Cash back

Z Encyklopedia Zarządzania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Cash back
Polecane artykuły


Cash back (cashback) - usługa pozwalająca klientom sklepów na wypłacanie gotówki w trakcie zakupów z wykorzystaniem terminali płatniczych.

Opis usługi

Cash back to usługa oferowana przez banki, pozwalająca posiadaczowi karty płatniczej na wypłacenie środków pieniężnych bez konieczności udawania się do bankomatu. Wypłatę gotówki zrealizować można w sklepie, z wykorzystaniem terminala płatniczego POS, podczas płacenia za zakupy.

Warunkiem korzystania z usług cash back jest posiadanie karty płatniczej firmy Visa lub MasterCard, wydanej przez bank, który posiada w swojej ofercie tego typu funkcję. Usługa włączona jest od chwili aktywacji karty i klient nie musi dodatkowo jej aktywować. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]

Jak działa usługa

W celu skorzystania z usługi cash back, klient musi dokonać płatności za zakup dowolnego towaru przy użyciu karty płatniczej. Należność za zakupy jest nieistotna i nie wpływa w żaden sposób na wysokość sumy, którą klient może wypłacić. W trakcie realizowania transakcji klient powinien poinformować obsługę o chęci wypłaty środków pieniężnych ze swojej karty, a po określeniu kwoty zatwierdzić transakcję kodem PIN do swojej karty. W zależności od rodzaju posiadanej karty, klient ma możliwość wypłaty maksymalnie 300zł (w przypadku kart Visa)[1] lub 500 zł (dla karty MasterCard)[2], jednak transakcję cash back można wykonywać wielokrotnie w ciągu dnia, przy każdej płatności kartą w miejscach realizujących usługę, pod warunkiem, że właściciel karty posiada wystarczającą ilość środków pieniężnych na swoim rachunku bankowym przypisanym do używanej karty. Obie płatności, zarówno zakupy, jak i wypłatę gotówki, bank autoryzuje oraz rozlicza przez jedną transakcję, sumując obie kwoty i obciążając ową sumą rachunek właściciela.

Usługa w większości polskich banków jest realizowana bez dodatkowych opłat, aczkolwiek klient zainteresowany tego typu transakcją powinien indywidualnie zapoznać się z cennikiem opłat oraz regulaminem banku, do którego należy. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]

Cash back na świecie

Usługa cash back pojawiła się po raz pierwszy w latach 80. XX wieku, i od tego czasu sprawnie rozprzestrzeniała się na takie kraje jak Wielka Brytania, USA, oraz kraje skandynawskie. W 2006r. (wraz z pojawieniem się w Polsce), wprowadzona została we Włoszech, a rok później, w 2007r. pojawiła się także na terenie Czech. Na wyspach brytyjskich usługa zyskała tak dużą popularność, że już co czwarta transakcja wykonywana jest wraz z usługą cash back. [[[Informacja]] o kartach płatniczych: IV kwartał 2016r., NBP, 2017]

Cash back w Polsce

Usługa cash back pojawiła się w Polsce w 2006r. i początkowo oferowana była jedynie przez trzy banki – mBank, PKO BP a także MultiBank. Na początku możliwość wypłacania gotówki w ten sposób mieli tylko posiadacze karty debetowej Visa, a punktów realizujących usługę było bardzo niewiele i znajdowały się one jedynie w większych miastach. Obecnie do usługi cash back ma dostęp już około 14 mln posiadaczy kart debetowych, a na terenie całej Polski, istnieje już ponad 100 tys. [p placówek handlowych oraz usługowych, realizujących transakcje cash back. Dla porównania, ilość bankomatów na terenie Polski to mniej niż 25 tys. Punkty realizujące wypłaty cash back można rozpoznać szukając logo usługi – umieszczone jest zazwyczaj w widocznym dla klienta miejscu (naklejki na witrynach sklepowych, przy drzwiach wejściowych, ladach, itp.)[3]

Sklepy realizujące usługi cash back

Obecnie usługę cash back można zrealizować w następujących punktach detalicznych:[4]

  • POLOmarket
  • Żabka
  • Drogeria Dayli
  • Małpka Express
  • stacje Orlen
  • Twój Market
  • Stacja Bliska
  • Saturn
  • Carrefour
  • Freshmarket
  • Ruch
  • Krakowski Kredens
  • Media Markt
  • Dino

Zalety korzystania z usługi cash back

  • wygoda i oszczędność czasu
  • bezpieczeństwo (transakcja zawsze musi być potwierdzona kodem PIN)
  • usługa bezpłatna (dla większości banków) – podczas gdy za wypłaty w "obcych” bankomatach często naliczane są drobne opłaty (2-5zł)
  • możliwość wypłaty niewielkiej, a także "nierównej” kwoty (np. 105zł), w zależności od potrzeb klienta
  • łatwość korzystania – większa część czynności wykonywana jest przez obsługę sklepu / punktu

[Wyniki badań ankietowych dotyczących funkcjonowania usługi cash back na rynku polskim, NBP, 2013 r.]

Bibliografia

Przypisy