Produkty wielokrotnej sprzedaży
Produkty wielokrotnej sprzedaży |
---|
Polecane artykuły |
Do produktów "wielokrotnej sprzedaży" zalicza się w szczególności: filmy, oprogramowania komputerowe, projekty typowe etc.
Cechą charakterystyczną tych produktów jest to, że:
- powstają one w jednorazowym cyklu produkcyjnym
- wytworzony produkt bazowy (np. tzw. kopia matka filmu fabularnego) może być następnie sprzedana w dowolnej liczbie egzemplarzy (kopii)
- koszty wytworzenia raz poniesione, rozkładają się na dowolną, możliwą do sprzedaży liczbę kopii, przy czym liczba ta nie jest z reguły jednoznacznie zdeterminowana w momencie wytworzenia produktu.
Stąd też nie jest możliwe ustalenie kosztu jednostkowego wytworzenia pojedynczego sprzedawanego produktu (a ściślej jego kopii).
Zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy o rachunkowości " Wytworzone przez jednostkę filmy, oprogramowanie komputerów, projekty typowe i inne produkty o podobnym charakterze, przeznaczone do sprzedaży, wycenia się w okresie przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych, nie dłuższym niż 5 lat, w wysokości nadwyżki kosztów ich wytworzenia nad przychodami według cen sprzedaży netto, uzyskanymi ze sprzedaży tych produktów w ciągu tego okresu. Nieodpisane po upływie tego okresu koszty wytworzenia zwiększają pozostałe koszty operacyjne."
Bibliografia
- Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa" - praca zbiorowa, Wydawca Wolters Kluwer Polska Sp.z o.o. Warszawa 2010
- Ustawa z dnia 29.09.1994r o rachunkowości
- Zeszyty Metodyczne Rachunkowości 7/2009
Autor: Lidia Kubinek
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |