Adware

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:35, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Adware
Polecane artykuły


Adware (skrót utworzony od ad-supported software)jest to oprogramowanie generujące przychód poprzez wyświetlanie reklam. Oprogramowanie to jest rozpowszechniane za darmo, a jego twórca czerpie korzyści materialne (za każdą obejrzaną reklamę lub za każde kliknięcie w reklamę) od zleceniodawcy będącego inicjatorem wyświetlanych materiałów. Oprogramowanie adware najczęściej występuje pod postacią wyświetlanych banerów reklamowych lub pojawiających się okienek z reklamami na różnych stronach internetowych oraz aplikacjach mających dostęp do Internetu. Chęć przyciągnięcia uwagi potencjalnego internauty sprawiła, że możemy dziś spotkać reklamy wyświetlane przy pomocy oprogramowania adware nie tylko pod postacią "tradycyjnych" banerów ale coraz częściej stosuje się obrazów wideo, ruchome okienka czy treści skłaniające użytkownika Internetu do interakcji poprzez odsłanianie fragmentów reklamy przy pomocy kursora.

Sposoby wykorzystania oprogramowania adware

David Duke w swoim artykule na łamach magazynu "Network Security" zwraca uwagę na fakt, że autorzy udostępniający darmowe aplikacje dodają do ich kodu możliwość wyświetlania reklam, w związku z tym użytkownicy mają możliwość bezpłatnego ich użytkowania, a jednocześnie autor czerpie korzyści materialne ze swojej pracy. (D. Duke 2002, s. 5) Powszechnie praktykowana jest dodatkowa opcja, mianowicie użytkownicy aplikacji maja możliwość rezygnacji z wyświetlanych reklam poprzez kupno płatnej wersji oprogramowania. Niestety, adware wiąże się także z negatywnym aspektem jakim jest wykorzystywanie takiego oprogramowania w celach śledzenia naszej aktywności w sieci, wyświetlania natrętnych często niepożądanych reklam, a także przenoszenia użytkowi na kolejne witryny. Przedstawiona interpretacja oprogramowania adware może nasuwać skojarzenia z innym rodzajem oprogramowania pozyskującego informacje na temat naszej aktywności w Internecie, jakim jest spyware, jednakże John Aycock w książce pt. "Spyware and Adware" precyzyjnie przedstawia różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami oprogramowania. "Programy typu adware mogą być uznane za mniej szkodliwą i zwykle bardziej oczywistą formę programu zbierającego informacje o internaucie. Z reguły programy szpiegujące typu spyware są ukryte, natomiast adware przyjmują formę jawną." (J. Aycock 2010, s. 3)

Jak zapobiegać pobieraniu plików adware?

Złośliwe oprogramowanie można nieświadomie pobrać najczęściej na portalach z pornografią oraz z darmowymi aplikacjami. Do negatywnych skutków zainfekowania komputera takim oprogramowaniem możemy zaliczyć zmianę domyślnych ustawień przeglądarki, automatyczne otwieranie dodatkowych okien czy modyfikacja wyników wyszukiwania. (T. F. Stafford, A.Urbaczewski 2004, s. 291-306) Aby zmniejszyć ryzyko pobrania oprogramowania adware na nasz komputer, zaleca się ostrożne surfowanie po Internecie, unikanie podejrzanych stron a w szczególności należy pamiętać by nie klikać w fałszywe linki czy banery informujące o wygranej smartfonu, samochodu, pewnej sumy pieniędzy itp. Powinniśmy zatroszczyć się o instalacje programu antywirusowego oraz programu blokującego pojawiające się reklamy typu AdBlock.

Motywy wykorzystywania oprogramowania adware

Oprócz motywów zarobkowych twórców oprogramowania, udostępnionego do darmowego użytku istnieją także inne, związane z marketingiem przyczyny rozpowszechniania oprogramowania adware. "Programy szpiegujące istnieją ponieważ informacje są wartościowe." (J. Aycock 2010, s. 3) Cytat ten świetnie podsumowuję przyczynę istnienia takich oprogramowań jak adware czy spyware. Warto, również zwrócić uwagę na to, że programy adware wyświetlające reklamy przeglądanych przez nas wcześniej produktów, mają swoista przewagę nad tradycyjnymi mediami. Oglądając telewizje, czytając gazety, słuchając radia czy mijając rozstawione przy drogach bilbordy mamy kontakt z pewnego rodzaju materiałami promocyjnymi, jednakże często przedstawione produkty lub usługi nie należą do naszego kręgu zainteresowań ponieważ nie zostały one spersonalizowane pod konkretną osobę. Producenci przygotowując swoje produkty stosują tzw. segmentację rynku czyli wybranie spośród wszystkich potencjalnych konsumentów grupy osób posiadających wspólne cechy (np. przedział wiekowy, płeć, zainteresowania daną dziedziną sportu) jako docelowej dla tworzonego produktu. muszą oni mieć jednak świadomość, że prezentując swoje produkty w paśmie reklamowym w telewizji czy radiu odbiorcami będą też osoby spoza grupy docelowej, które prawdopodobnie nie są zainteresowane towarem. W tej sytuacji, z perspektywy producenta, adware wydaje się świetnym rozwiązaniem. Potencjalny konsument, przegląda ofertę sklepów internetowych, czyta recenzje czy szuka informacji o interesujących go produktach. Następnie, nawet jeśli nie zdecyduje się na zakup, pojawiające się bandery reklamowe lub inne obiekty multimedialnie skutecznie będą nakłaniać go do powrotu do strony sklepu, co zwiększa szanse na dokonanie transakcji. Taka forma marketingu jest bardzo korzystna ponieważ przedstawione reklamy są dostosowane do zainteresowań każdego potencjalnego klienta. (J. Aycock 2010, s. 3)


Bibliografia

Autor: Bartłomiej Żurak