Baner reklamowy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja do druku nie jest już wspierana i może powodować błędy w wyświetlaniu. Zaktualizuj swoje zakładki i zamiast funkcji strony do druku użyj domyślnej funkcji drukowania w swojej przeglądarce.

Baner reklamowy (również banner) - element graficzny znajdujący się na stronie internetowej. Może przybierać formę statyczną, a także animowaną. Jego celem jest zachęcenie użytkownika do zapoznania się z przekazem. Kliknięcie w baner przenosi użytkownika do promowanej strony. Jest to jedna z najpopularniejszych i najstarszych form reklamy internetowej (G. Szymański 2013, s.185).

TL;DR

Baner reklamowy to graficzny element na stronach internetowych, mający na celu zachęcenie użytkowników do kliknięcia i przejścia na promowaną stronę. Istnieje wiele rodzajów banerów, takich jak baner tradycyjny, skyscraper, rectangle, billboard i button. Banery mogą przyjmować różne formy i rozmiary, a ich tworzenie musi spełniać określone wytyczne. Skuteczne banery powinny wykorzystywać odpowiednie kolory, animacje, logo firmy i zachęcać do kliknięcia. Banery reklamowe są również stosowane w reklamie zewnętrznej, gdzie są umieszczane na specjalnych konstrukcjach i mają za zadanie dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Rodzaje banerów reklamowych w internecie

A. Leśniewska wyróżniła następujące rodzaje banerów reklamowych (A. Leśniewska 2006, s.48):

  • Baner tradycyjny - prostokątna forma reklamy umieszczana na początku strony internetowej. Baner tradycyjny może przyjmować również formę baneru pływającego. Nie zmienia on wówczas swojego położenia, nawet przy przewijaniu strony przez użytkownika. Istnieje również baner rozwijany. Najechanie kursorem przez użytkownika sprawia, że zwiększa on swój rozmiar, co daje możliwość ukazania dodatkowych informacji. Standardowy rozmiar baneru tradycyjnego i pływającego to 468x60 pikseli, natomiast baneru rozwijanego - 468x240 pikseli.
  • Skyscraper (z ang. drapacz chmur) - reklama w formie prostokąta, umieszczana w większości przypadków po prawej części strony internetowej, jednak możliwe jest również zamieszczenie go po stronie przeciwnej. Standardowy rozmiar to 120x600 pikseli. Podobnie jak w przypadku banera tradycyjnego, skyscraper posiada również postać rozwijaną (powiększającą się do rozmiaru 320x600 pikseli) oraz pływającą.
  • Rectangle (inaczej box śródtekstowy) - graficzna reklama, która znajduje się na środku strony, zazwyczaj wewnątrz tekstu. Posiada dwa standardowe rozmiary: 180x150 pikseli oraz 336x280 pikseli. Box śródtekstowy największe zastosowanie posiada na stronach internetowych z dużą ilością tekstu, ponieważ ułatwia to zauważenie go przez użytkownika.
  • Billboard (inaczej megabanner) - największa reklama banerowa znajdująca się na górze strony internetowej. Standardowy rozmiar billboardu to 620x100 pikseli. Oprócz standardowej wersji wyróżnia się również megabanner rozwijany (powiększa się do rozmiaru 750x200 pikseli) oraz pływający.
  • Button (z ang. przycisk) - reklama w postaci małego prostokąta. Jego standardowy rozmiar to 120x60 pikseli.

Powyższe banery reklamowe mogą być tworzone w formatach jpg, gif, gif animowany, rich media, flash oraz html.

Do reklam banerowych można zaliczyć również (G. Szymański 2013, s.188-191):

  • Interstitial - reklama w formie animacji, która wyświetlana jest użytkownikowi na całej stronie. Animacja może trwać maksymalnie 15 sekund, po tym czasie zazwyczaj powinna zamknąć się samoistnie. Mimo wszystko, interstitial powinien posiadać także funkcję umożliwiającą samodzielne zamknięcie.
  • Toplayer - reklama w formie animacji, która znajduje się na przezroczystej warstwie na stronie.
  • Brandmark - reklama, która swoją formą przypomina wcześniej wspomniany toplayer, jednak zazwyczaj nie posiada przezroczystej warstwy. Może występować pod postacią dowolnych kształtów.

Wszelkie wytyczne wobec reklam internetowych zostały określone przez Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej (European Interactive Advertising Association) oraz Biuro Reklamy Interaktywnej (Interactive Advertising Bureau). Pierwsze porządkowanie wymiarów reklam umieszczanych w Internecie miało miejsce w 2003 roku, natomiast w Polsce zasady te wprowadzono w 2010 roku. Ustanowiono również zaostrzenia odnośnie dźwięku reklamy, który może się aktywować dopiero po zezwoleniu użytkownika, a także obowiązku funkcji zamykania reklam (G. Szymański 2013, s.186).

Zasady tworzenia skutecznych banerów reklamowych w internecie

Sformułowano zasady, których użycie pozwoli na osiągnięcie sukcesu przez baner reklamowy (G. Szymański 2013, s.185):

  1. Zastosowanie kolorów, które wyróżnią baner na tle strony.
  2. Użycie animacji przyciągającej wzrok użytkownika.
  3. Umieszczenie logo przedsiębiorstwa, które sprawi, że przekaz stanie się bardziej wiarygodny.
  4. Zachęcenie użytkownika do akcji, czyli kliknięcia baneru.
  5. Wybór oryginalnych i interesujących rozwiązań przełamujących monotonię.
  6. Skupienie się na prostocie przekazu, aby został prawidłowo zrozumiany przez wszystkich.

Baner reklamowy w reklamie zewnętrznej

Oprócz baneru internetowego wyróżnia się także banery stosowane w reklamie zewnętrznej (outdoor), które spotykane są równie często. Opisywane są wówczas jako reklamy prezentowane głównie na materiale PCV, który zapewnia elastyczność i odporność na warunki pogodowe. W większości przypadków banery umieszczane są na niezależnych konstrukcjach. Mogą przyjmować różne rozmiary (K. Listwan-Franczak 2016, s.254). Największą zaletą banerów zewnętrznych jest dotarcie do masowego odbiorcy oraz duża ilość kontaktów z reklamą, która prowadzi do zapamiętania treści przekazu (S. Gawroński 2009, s.70).


Baner reklamowyartykuły polecane
Reklama telewizyjnaReklama kontekstowaHasło reklamoweStoisko targoweWyszukiwarka internetowaLanding pageMateriały reklamoweTypy ogłoszeń reklamowychRodzaje reklamy

Bibliografia

  • Borusiak B. (red.) (2015), Automatyzacja personalizacji reklamy internetowej, Marketing i Rynek 3
  • Gawroński S. (2009), Komunikacja marketingowa samorządów terytorialnych: Świadomość i praktyka działalności podkarpackich jednostek samorządu terytorialnego, BBConsult, Rzeszów
  • Leśniewska A. (2006), Reklama internetowa, Onepress, Gliwice
  • Listwan-Franczak K. (2016), Wpływ reklamy zewnętrznej jako narzędzia kampanii wyborczej na okresowe kształtowanie przestrzeni publicznej miast, na przykładzie miasta Krakowa, Reklama zewnętrzna w przestrzeni publicznej miast, nr 2
  • Szymański G. (2013), Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Zdonek D. (2006), Kierunki rozwoju reklamy internetowej w Polsce, Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach

Autor: Angelika Czaja