Bariery w zarządzaniu projektem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Zarządzanie projektami''' spełnia coraz ważniejszą funkcję w organizacji, co istotne projekty występują we wszystkich dziedzinach aktywności: od administracji i gospodarki, aż po kulturę i  sport<ref>Trocki M. 2012, s 15-20</ref>. Co za tym idzie, stają się coraz bardziej skomplikowane, oraz powstaje coraz więcej barier, które utrudniają przebieg zarządzania projektami i realizację celu. Nie istnieje złoty środek na uniknięcie wszystkich barier, znajomość ich może jednak wspomóc zarządzanie projektem i przygotowanie się na nie. Aby lepiej zrozumieć kwestię barier w projekcie, początkowo opisany zostanie zakres projektu.
'''Zarządzanie projektami''' spełnia coraz ważniejszą funkcję w organizacji, co istotne projekty występują we wszystkich dziedzinach aktywności: od administracji i gospodarki, aż po kulturę i  sport<ref>Trocki M. 2012, s 15-20</ref>. Co za tym idzie, stają się coraz bardziej skomplikowane, oraz powstaje coraz więcej barier, które utrudniają przebieg zarządzania projektami i realizację celu. Nie istnieje złoty środek na uniknięcie wszystkich barier, znajomość ich może jednak wspomóc zarządzanie projektem i przygotowanie się na nie. Aby lepiej zrozumieć kwestię barier w projekcie, początkowo opisany zostanie zakres projektu.


== trójkąt ograniczeń projektu ==
== Trójkąt ograniczeń projektu ==
'''Zakres konkretnego projektu wyznaczają:'''
'''Zakres konkretnego projektu wyznaczają:'''
* Rezultaty,
* Rezultaty,
* Termin,
* Termin,
* Koszt projektu.<br>
* Koszt projektu.


Można dostrzec, że istnieją silne powiązania pomiędzy tymi czynnikami, a co za tym idzie, literatura przedmiotu ukazuje pojęcie „trójkąt ograniczeń projektu”. Pojęcie te ukazuje ramy, w których projekt musi być realizowany<ref>S. Spałek, 2004, s. 11.</ref>. Bariery w projektach często wiążą się z przeciwnościami losu lub przekraczaniem danego zakresu.
Można dostrzec, że istnieją silne powiązania pomiędzy tymi czynnikami, a co za tym idzie, literatura przedmiotu ukazuje pojęcie <q> trójkąt ograniczeń projektu </q> . Pojęcie te ukazuje ramy, w których projekt musi być realizowany<ref>Spałek S., 2004, s. 11.</ref>. Bariery w projektach często wiążą się z przeciwnościami losu lub przekraczaniem danego zakresu.
<gallery>
Example.jpg|trójkąt ograniczeń projektu
</gallery>


[[Plik: CZAS.jpg|300px|thumb|right|Rys1 Trójkąt ograniczeń w projekcie (źródło: opracowanie własne na podstawie: Spałek S., 2004, s. 11)]]
<google>t</google>
== Podział barier w projektach ==
== Podział barier w projektach ==
Istnieje wiele potencjalnych barier w projektach. Jedne są bardziej zależne od osób działających w projekcie i  łatwiej im zapobiec, a inne są mniej widoczne i przewidywalne. Bariery można podzielić na takie, w których istotną rolę gra czynnik ludzki oraz takie, w których nie ma on znaczenia.<br>
Istnieje wiele potencjalnych barier w projektach. Jedne są bardziej zależne od osób działających w projekcie i  łatwiej im zapobiec, a inne są mniej widoczne i przewidywalne. Bariery można podzielić na takie, w których istotną rolę gra czynnik ludzki oraz takie, w których nie ma on znaczenia.


'''Bariery z ludzkim czynnikiem''':
'''Bariery z ludzkim czynnikiem''':
Linia 19: Linia 18:
* Bariery komunikacyjne,
* Bariery komunikacyjne,
* Bariery pokoleniowe,
* Bariery pokoleniowe,
* Bariery w wykorzystaniu wiedzy projektowej w organizacjach.<br>
* Bariery w wykorzystaniu wiedzy projektowej w organizacjach.


