Wzbogacanie pracy
Z Encyklopedia Zarządzania
Wzbogacanie pracy |
---|
Polecane artykuły |
Wzbogacenie pracy to metoda powstała prawie 40 lat temu, w celu eliminacji nadmiernego podziału pracy, a dziś nabiera ona na znaczeniu jako narzędzie pozwalające dostosować pracę do poziomu kompetencji pracowników. Wzbogacanie pracy opiera się na sześciu założeniach:
- pracownik winien wykonywać cały produkt (detal), by wziąć na siebie odpowiedzialność za pracę, by mógł identyfikować się z produktem,
- do jego zadań należy włączyć czynności przygotowawcze i kontrolne, takie jak prace konserwacyjne, planowanie rozmieszczenia materiałów na stanowisku (zobacz także: 5xS) co pozwala pracownikowi na wykazanie się swoimi kwalifikacjami a także ich poszerzenia,
- powinien być informowany o wynikach swojej pracy, zarówno o błędach jak i o sukcesach, może być to realizowane poprzez raporty sporządzane przez bezpośrednich przełożonych,
- stosunki między uczestnikami procesu pracy winny mieć charakter dostawca - klient, co pozwala na dotrzymanie norm jakościowych, a także na stworzenie mechanizmów kooperacji między pracownikami,
- wykonawca powinien mieć autonomię w zakresie swobody wykonania zadania, co pozwala pracownikowi samemu ustalać tempo wykonywanej pracy, a także decydować o czasie przerwy,
- styl kierowania musi być zmieniony, wiąże się to z powyższymi założeniami, które mają na celu wspomagać i ułatwiać prace.
Warunki te należy traktować łącznie.
Można wskazać trzy podstawowe strategie wzbogacania pracy:
- Wzbogacanie pojedynczych prac - które polega na nadaniu pracownikowi pełnej odpowiedzialności za wykonywaną pracę i umożliwienie mu ustalania tempa pracy.
- Wzbogacanie pracy przez tworzenia małych grup pracowniczych - grupom tym deleguje się całość odpowiedzialności za realizację przydzielonego zadania.
- Wzbogacanie pracy przez zastosowanie programu pracy w domu - pracownik posiada całość kontroli nad wykonywanym zadaniem, które może realizować w domu, konieczne jest jednak wprowadzenia odpowiedniego systemu komunikacji.
Wyróżnia się pięć etapów postępowania przy wzbogaceniu pracy:
- rozpoznanie możliwości dokonania wzbogacenia pracy,
- wybór stanowisk, na których zadania zostaną wzbogacone,
- projektowanie nowej organizacji pracy, przeszkolenie pracowników,
- wprowadzenie nowej organizacji pracy z życie. (B. Mikuła 2000, s. 207)
Ta forma organizacji pracy, w przeciwieństwie do rozszerzenia zakresu pracy daje poszczególnym pracownikom możliwości rozwijania inicjatywy i szerszego pola działania w sensie samorealizacji.
Bibliografia
- Mikuła B., Człowiek a organizacja- Humanizacja w koncepcjach i metodach organizacji i zarządzania XX wieku, Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków 2000
- Mikuła B., Elementy nowoczesnego zarządzania w kierunku organizacji inteligentnych, Drukarnia ANTYKWA s.c., Kraków 2001
Autor: Małgorzata Harańczyk