Cele marketingu
Cele marketingu |
---|
Polecane artykuły |
Określenie działań marketingowych - to bardzo ważny proces, ponieważ wpływa na sukces całego przedsięwzięcia i ryzyko jego funkcjonowania. Działania te opierają się na analizie i przetwarzaniu informacji marketingowych, uzyskanych w trakcie badań na aktualnym stanie rynków oraz perspektyw rozwoju w danym okresie, możliwości produkcyjnych i biznesowych firmy. Z tradycyjnej interpretacji marketingu można wywnioskować, że celem marketingu jest takie wywarcie wpływu na konsumenta, by zakupił produkt bez względu na potrzeby, jakie odczuwa.
- Celem marketingu jest uczynienie sprzedaży zbyteczną. Celem jest poznać i zrozumieć klienta tak dobrze, aby produkt lub usługa dopasowały się doń i... sprzedały się same (P.F. Drucker, Management: Tasks, Responsibilities, Practises, Harper & Row, New York 1973, s. 64-65).
Cele marketingowe powinny
- mieć odbicie w liczbach, na przykład w ich formułowaniu należy podać datę, do której cel ma zostać zrealizowany,
- być jasno sformułowane,
- być ze sobą spójne.
Rozwój celów marketingowych
- Marketing transakcyjny – celem tego marketingu jest sprzedaż wytwarzanych towarów dla osiągnięcia zysku.
- Marketing ekspansywny – celem tego marketingu jest ciągłe zwiększanie przychodów ze sprzedaży.
- Marketing nakierowany na wartość przedsiębiorstwa – celem jest zdobycie pozycji na rynku, klientów i partnerskich relacji z nimi.
Również do rozwoju celów można odnieść etapy ewolucji globalnych celów marketingowych takich jak:
- Maksymalizacja zużycia, czyli im większa sprzedaż oraz zużycie towaru przez konsumentów, tym większy jest zysk producentów. Stwierdzenie to ma sens tylko przy przejściu z rynku sprzedawcy do rynku nabywcy.
- Osiągnięcie maksymalnego stopnia zadowolenia. W takich warunkach, na konkurencyjnym rynku, każdy konsument ma możliwość wyboru towarów, które dostarczą mu największe zadowolenie. Cel ten odpowiada istocie polityki marketingowej, ale tylko w teorii.
- Rozbudowa wyboru asortymentu towaru. Ta sfera marketingu odnosi się indywidualnych upodobań, potrzeb i wymagań konsumentów.. W celu ich zaspokojenia, producent powinien oferować szeroki wybór produktów.
- Poprawa jakości życia. Ten cel jest szeroki i obejmuje wszystkie obszary zasad i celów marketingowych. Pozwala to producentowi uzyskać ocenę produktu z punktu widzenia konsumenta.
Cele marketingowe
Wszystkie cele marketingowe można pogrupować w zależności od okresu planowania w następujący sposób:
- cele strategiczne – są skierowane na maksymalizację przychodów, sprzedaży i udziału w rynku, opracowanie i realizację programu działań na przyszłość, tj. około 3 - 5 lat,
- cele taktyczne – brana jest pod uwagę obecna sytuację na rynku, na którym działa przedsiębiorstwo, dla każdego rodzaju produktu osobno stosowany jest przez okres do maksymalnie jednego roku,
- cele operacyjne – dotyczą rozwoju programu marketingowego, biorąc pod uwagę wszystkie określone w czasie detale i cechy otoczenia, w każdym segmencie rynku.
Natomiast, do podstawowych celów marketingowych nalezą:
- badanie, analiza i ocena potrzeb aktualnych i potencjalnych klientów,
- pomoc marketingu w rozwoju nowego produktu (usługi),
- analiza konkurentów,
- ocena i prognozowanie rzeczywistych i potencjalnych rynków,
- świadczenie usług,
- sprzedaż towarów (usług),
- tworzenie polityki asortymentowej,
- opracowanie i realizacja polityki cenowej przedsiębiorstwa,
- tworzenie strategii postępowania przedsiębiorstwa.
Współczesne cele marketingowe przedsiębiorstw
Współczesne ujęcie marketingu szerzej przedstawia jego cele, koncentruje uwagę przedsiębiorstwa na kliencie. Do tych celów należą przede wszystkim:
- Określanie i zaspokajanie potrzeb konsumentów tak, aby firma osiągnęła maksimum korzyści. By odkryć pragnienia konsumenta i móc je zaspokoić, tworząc dostosowany do nich produkt (usługę) należy go dobrze poznać i zrozumieć. Dzięki dobremu zbadaniu rynku, firma może się rozwijać i osiągać większe zyski, gdyż jest atrakcyjna dla klientów kupujących jej wyroby (usługi).
- Budowanie dobrych relacji z nabywcami. Oprócz samego rozpoznania i zaspokajania potrzeb, istotna jest ich lojalność,. Trzeba dbać o dobry wizerunek firmy, ponieważ konkurencja na współczesnym rynku jest ogromna i bardzo łatwo można stracić klienta. Dobre relacje z odbiorcami przynoszą korzyści długofalowe.
- Wzbudzenie i utrzymywanie u klienta nowej potrzeby. Jest to związane z wejściem na rynek nowego produktu, dotąd nieznanego. Dzięki popytowi na nowy produkt (usługę) firma rozwija się i ma możliwości powiększenia swojego zysku. Zachęcenie i przyciągnięcie nowych klientów obietnicą dostarczenia nowych produktów i usług najlepszej jakości.
Bibliografia
- Czubała A., Podstawy marketingu, Wyd. PWE, Warszawa, 2012, s. 31-33
- Kotler P., KellerK., Marketing, Wyd.Rebis, Poznań 2012
- Muzahim Al‐Noorachi, Marketing – geneza i definicje oraz rodzaje orientacji , Współczesne wyzwania marketingowe – wybrane zagadnienia, Łódź, Warszawa 2014
- Perenc J. Istota i rozwój marketingu,[w:] Marketing.Materiały do ćwiczeń, pod red. nauk. Rosa G., Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
Autor: Agnieszka Matecka, Nazariy Gakh