'''Pozostałe bariery:'''
'''Pozostałe bariery:'''
Linia 25: Linia 24:
* Bariery ekonomiczne,
* Bariery ekonomiczne,
* Bariery organizacyjne.
* Bariery organizacyjne.
<br>
 
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Bariera !! Opis !! Metody zapobiegania
! Bariera !! Opis !! Metody zapobiegania
|-
|-
| '''kulturowa''' || Występująca w projektach multikulturowych, gdzie zespół projektowy składa się z członków wielu narodowości. Może pojawić się bariera językowa lub odmienne standardy pracy u członków zespołu co znacznie wpłynie na atmosferę, a co za tym idzie pracę w danym projekcie. ||  
| '''Kulturowa''' || Występująca w projektach multikulturowych, gdzie zespół projektowy składa się z członków wielu narodowości. Może pojawić się bariera językowa lub odmienne standardy pracy u członków zespołu co znacznie wpłynie na atmosferę, a co za tym idzie pracę w danym projekcie. ||  
* Poznawanie kultury i zwyczajów odmiennych kultur
* Poznawanie kultury i zwyczajów odmiennych kultur
* Szczególny nacisk w organizacji na szerzenie komunikacji międzykulturowej i integrację osób z innych kultur przed rozpoczęciem projektu
* Szczególny nacisk w organizacji na szerzenie komunikacji międzykulturowej i integrację osób z innych kultur przed rozpoczęciem projektu
|-
|-
| '''komunikacyjna''' || Może wystąpić w każdym projekcie, gdzie członkowie tworzący projekt nie komunikują się ze sobą i nie słuchają się nawzajem. Może mieć bardzo poważne skutki i wpływać na opóźnienia w projekcie. ||  
| '''Komunikacyjna''' || Może wystąpić w każdym projekcie, gdzie członkowie tworzący projekt nie komunikują się ze sobą i nie słuchają się nawzajem. Może mieć bardzo poważne skutki i wpływać na opóźnienia w projekcie. ||  
* Wprowadzanie zasad komunikacji
* Wprowadzanie zasad komunikacji
* Używanie komunikatorów, które ułatwią kontakt w projekcie
* Używanie komunikatorów, które ułatwią kontakt w projekcie
* Regularne spotkania grupy projektowej
* Regularne spotkania grupy projektowej
|-
|-
| '''pokoleniowa''' || Pojawiająca sie w projektach, w których działają osoby z różnych grup wiekowych, każde pokolenie charakteryzuje się innym podejściem do pracy, metodami komunikacji, co więcej różne grupy wiekowe mają odmienne doświadczenia. W zespole takim, bardzo ważna jest komunikacja i akceptowanie różnic. ||  
| '''Pokoleniowa''' || Pojawiająca sie w projektach, w których działają osoby z różnych grup wiekowych, każde pokolenie charakteryzuje się innym podejściem do pracy, metodami komunikacji, co więcej różne grupy wiekowe mają odmienne doświadczenia. W zespole takim, bardzo ważna jest komunikacja i akceptowanie różnic. ||  
* Podkreślanie korzyści jakie mogą płynąć za różnicami pokoleniowymi w projekcie
* Podkreślanie korzyści, jakie mogą płynąć za różnicami pokoleniowymi w projekcie
* Dbanie o komunikacje
* Dbanie o komunikacje
* Ujednolicenie sposobów komunikowania się
* Ujednolicenie sposobów komunikowania się
|-
|-
| '''wykorzystania wiedzy''' || Może wynikać z tzw. organizacyjnej ślepoty, czyli działania na utartych schematach i rutynie. Występuje również w przypadku braku komunikacji między współpracownikami i braku wymiany doświadczeń, wykorzystanie wiedzy blokuje również podejście "złe, bo nie nasze", gdyż zamykamy się na konkurencję i na to, czego możemy się od nich nauczyć. Co istotne może być ona spowodowana brakiem wsparcia przełożonych i brakiem motyywacji do pracy<ref> M. Czerwonka, 2014, s.290-299</ref>. ||  
| '''Wykorzystania wiedzy''' || Może wynikać z tzw. organizacyjnej ślepoty, czyli działania na utartych schematach i rutynie. Występuje również w przypadku braku komunikacji między współpracownikami i braku wymiany doświadczeń, wykorzystanie wiedzy blokuje również podejście "złe, bo nie nasze", gdyż zamykamy się na konkurencję i na to, czego możemy się od nich nauczyć. Co istotne może być ona spowodowana brakiem wsparcia przełożonych i brakiem motyywacji do pracy<ref> Czerwonka M., 2014, s.290-299</ref>. ||  
* Motywowanie pracowników
* Motywowanie pracowników
