Analiza opłacalności eksportu

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:41, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Analiza opłacalności eksportu
Polecane artykuły


Opłacalność eksportu zależy od:

  • kształtowania się realnego kursu walutowego: Im niższy realny kurs walutowy, tym eksport staje się bardziej opłacalny. Dla eksportera oznacza to większy zysk bez konieczności podnoszenia ceny dóbr.
  • kosztów wytwarzania produktów:Z teorii kosztów komparatywnych wynika, że eksportować należy towary i usługi, których koszt wytwarzania jest niższy od analogicznych kosztów zagranicą
  • stosowanej przez kraje polityki handlowej: Wprowadzanie ceł, ograniczeń eksportowych prowadzi do wzrostu ceny towarów a tym samym do wzrostu ceny danych towarów na rynku zagranicznym, co w konsekwencji zmniejsza popyt.
  • jakości eksportowanego towaru

Proces analizy opłacalności

Analiza opłacalności eksportu polega na porównywaniu kosztów produkcji i działalności marketingowej do osiąganych zysków.

Nie ma konkretnych analiz, najczęściej spotykaną w przedsiębiorstwach eksportowych techniką jest badanie rynku, na który kierowany jest eksport. W tym celu wykorzystuje następujące wskaźniki:

  1. Szacunek zwrotu kapitału, polega na obliczeniu stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału poprzez szacowanie zysku eksportowego.
    • (zysk eksportowy- jest to różnica między przeliczona na złote ceną dewizowa a kosztami związanymi z wyprodukowaniem i eksportem dóbr; teoria kosztów komparatywnych)
  2. Potencjał rynku zagranicznego, na który składa się:
    • liczba ludności i tempo przyrostu naturalnego, kraju do którego kierujemy eksport
    • PKB danego kraju
    • udział wydatków konsumpcyjnych w dochodach ludności
    • wskaźnik bezrobocia
    • stopień uprzemysłowienia
    • PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Badanie rynku zagranicznego obejmuje:

  • charakterystykę konsumentów pod względem społeczno-kulturowym
  • wzory zachowań konsumenckich
  • styl życia, przyzwyczajenia
  • specjalne wymogi, które należy spełnić, aby móc eksportować do danego kraju
  • stopień ryzyka, związanego z prowadzeniem interesów w danym kraju

Zalety eksportu

Powody dla których opłaca się eksportować:

  • ryzyko działalności rozkłada się na kilka krajów
  • w krajach zamożniejszych można podnieść cenę
  • powiększa się grono potencjalnych odbiorców
  • firma staje się bardziej konkurencyjna
  • eksport może stać się siłą napędową rozwoju firmy

Bibliografia

  • K.P. Białecki, A. Dorosz, W. Januszkiewicz; Słownik handlu zagranicznego; W-wa 1993; s. 80, 81
  • M. Guzek; Międzynarodowe stosunki gospodarcze; Poznań 2001; s. 100-107, 200-204
  • E. Michalski; Marketing; W-wa 2003; s. 580-584E.M. Pluciński; Makroekonomia gospodarki otwartej; W-wa 1999; s. 239-340

Autor: Joanna Kosińska