Agencja reklamowa

Wersja z dnia 11:44, 4 lut 2014 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (clean up, replaced: <p align=right>'''Autor:''' Monika Hałun</p> → {{a|Monika Hałun}}, str.13 → s. 13 (2), → (2), , → , (4))

Charakterystyka

Jest to taka jednostka organizacyjna, którą charakteryzuje niezależność, a w jej skład wchodzą ludzie biznesu i personel kreatywny. Przygotowują, opracowują i umieszczają oni reklamę w środkach przekazu. Działają na zlecenie sprzedających, którzy poszukują potencjalnych klientów na swoje produkty i usługi.

Rodzaje oferowanych usług

Agencje pełnią bardzo ważną role, zwłaszcza oferując usługi z zakresu:

  • Marketing i planowanie mediów,
  • Badania i analiza,
  • Kampanie reklamowe o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym
  • Kreatywne pomysły/ pisanie tekstów
  • Logo/ projekty rozwój tożsamości firmy
  • Projekty graficzne i produkcja
  • Produkcja radiowa i telewizyjna
  • Programy marketingu bezpośredniego
  • Zamieszczanie reklam w mediach
  • Kontakty z prasą/ planowanie imprez

Zadania agencji

Zadania agencji zależą od rodzaju usług jakie świadczą one swoim klientom:

  • Agencja typu full service - zajmuja się ogółem zadań reklamowych (m.in. Public relations, projekty, realizacje, kreacje, direct marketing, ulotki, gadżety, standy, eventy, sponsoring, plakaty, foldery, bannery, konkursy sms, magazyny, dzienniki, billboardy, internet, prezentacje multimedialne, konferencje prasowe itp.) oferując prawie wszystko
  • agencja a la carte - to taki rodzaj agencji reklamowej, która oferuje swoim klientom duży wybór usług kosztem utraty kontroli nad pozostałymi częściami procesu przygotowania reklamy tzn., że pozwalają klientowi, w zależności od jego potrzeb, na zatrudnienie poszczególnych specjalistów
  • agencje obsługujące akcje promocyjne

Sposób działania agencji

  1. Określa problem marketingowy gromadząc i analizując informacje konieczne do sprzeadaży i produkcji (np. do kogo reklama będzie adresowana?, kim są potencjalni klienci?, jakie jest ich zapotrzebowanie na nowy produkt bądż usługę?, itp.)
  2. Ustalona zostaje strategia działania, której celem jest takie przedstawienie i umiejscowienie produktu, aby trafiała w potrzebę nabywcy, budząc w nim zainteresowanie
  3. Kolejno pojawia się kreatywność która sprowadza się do tworzenia i realizacji strategii poprzez projektowanie plakatów, storyboardów.
  4. Następnie zostaje utworzony plan mediów w którym należy dobrać odpowiedni środek masowego przekazu.
  5. Kolejno powstaje uzupełnienie palnu mediów tzw. paln całościowy, który zawiera teksty, projekt grafiki, a także koszty produkcji i oszacowany całokształt kosztów.
  6. Na tym etapie można przystąpić do powiadamiania środowiska handlowców o planowanej kampanii
  7. Na zakończenie zostają wystawione rachunki i wypłaty: po ukazaniu się reklamy zleceniodawca otrzymuje rachunek, który obliguje go do zapłaty należności mediom oraz producentom reklam.

Agencje są postrzegane przez ludzi jako instytucje, które potrafią generować wysokie zyski, a wynagrodzenie pracowników kształtuje się na wysokim poziomie. Trzeba jednak podkreślić, że jest ono często zmienne i zależy od zysków jakie osiągają ich klienci. Tworzą się tzw. związki przyczynowe między reklamą a wynikami sprzedaży.

Bibliografia

  • J.Thomas Russell, W.Roland Lane, Reklama, Felberg SJA, Warszawa 2000 (s. 131-153)
  • red. John Philip Jones, Jak działa reklama, GWP, Gdańsk 2004 (s. 10-11)

Autor: Monika Hałun