* Wspieranie innowacyjnego myślenia i nie zamykania się w schematach
* Wspieranie innowacyjnego myślenia i niezamykania się w schematach
* Podejmowanie ryzyka związanego z nowatorskim działaniem
* Podejmowanie ryzyka związanego z nowatorskim działaniem
|-
|-
| '''techniczna''' || Związana z koniecznością zastosowania konkretnych (z reguły nowych) rozwiązań, w aspekcie sprzętowym oraz programowym. Występuje często w projektach informatycznych i takich o konieczności stosowania zaawansowanych narzędzi technicznych lub oprogramowań<ref>T. Parys 2021 s. 1-12 </ref>. ||  
| '''Techniczna''' || Związana z koniecznością zastosowania konkretnych (z reguły nowych) rozwiązań, w aspekcie sprzętowym oraz programowym. Występuje często w projektach informatycznych i takich o konieczności stosowania zaawansowanych narzędzi technicznych lub oprogramowań<ref>Parys T. 2021 s. 1-12 </ref>. ||  
* Przygotowanie w budżecie i planie pracy w projekcie konieczności wprowadzenia nowych rozwiązań
* Przygotowanie w budżecie i planie pracy w projekcie konieczności wprowadzenia nowych rozwiązań
|-
|-
| '''ekonomiczna''' || Jedna z najczęściej występujących barier. Związana jest ze środkami finansowymi. Z reguły one powodują rezygnacje z niektórych działań, których podjęcie byłoby kluczowe w zarządzaniu projektem. Zaniechanie pewnych działań związany z redukcją kosztów może wpłynąć w dużej mierze negatywnie na cały projekt. ||  
| '''Ekonomiczna''' || Jedna z najczęściej występujących barier. Związana jest ze środkami finansowymi. Z reguły one powodują rezygnacje z niektórych działań, których podjęcie byłoby kluczowe w zarządzaniu projektem. Zaniechanie pewnych działań związany z redukcją kosztów może wpłynąć w dużej mierze negatywnie na cały projekt. ||  
* Tworzenie dokładnego kosztorysu przed rozpoczęciem działań projektowych
* Tworzenie dokładnego kosztorysu przed rozpoczęciem działań projektowych
* Ciągła kontrola kosztów w projekcie
* Ciągła kontrola kosztów w projekcie
|-
|-
| '''organizacyjna''' || Związana z problemami w przystosowaniu struktury organizacyjnej firmy oraz procedur działania do działalności projektowej.  Bariery w podejściu projektowym w organizacji mogą powodować brak lub niespójne wsparcie kierownictwa najwyższego szczebla i przekonanie, iż podejście projektowe nie jest potrzebne.||
| '''Organizacyjna''' || Związana z problemami w przystosowaniu struktury organizacyjnej firmy oraz procedur działania do działalności projektowej.  Bariery w podejściu projektowym w organizacji mogą powodować brak lub niespójne wsparcie kierownictwa najwyższego szczebla i przekonanie, iż podejście projektowe nie jest potrzebne.||
* Szczególnie istotne jest tutaj zmiana kultury organizacji na sprzyjającą działalności projektowej
* Szczególnie istotne jest tutaj zmiana kultury organizacji na sprzyjającą działalności projektowej
* Dostrzezenie korzyści płynących z działalności projektowej w organizacji
* Dostrzeżenie korzyści płynących z działalności projektowej w organizacji
|-
|-
|}
|}
Analizując temat barier w zarządzaniu można z łatwością zauważyć, że wiele z nich jest związana z czynnikiem ludzkim. Są to bariery, które często przy przemyślanym doborze osób do projektu mogą być znacznie zmniejszone. Co za tym idzie na koordynatorze projektu i zarządzie firmy spoczywa duża odpowiedzialność. W dużej mierze od nich zależy sukces projektu.
Istnieją oczywiście bariery, które nie są związane z czynnikiem ludzkim, są one:
* mniej przewidywalne,
* mniej zależne od człowieka.
Warto jednak zauważyć, że istnieją sposoby pokonywania każdej z barier. Jednym z najbardziej uniwersalnych jest dokładne opracowanie planu projektu ze skrupulatnym rozpisaniem buddżetu i kontrola realizacji planu.
Na koniec warto jednak wspomnieć, iż bariery w projektach, przy dobrym zarządznaiu i zaangażowaniu zespołu nawet gdy się pojawią mogą nie wpłynąć negatywnie na finalny sukces projektu. Dla sprawnego przełamywania barier istotne jest pozytywne podejście do realizacji projektów w organizacji i przychylność przełożonych.


