami i spłatą długu w przyszłości.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l118">Linia 118:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 118:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W celu redukcji deficytu budżetowego możliwe są również inne środki zaradcze, takie jak [[restrukturyzacja]] zadłużenia publicznego, zwiększenie efektywności wydatków publicznych poprzez lepsze planowanie i kontrolę, czy też przyciągnięcie inwestorów zagranicznych poprzez stworzenie przyjaznego środowiska biznesowego. Ważne jest, aby wszystkie podejmowane działania były skoordynowane i długofalowe. Redukcja deficytu budżetowego wymaga wizji, determinacji i ścisłej współpracy między różnymi podmiotami, zarówno rządowymi, jak i społecznymi.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W celu redukcji deficytu budżetowego możliwe są również inne środki zaradcze, takie jak [[restrukturyzacja]] zadłużenia publicznego, zwiększenie efektywności wydatków publicznych poprzez lepsze planowanie i kontrolę, czy też przyciągnięcie inwestorów zagranicznych poprzez stworzenie przyjaznego środowiska biznesowego. Ważne jest, aby wszystkie podejmowane działania były skoordynowane i długofalowe. Redukcja deficytu budżetowego wymaga wizji, determinacji i ścisłej współpracy między różnymi podmiotami, zarówno rządowymi, jak i społecznymi.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza ==</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Deficyt budżetowy a stabilność gospodarcza==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W dzisiejszych czasach deficyt budżetowy jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami publicznymi. Wpływa on nie tylko na kondycję finansów państwa, ale również na stabilność gospodarczą jako całości. W niniejszym rozdziale skupimy się na analizie wpływu deficytu budżetowego na [[kurs]] walutowy, rolę stabilności finansowej oraz zaufanie inwestorów.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W dzisiejszych czasach deficyt budżetowy jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami publicznymi. Wpływa on nie tylko na kondycję finansów państwa, ale również na stabilność gospodarczą jako całości. W niniejszym rozdziale skupimy się na analizie wpływu deficytu budżetowego na [[kurs]] walutowy, rolę stabilności finansowej oraz zaufanie inwestorów.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l140">Linia 140:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 140:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W celu zwiększenia zaufania inwestorów, państwo powinno dążyć do transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu finansami publicznymi. Konieczne jest również prowadzenie stabilnej polityki fiskalnej i monetarnej, która pozwoli na utrzymanie równowagi i przewidywalności. Ważne jest również budowanie partnerstwa z inwestorami poprzez dialog i współpracę.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W celu zwiększenia zaufania inwestorów, państwo powinno dążyć do transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu finansami publicznymi. Konieczne jest również prowadzenie stabilnej polityki fiskalnej i monetarnej, która pozwoli na utrzymanie równowagi i przewidywalności. Ważne jest również budowanie partnerstwa z inwestorami poprzez dialog i współpracę.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Konsekwencje społeczne i polityczne deficytu budżetowego ==</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Konsekwencje społeczne i polityczne deficytu budżetowego==</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Programy oszczędnościowe '''.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''' Programy oszczędnościowe '''.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W przypadku wystąpienia deficytu budżetowego, rząd często podejmuje działania mające na celu zredukowanie tej luki finansowej. Jednym z najczęstszych środków jest wprowadzenie programów oszczędnościowych, które mogą jednak skutkować poważnymi konsekwencjami społecznymi i politycznymi.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>W przypadku wystąpienia deficytu budżetowego, rząd często podejmuje działania mające na celu zredukowanie tej luki finansowej. Jednym z najczęstszych środków jest wprowadzenie programów oszczędnościowych, które mogą jednak skutkować poważnymi konsekwencjami społecznymi i politycznymi.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l170">Linia 170:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 170:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2003). ''Ekonomia 1'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>* Samuelson P., Nordhaus W., (2003). ''Ekonomia 1'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></noautolinks></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Makroekonomia]]</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Makroekonomia]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Deficyt budżetowy to nadwyżka wydatków nad dochodami danego budżetu. Powoduje narastanie długu publicznego i może prowadzić do inflacji oraz ograniczać rozwój gospodarczy kraju.}}</div></td></tr>
</table>
Sw