Car-pooling

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:57, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Car-pooling
Polecane artykuły


Car-pooling-w tłumaczeniu z języka angielskiego to inaczej podwózka lub wypełnienie auta. Polega na dostosowaniu samochodu osobowego do transportu zbiorowego poprzez zwiększenie liczby pasażerów w czasie przejazdu samochodu, głównie poprzez kojarzenie osób udających się w podobnym kierunku do pracy lub do szkoły. Zazwyczaj jest uruchamiany gdy ze względu na małe natężenie ruchu nie opłacalne jest uruchamianie linii zorganizowanego transportu zbiorowego. Jest też używany w sytuacjach, gdzie klient uważa za wygodniejsze podróż samochodem osobowym niż komunikacją miejską. Dział w oparciu o portale internetowe, aplikacje mobilne lub tablice informacyjne w miejscu pracy.

Zasady działania

Użytkownicy korzystając z dostępu do różnych platform car-poolingu mają dostęp do propozycji kierowców oferujących wspólne przejazdy poprzez specjalne strony internetowe lub aplikację. Zamieszczają tam liczbę miejsc w samochodzie, koszt dojazdu do pasażera, cel podróży, dzień i godzinę odjazdu a także dane kontaktowe. Z kolei klienci odnajdują odpowiadające im oferty przejazdów, umawiają się z kierowcą, wspólnie tworzą plan podróży, a na końcu realizują podróż. Umawiane przejazdy nie są realizowane tylko sporadycznie z takich usług często korzystają osoby codziennie dojeżdżające do pracy lub szkoły, dotyczą także wyjazdów na różne imprezy czy też festiwale. Często pasażerowie podróżują z kierowcą przez połowę trasy, a ich wysokość opłaty w takiego przejazdu jest wtedy obliczana na podstawie kilometrów które przeje jechał pasażer.

Z car-pooling możemy skorzystać przez serwisy internetowe, mobilne aplikacje, czy też korzystając z ogłoszeń zamieszczanych na forach społecznościowych.
Najpopularniejsze serwisy car-pooling to:

  • Jedziemyrazem.pl,
  • Otodojazd.pl,
  • Yanosik autostop,
  • Blabla car,
  • Uber,
  • Taxify.

Historia

Car-pooling jak idea narodził się podczas kryzysu naftowego w latach 70 w Stanach Zjednoczonych. Powstały nawet regulacje prawne mówiące o wspólnej podróży obywateli, właśnie takim transportem tzw. Car Sharing Club. Kolejnym etapem rozwoju był kryzys ekonomiczny oraz troska o środowisko i również wtedy rząd Stanów Zjednoczonych zaczął wspierać tą idee. Obecnie car-pooling jest coraz częściej wybierane przez konsumentów. Szacuje się iż samotna jazda samochodem to 4 miejsca są zmarnowane, dwa razy dziennie, 5 dni w tygodniu, przez cały rok. Przy około 30 tygodniach roboczych daje w sumie 1200 pustych miejsc.

Zalety Car-pooling

  • tańszy przejazd (koszty paliwa, parkingu, przejazdu autostrad) dzielą się również na pasażerów,
  • możliwość korzystania z pasów HOV (High-occupancy vehicle lane)czyli pasy przeznaczone dla pojazdów przynajmniej z dwoma pasażerami (dostępne w niektórych krajach),
  • dbanie o środowisko naturalne,
  • zazwyczaj szybsza i wygodniejsza forma podróży niż komunikacja miejska.

Wady Car-pooling:

  • zależność od pasażerów,
  • dodatkowe postoje po drodze,
  • opóźnienia wynikające z zaniedbania pasażerów podróży.,

Forma prawna

Car-pooling polega na wykorzystaniu samochodu do celów prywatnych. Pasażer jedynie współuczestniczy w kosztach transportu, a po stronie kierowcy nie pojawia się w takim razie przychód. A wspólne przejazdy w Polsce oparte na dzieleniu kosztów pomiędzy użytkowników i pasażerów pojazdu nie podlegają opodatkowaniu. Mówi o tym art. 9 ust.2 ustawy o PIT (Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350)opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód stanowiący nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania. Opodatkowaniu podlegał by dochód kierowcy, który inkasowałby od pasażerów opłaty przewyższając koszt wspólnej podróży. Ministerstwo Gospodarki oraz Komisja Europejska zaleca odróżniać okazjonalne oferty od regularnego biznesu i zaleca indywidualne podejście do aktywności nastawionej na zarabianie poprzez udostępnianie inny, zasobów.

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Daniel Kasprzycki