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 66: Linia 74:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bukłaha E., Juchniewicz M. (2019), [https://bazekon.uek.krakow.pl/rekord/171554231 ''Kluczowe Wyzwania I Bariery Oraz Trendy W Zarządzaniu Projektami Z Punktu Widzenia Projektów Realizowanych W Polsce''], "Przegląd organizacji", nr 3
* Bukłaha E., Juchniewicz M. (2019), ''Kluczowe Wyzwania I Bariery Oraz Trendy W Zarządzaniu Projektami Z Punktu Widzenia Projektów Realizowanych W Polsce]''], "Przegląd organizacji", nr 3
* Czerwonka M. (red.) (2014), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/10098/Bariery%20w%20wykorzystaniu%20wiedzy%20projektowej%20w%20organizacjach%20ocr.pdf?sequence=1 "Wkład nauk ekonomicznych w rozwój gospodarki opartej na wiedzy"], Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
* Czerwonka M. (red.) (2014), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/10098/Bariery%20w%20wykorzystaniu%20wiedzy%20projektowej%20w%20organizacjach%20ocr.pdf?sequence=1''"Wkład nauk ekonomicznych w rozwój gospodarki opartej na wiedzy"''], Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
* Liebert F., Trzeciak F. (2016), [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-42b40ad2-c80e-4596-ad1a-022d9ccb1b2a ''Bariery Realizowania Projektów Rozwoju Nowychproduktów W Mśp – Część Teoretyczna''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", Nr kol. 1963.
* Liebert F., Trzeciak F. (2016), ''Bariery Realizowania Projektów Rozwoju Nowychproduktów W Mśp – Część Teoretyczna]''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej", Nr kol. 1963.
* Parys T. (2021), [https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/54018423/Bariery_wdrozeniowe_systemu_zintegrowanego_ERP_.pdf?1501494047=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DBariery_wdrozeniowe_systemu_zintegrowane.pdf&Expires=1619380946&Signature=cZHGuD2CqdkTinZE8PQ~xRnXtSbOeTcqGVI~wOlAFAiSEu6I80sHftlhhk2HSN8vuNC5wzQfL~C4K1HkzTa29de5aylbL0-uZuDJfjCX4cLKIKoVWZMxrT1US7GxuwaItoa5HBVLL9AK1tbTBK8JbBKRzSdKov2zYuhMMECAxfgL99OMeWPq-HLNkckUFdwP2kTGljO1Uhb0~zGGGS-btKImTiOYHBZc31bc3qpixCtSFxdNXEKV73jP6hLzUPIwYBKcP0MUgQLfma0R-ZkmEwqHXuQtPf-uLsXBRuuRgd7ezt37ELvzlFpUJVaXgBEII6RbzNcrV0RgGV2vrtl7~g__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA "Bariery wdrożeniowe systemu zintegrowanego klasy ERP i ich postrzeganie przez użytkowników"], Wydział Zarządzania - Uniwersytet Warszawski  
* Parys T. (2021), [https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/54018423/Bariery_wdrozeniowe_systemu_zintegrowanego_ERP_.pdf?1501494047=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DBariery_wdrozeniowe_systemu_zintegrowane.pdf&Expires=1619380946&Signature=cZHGuD2CqdkTinZE8PQ~xRnXtSbOeTcqGVI~wOlAFAiSEu6I80sHftlhhk2HSN8vuNC5wzQfL~C4K1HkzTa29de5aylbL0-uZuDJfjCX4cLKIKoVWZMxrT1US7GxuwaItoa5HBVLL9AK1tbTBK8JbBKRzSdKov2zYuhMMECAxfgL99OMeWPq-HLNkckUFdwP2kTGljO1Uhb0~zGGGS-btKImTiOYHBZc31bc3qpixCtSFxdNXEKV73jP6hLzUPIwYBKcP0MUgQLfma0R-ZkmEwqHXuQtPf-uLsXBRuuRgd7ezt37ELvzlFpUJVaXgBEII6RbzNcrV0RgGV2vrtl7~g__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA ''"Bariery wdrożeniowe systemu zintegrowanego klasy ERP i ich postrzeganie przez użytkowników"''], Wydział Zarządzania - Uniwersytet Warszawski  
* Skalik J., Strzelczyk A. (2021) [http://www.pim.wzr.ug.edu.pl/pim/2013_4_1_21.pdf ''Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami informatycznymi'']  
* Skalik J., Strzelczyk A. (2021) [http://www.pim.wzr.ug.edu.pl/pim/2013_4_1_21.pdf ''Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami informatycznymi'']  
* Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), [https://books.google.pl/books?id=vPUeDQAAQBAJ&pg=PA30&dq=Bariery+w+zarz%C4%85dzaniu+projektem&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjs8Pmoq5rwAhVNxosKHfwQCpUQuwUwAHoECAEQBg#v=onepage&q&f=false "Współczesne trendy w zarządzaniu projektami"], Mfiles.pl, Kraków, s. 12
* Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), ''"Współczesne trendy w zarządzaniu projektami"''], Mfiles.pl, Kraków, s. 12
* Spałek S. (2004) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=wvadAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA13&dq=Bariery+w+zarz%C4%85dzaniu+projektem&ots=h0TlWbxYaO&sig=vn4vusGq7oQcXq4-GHPAQakUpvU&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false "Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami"], Wydawnictwo Politechniki śląskiej, Gliwice
* Spałek S. (2004) ''"Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami"''], Wydawnictwo Politechniki śląskiej, Gliwice
* Trocki M. (2012), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa
* Trocki M. (2012), ''Nowoczesne zarządzanie projektami'', PWE, Warszawa


