BLIK

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:54, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
BLIK
Polecane artykuły


BLIK to krajowy system płatności, stworzony przez Polski Standard Płatności. Umożliwia on użytkownikom smartfonów dokonywanie różnego typu transakcji, za pomocą aplikacji generującej jednorazowe sześciocyfrowe kody, służące do autoryzacji tych operacji. Jest to zupełnie nowa koncepcja, nieopierająca się w żaden sposób o fizycznie lub wirtualnie istniejące karty debetowe.

System ten jest zarówno prosty, bezpieczny jak i szybki. Niewątpliwie zmienił on a także unowocześnił polski rynek płatności i transakcji bezgotówkowych. W 2017 6,1 mln użytkowników usługi wykonało 33 mln transakcji.

Historia

System BLIK był projektem Polskiego Standardu Płatności. Nowa oferta została skierowana do wszystkich uczestników rynku bankowego. W roku 2013 Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski roku podpisały porozumienie dotyczące utworzenia jednolitego standardu płatności mobilnych. Banki te umożliwiły w ten sposób swoim klientom jako pierwsze w Polsce, wykonywanie transakcji za pomocą nowego, innowacyjnego systemu. Dzięki tej decyzji Polska znalazła się wśród kilkunastu krajów, które oferują swoim mieszkańcom nowoczesne rozwiązania w zakresie mobilnych płatności zbliżeniowych.

Jednym z ważniejszych uczestników tego systemu był PKO Bank Polski, którego inicjatywą było zaoferowanie innym bankom podłączenie BLIK do swojego systemu płatności mobilnych. Każdy z banków, który wziął udział w tym projekcie, zobowiązany został do umieszczania tego standardu płatności mobilnych w swoich aplikacjach. Udziałowcami tego systemu jest 6 najbardziej innowacyjnych banków w Polsce (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski). Obsługa operacyjna tego mobilnego systemu oraz zapewnienie infrastruktury teleinformatycznej należy natomiast do zadań Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (Jagodzińska-Komar E. 2016 s. 174)

Banki oferujące usługę BLIK

Obecnie jest ich czternaście, są to:

  • Alior Bank
  • Bank Millennium
  • Santander Bank Polska S.A.
  • ING Bank Śląski
  • mBank
  • PKO Bank Polski
  • Inteligo
  • Orange Finanse
  • Getin Bank
  • T-Mobile Usługi Bankowe
  • BGŻ BNP Paribas
  • Raiffeisen Polbank
  • Credit Agricole
  • Pekao S.A.

Jakie możliwości daje BLIK?

  • Dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych - Aplikacja z systemem BLIK potrafi skutecznie zastąpić tradycyjne metody płatności dokonywane za pomocą karty kredytowej czy gotówki. BLIK dostępny jest ponadto praktycznie we wszystkich polskich sklepach internetowych. Usługę tą oferują najpopularniejsi operatorzy: PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay, Sky-Pay, Tranferuj.pl czy Paybynet.
  • Wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach - Użycie BLIK zwiększa bezpieczeństwo transakcji, zachodzi konieczność jedynie wprowadzenia sześciocyfrowego, jednorazowego kodu.
  • Wykonywanie błyskawicznych przelewów międzybankowych na numer telefonu - Przelew na numer telefonu nie wymaga od użytkownika znajomości numeru konta bankowego odbiorcy. Wystarczy, że osoba, która chce odebrać pieniądze korzysta z tej funkcjonalności. Środki są przekazywane natychmiast, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.
  • Generowanie czeków z 9-cyfrowym kodem - Do skorzystania z wysławionego czeku, odbiorcy wystarczy znajomość dziewięciocyfrowego numeru oraz otrzymanego od nadawcy hasła. Nie musi on posiadać numeru telefonu, czy nawet konta bankowego.

Do kogo kierowany jest system BLIK?

  • Do przedsiębiorców - BLIK oferuje atrakcyjne warunki współpracy względem innych metod płatności. Klienci stają się coraz bardziej nowocześni, cenią wygodę i brak ograniczeń. Przejawią się to m.in. tym, że za zakupy coraz częściej płacą mobilnie. Wprowadzenie tego typu płatności może przyczynić się do zwiększenia obrotów firmy.
  • Do banków - Wprowadzenie do aplikacji mobilnej funkcjonalności BLIK, może przyczynić się do pozyskania nowych klientów a także utrzymania obecnych. Uzyskają oni dostęp do nowoczesnych i wygodnych płatności mobilnych a także do dużej i stale rosnącej sieci punktów akceptujących BLIK.
  • Do agentów rozliczeniowych - System jest rozpowszechniany przez największe banki w Polsce, łatwy we wdrożeniu i atrakcyjny cenowo. Usługa jest dostępna dla podmiotów posiadających licencję krajowej instytucji płatniczej, wydawanej przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Sposób działania

Aby móc korzystać z systemu BLIK koniecznym jest posiadanie aplikacji bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w tym projekcie. System ten poszczycić się może dużym poziomem bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji. Na żądanie banku użytkownika Polski Standard Płatności generuje jednorazowe kody (są one kombinacją sześciocyfrową), które tracą swoją ważność po 2 minutach. Jest to podstawowy mechanizm, który identyfikuje daną transakcje płatniczą. Dopiero po upływie tych dwóch minut klient ma możliwość wygenerowania kolejnego kodu. Przykładowa transakcja w systemie BLIK przebiega następująco (Jagodzińska-Komar E. 2016 s. 174):

  1. wygenerowanie jednorazowego kodu przez użytkownika,
  2. wprowadzenie tego kodu w punkcie akceptacji (terminal, bankomat),
  3. otrzymanie przez Polski Standard Płatności autoryzacji. Przekazuje ją akceptant, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego
  4. przeprowadzenie autoryzacji przez bank,
  5. Wysłanie przez bank odpowiedzi dotyczącej autoryzacji Polskiemu Standardowi Płatności, który następnie przekazuje ją przez agenta rozliczeniowego do akceptanta.

Bibliografia

Autor: Lidia Ryczek