Aukcja odwrócona

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:46, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Aukcja odwrócona
Polecane artykuły


Odwrócone aukcje internetowe charakteryzują się tym, iż wystawia się tam produkty nie do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać.

Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.

Przykład funkcjonowania aukcji odwróconych

Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:

  • chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,
  • chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.

Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.

W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak ALLEGRO.

Bibliografia

  • C.M. Olszak, E. Ziemba., Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 108-109
  • B. Gregor, M. Stawiszyński: E-Commerce. OWB, Bydgoszcz 2002

Autor: Marcin Sanocki