{{a|Pola Ligaj}}
{{a|Pola Ligaj}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]].
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]].

Wersja z 14:59, 1 maj 2021

Zarządzanie projektami spełnia coraz ważniejszą funkcję w organizacji, co istotne projekty występują we wszystkich dziedzinach aktywności: od administracji i gospodarki, aż po kulturę i sport[1]. Co za tym idzie, stają się coraz bardziej skomplikowane, oraz powstaje coraz więcej barier, które utrudniają przebieg zarządzania projektami i realizację celu. Nie istnieje złoty środek na uniknięcie wszystkich barier, znajomość ich może jednak wspomóc zarządzanie projektem i przygotowanie się na nie. Aby lepiej zrozumieć kwestię barier w projekcie, początkowo opisany zostanie zakres projektu.

Trójkąt ograniczeń projektu

Zakres konkretnego projektu wyznaczają:

  • Rezultaty,
  • Termin,
  • Koszt projektu.

Można dostrzec, że istnieją silne powiązania pomiędzy tymi czynnikami, a co za tym idzie, literatura przedmiotu ukazuje pojęcie trójkąt ograniczeń projektu . Pojęcie te ukazuje ramy, w których projekt musi być realizowany[2]. Bariery w projektach często wiążą się z przeciwnościami losu lub przekraczaniem danego zakresu.

Rys1 Trójkąt ograniczeń w projekcie (źródło: opracowanie własne na podstawie: Spałek S., 2004, s. 11)

Podział barier w projektach

Istnieje wiele potencjalnych barier w projektach. Jedne są bardziej zależne od osób działających w projekcie i łatwiej im zapobiec, a inne są mniej widoczne i przewidywalne. Bariery można podzielić na takie, w których istotną rolę gra czynnik ludzki oraz takie, w których nie ma on znaczenia.

Bariery z ludzkim czynnikiem:

  • Bariery kulturowe,
  • Bariery komunikacyjne,
  • Bariery pokoleniowe,
  • Bariery w wykorzystaniu wiedzy projektowej w organizacjach.

Pozostałe bariery:

  • Bariery techniczne,
  • Bariery ekonomiczne,
  • Bariery organizacyjne.
Bariera Opis Metody zapobiegania
Kulturowa Występująca w projektach multikulturowych, gdzie zespół projektowy składa się z członków wielu narodowości. Może pojawić się bariera językowa lub odmienne standardy pracy u członków zespołu co znacznie wpłynie na atmosferę, a co za tym idzie pracę w danym projekcie.
  • Poznawanie kultury i zwyczajów odmiennych kultur
  • Szczególny nacisk w organizacji na szerzenie komunikacji międzykulturowej i integrację osób z innych kultur przed rozpoczęciem projektu
Komunikacyjna Może wystąpić w każdym projekcie, gdzie członkowie tworzący projekt nie komunikują się ze sobą i nie słuchają się nawzajem. Może mieć bardzo poważne skutki i wpływać na opóźnienia w projekcie.
  • Wprowadzanie zasad komunikacji
  • Używanie komunikatorów, które ułatwią kontakt w projekcie
  • Regularne spotkania grupy projektowej
Pokoleniowa Pojawiająca sie w projektach, w których działają osoby z różnych grup wiekowych, każde pokolenie charakteryzuje się innym podejściem do pracy, metodami komunikacji, co więcej różne grupy wiekowe mają odmienne doświadczenia. W zespole takim, bardzo ważna jest komunikacja i akceptowanie różnic.
  • Podkreślanie korzyści, jakie mogą płynąć za różnicami pokoleniowymi w projekcie
  • Dbanie o komunikacje
  • Ujednolicenie sposobów komunikowania się
Wykorzystania wiedzy Może wynikać z tzw. organizacyjnej ślepoty, czyli działania na utartych schematach i rutynie. Występuje również w przypadku braku komunikacji między współpracownikami i braku wymiany doświadczeń, wykorzystanie wiedzy blokuje również podejście "złe, bo nie nasze", gdyż zamykamy się na konkurencję i na to, czego możemy się od nich nauczyć. Co istotne może być ona spowodowana brakiem wsparcia przełożonych i brakiem motyywacji do pracy[3].
  • Motywowanie pracowników
  • Wspieranie innowacyjnego myślenia i niezamykania się w schematach
  • Podejmowanie ryzyka związanego z nowatorskim działaniem
Techniczna Związana z koniecznością zastosowania konkretnych (z reguły nowych) rozwiązań, w aspekcie sprzętowym oraz programowym. Występuje często w projektach informatycznych i takich o konieczności stosowania zaawansowanych narzędzi technicznych lub oprogramowań[4].
  • Przygotowanie w budżecie i planie pracy w projekcie konieczności wprowadzenia nowych rozwiązań
Ekonomiczna Jedna z najczęściej występujących barier. Związana jest ze środkami finansowymi. Z reguły one powodują rezygnacje z niektórych działań, których podjęcie byłoby kluczowe w zarządzaniu projektem. Zaniechanie pewnych działań związany z redukcją kosztów może wpłynąć w dużej mierze negatywnie na cały projekt.
  • Tworzenie dokładnego kosztorysu przed rozpoczęciem działań projektowych
  • Ciągła kontrola kosztów w projekcie
Organizacyjna Związana z problemami w przystosowaniu struktury organizacyjnej firmy oraz procedur działania do działalności projektowej. Bariery w podejściu projektowym w organizacji mogą powodować brak lub niespójne wsparcie kierownictwa najwyższego szczebla i przekonanie, iż podejście projektowe nie jest potrzebne.
  • Szczególnie istotne jest tutaj zmiana kultury organizacji na sprzyjającą działalności projektowej
  • Dostrzeżenie korzyści płynących z działalności projektowej w organizacji

Analizując temat barier w zarządzaniu można z łatwością zauważyć, że wiele z nich jest związana z czynnikiem ludzkim. Są to bariery, które często przy przemyślanym doborze osób do projektu mogą być znacznie zmniejszone. Co za tym idzie na koordynatorze projektu i zarządzie firmy spoczywa duża odpowiedzialność. W dużej mierze od nich zależy sukces projektu.

Istnieją oczywiście bariery, które nie są związane z czynnikiem ludzkim, są one:

  • mniej przewidywalne,
  • mniej zależne od człowieka.

Warto jednak zauważyć, że istnieją sposoby pokonywania każdej z barier. Jednym z najbardziej uniwersalnych jest dokładne opracowanie planu projektu ze skrupulatnym rozpisaniem buddżetu i kontrola realizacji planu.

Na koniec warto jednak wspomnieć, iż bariery w projektach, przy dobrym zarządznaiu i zaangażowaniu zespołu nawet gdy się pojawią mogą nie wpłynąć negatywnie na finalny sukces projektu. Dla sprawnego przełamywania barier istotne jest pozytywne podejście do realizacji projektów w organizacji i przychylność przełożonych.

Przypisy

  1. Trocki M. 2012, s 15-20
  2. Spałek S., 2004, s. 11.
  3. Czerwonka M., 2014, s.290-299
  4. Parys T. 2021 s. 1-12

Bibliografia

Autor: Pola Ligaj

.