Porównanie informatycznych systemów zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Przedmiotem porównań są najważniejsze kategorie [[system informatyczny|systemów informatycznych]] wykorzystywanych w praktyce zarządzania przedsiębiorstwami. Są to [[systemy ekspertowe]], [[systemy informowania kierownictwa]] i [[sztuczna inteligencja|systemy sztucznej inteligencji]]. Kryteriami porównań są: główne zastosowania, cel stosowania, wykorzystywane [[baza danych|bazy danych]], zakres wspomagania decyzyjnego, możliwości automatycznego wnioskowania, kierunek konwersacji z użytkownikiem, charakter i typ danych i informacji, wspierany szczebel zarządzania.
Przedmiotem porównań są najważniejsze kategorie [[system informatyczny|systemów informatycznych]] wykorzystywanych w praktyce zarządzania przedsiębiorstwami. Są to [[systemy ekspertowe]], [[systemy informowania kierownictwa]] i [[sztuczna inteligencja|systemy sztucznej inteligencji]]. Kryteriami porównań są: główne zastosowania, cel stosowania, wykorzystywane [[baza danych|bazy danych]], [[zakres]] wspomagania decyzyjnego, możliwości automatycznego wnioskowania, kierunek konwersacji z użytkownikiem, charakter i typ danych i informacji, wspierany szczebel zarządzania.


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 30: Linia 30:
| Zastosowanie
| Zastosowanie
| [[planowanie strategiczne]], analizy i diagnozy, weryfikacje i [[założenia koncepcji wariantowania]] decyzji strategicznych, systemy wąsko-specjalizowane
| [[planowanie strategiczne]], analizy i diagnozy, weryfikacje i [[założenia koncepcji wariantowania]] decyzji strategicznych, systemy wąsko-specjalizowane
| [[podejmowanie decyzji|decyzje strategiczne]] (inwestycje) i lokalizacyjne, identyfikacja odchyleń i zaburzeń, alokacja zasobów, systemy wąsko specjalizowane
| [[podejmowanie decyzji|decyzje strategiczne]] ([[inwestycje]]) i lokalizacyjne, [[identyfikacja]] odchyleń i zaburzeń, [[alokacja]] zasobów, systemy wąsko specjalizowane
| wybór strategicznych decyzji ze zbioru decyzji dopuszczalnych, systemy [[rachunkowość zarządcza|rachunkowości zarządczej]] i [[controlling]]u
| wybór strategicznych decyzji ze zbioru decyzji dopuszczalnych, systemy [[rachunkowość zarządcza|rachunkowości zarządczej]] i [[controlling]]u
|-
|-
Linia 36: Linia 36:
| wnioskowanie, transfer [[wiedza|wiedzy]], wzrost [[wydajność|wydajności]] i wygody podejmowania decyzji
| wnioskowanie, transfer [[wiedza|wiedzy]], wzrost [[wydajność|wydajności]] i wygody podejmowania decyzji
| wnioskowanie, zdobywanie doświadczenia, pomoc dla decydenta, usprawnienie procesu zdobywania informacji
| wnioskowanie, zdobywanie doświadczenia, pomoc dla decydenta, usprawnienie procesu zdobywania informacji
| śledzenie, kontrola, planowanie ścieżek dojścia do celu, oszczędność czasu, zwiększenie sprawności
| śledzenie, [[kontrola]], [[planowanie]] ścieżek dojścia do celu, [[oszczędność]] czasu, zwiększenie sprawności
|-
|-
| Baza danych
| [[Baza danych]]
| proceduralna i naturalna wiedza, baza wiedzy - procedur, algorytmów
| proceduralna i naturalna [[wiedza]], [[baza wiedzy]] - procedur, algorytmów
| wiedza wzorowana na naturalnej, nabywana drogą zdobywania doświadczenia drogą uczenia, baza wiedzy
| wiedza wzorowana na naturalnej, nabywana drogą zdobywania doświadczenia drogą uczenia, baza wiedzy
| dostęp do zewnętrznych baz danych i przekrojowych baz w trybie on-line
| dostęp do zewnętrznych baz danych i przekrojowych baz w trybie on-line
|-
|-
| Podejmowanie decyzji
| [[Podejmowanie decyzji]]
| system użyty bywa w rozwiązywaniu kompleksowych decyzji nieustrukturalizowanych
| [[system]] użyty bywa w rozwiązywaniu kompleksowych decyzji nieustrukturalizowanych
| używany w podejmowaniu decyzji w środowisku cząstkowej, niekompletnej lub nieścisłej informacji
| używany w podejmowaniu decyzji w środowisku cząstkowej, niekompletnej lub nieścisłej informacji
| brak, decyzję podejmuje kierownik wspomagany przez system
| brak, decyzję podejmuje [[kierownik]] wspomagany przez system
|-
|-
| Możliwości wnioskowania
| Możliwości wnioskowania
Linia 71: Linia 71:
| poziom kierowniczy i specjaliści
| poziom kierowniczy i specjaliści
| poziom kierowniczy i specjaliści
| poziom kierowniczy i specjaliści
| tylko najwyższy poziom kadry kierowniczej
| tylko najwyższy poziom [[kadry]] kierowniczej
|}
|}


Linia 77: Linia 77:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Sopińska A., ''Rola systemu informacyjnego w procesie zarządzania strategicznego'', w: ''System Informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy, a konkurencyjność przedsiębiorstwa'', pod red. M. Romanowskiej, R. