Administrator nieruchomości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 12: Linia 12:
* dbanie o sprawy bieżące lokatorów,
* dbanie o sprawy bieżące lokatorów,
* obsługa Wspólnot Mieszkaniowych.
* obsługa Wspólnot Mieszkaniowych.
Przetarg ograniczony jest jednym z trybów udzielania zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu osoby chętne do podjęcia wykonania się pracy lub usługi składają wnioski o dopuszczenie do wzięcia udziału w przetargu, a osoby wybrane mogą składać oferty. (Olszewska-Stompel 2012, s. 68) W umowie przetargu występują dwie strony - zamawiający i oferent. Podczas zawarcia umowy oferent otrzymuje od zamawiającego oświadczenie o przyjęciu oferty.
Zgodnie z ustawą o Prawie zamówień publicznych jest jednym z podstawowych trybów (obok przetargu nieograniczonego) i przy jego składaniu nie są wymagane żadne dodatkowe przesłanki.
Dzięki temu zapisowi przetarg ograniczony nie może zostać zanegowany przez jednostki, które sprawują pieczę nad prawidłowościami w związku z przebiegiem udzielania zamówienia publicznego. Przepisy ustawy pozwalają inwestorowi na dowolność w przekazaniu dokumentacji projektowej wykonawcom w pierwszym etapie procedury. Treść dokumentacji musi być dostarczona wyłącznie przedsiębiorstwom, które zakwalifikowały się do przetargu. Przetarg ograniczony jest zatem bardzo dobrym rozwiązaniem, jeżeli chce się ograniczyć ryzyko wyboru niewłaściwej firmy, która wykona zlecenie jeszcze w trybie pre-kwalifikacji. Ta podwójna selekcja sprawia, że przetarg ograniczony zwany jest także przetargiem o podwójnym rankingu, gdzie w pierwszej kolejności odbywa
W powyższej ustawie znajduje się jednak artykuł, który ukierunkowuje na inny tryb udzielania zamówień publicznych. Mowa tutaj o art. 48, ust. 1, pkt. 8a. W związku z tym artykułem zamawiający zobowiązany jest do podania obiektywnego i niedyskryminującego sposobu wyboru kandydatów, którzy będą mogli składać oferty, gdy liczba spełniających warunki przewyższy liczbę przewidzianą w ogłoszeniu o zamówieniu. Zapis ten komplikuje dobór odpowiednich wykonawców w przedsięwzięciu i może stanowić skuteczne zniechęcenie do i tak rzadko wybieranego przetargu. (P. Nowak 2013, s. 1768)
Niemniej jednak przetarg ograniczony to nie tylko same plusy i korzyści, ale także ma on swoje negatywne strony. Dużą wadą w stosunku do przetargu nieograniczonego jest wydłużona procedura. Przetarg ograniczony wymaga więcej pracy z powodu podwójnej selekcji, a często jednostki ogłaszające przetarg nie mogą czekać zbyt długo. Co za tym idzie również koszt przygotowania takiego przetargu wzrasta, gdyż osoby upoważnione do jego przeprowadzenia muszą więcej poświęcić na dwa etapy przygotowań. W trybie przetargu ograniczonego wzrasta także ryzyko środków ochrony prawnej, co przyczynia się do braku możliwości skrócenia całej procedury.
==Bibliografia==
==Bibliografia==
{{stub}}
{{stub}}

Wersja z 19:05, 8 kwi 2021

Administrator nieruchomości – osoba fizyczna wykonująca czynności pomocnicze, które są związane z zarządzaniem nieruchomością. Działa na zlecenie zarządcy nieruchomości lub właściciela nieruchomości.

Obowiązki administratora nieruchomości

Do obowiązków administratora nieruchomości należą czynności, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie budynku. Do tych czynności zaliczmy m. in.:

  • nadzór nad budynkami,
  • dbanie o stan bezpieczeństwa w administrowanym budynku,
  • kontrola stanu technicznego urządzeń i instalacji budynków,
  • prace konserwatorskie i usuwanie awarii,
  • pobieranie opłat,
  • prowadzenie dokumentacji i korespondencji,
  • dbanie o czystość w budynku (nadzór nad pracami porządkowymi, remontowymi, serwisowo-techniczne),
  • dbanie o sprawy bieżące lokatorów,
  • obsługa Wspólnot Mieszkaniowych.

Przetarg ograniczony jest jednym z trybów udzielania zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu osoby chętne do podjęcia wykonania się pracy lub usługi składają wnioski o dopuszczenie do wzięcia udziału w przetargu, a osoby wybrane mogą składać oferty. (Olszewska-Stompel 2012, s. 68) W umowie przetargu występują dwie strony - zamawiający i oferent. Podczas zawarcia umowy oferent otrzymuje od zamawiającego oświadczenie o przyjęciu oferty.

Zgodnie z ustawą o Prawie zamówień publicznych jest jednym z podstawowych trybów (obok przetargu nieograniczonego) i przy jego składaniu nie są wymagane żadne dodatkowe przesłanki.

Dzięki temu zapisowi przetarg ograniczony nie może zostać zanegowany przez jednostki, które sprawują pieczę nad prawidłowościami w związku z przebiegiem udzielania zamówienia publicznego. Przepisy ustawy pozwalają inwestorowi na dowolność w przekazaniu dokumentacji projektowej wykonawcom w pierwszym etapie procedury. Treść dokumentacji musi być dostarczona wyłącznie przedsiębiorstwom, które zakwalifikowały się do przetargu. Przetarg ograniczony jest zatem bardzo dobrym rozwiązaniem, jeżeli chce się ograniczyć ryzyko wyboru niewłaściwej firmy, która wykona zlecenie jeszcze w trybie pre-kwalifikacji. Ta podwójna selekcja sprawia, że przetarg ograniczony zwany jest także przetargiem o podwójnym rankingu, gdzie w pierwszej kolejności odbywa

W powyższej ustawie znajduje się jednak artykuł, który ukierunkowuje na inny tryb udzielania zamówień publicznych. Mowa tutaj o art. 48, ust. 1, pkt. 8a. W związku z tym artykułem zamawiający zobowiązany jest do podania obiektywnego i niedyskryminującego sposobu wyboru kandydatów, którzy będą mogli składać oferty, gdy liczba spełniających warunki przewyższy liczbę przewidzianą w ogłoszeniu o zamówieniu. Zapis ten komplikuje dobór odpowiednich wykonawców w przedsięwzięciu i może stanowić skuteczne zniechęcenie do i tak rzadko wybieranego przetargu. (P. Nowak 2013, s. 1768)

Niemniej jednak przetarg ograniczony to nie tylko same plusy i korzyści, ale także ma on swoje negatywne strony. Dużą wadą w stosunku do przetargu nieograniczonego jest wydłużona procedura. Przetarg ograniczony wymaga więcej pracy z powodu podwójnej selekcji, a często jednostki ogłaszające przetarg nie mogą czekać zbyt długo. Co za tym idzie również koszt przygotowania takiego przetargu wzrasta, gdyż osoby upoważnione do jego przeprowadzenia muszą więcej poświęcić na dwa etapy przygotowań. W trybie przetargu ograniczonego wzrasta także ryzyko środków ochrony prawnej, co przyczynia się do braku możliwości skrócenia całej procedury.


Bibliografia

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła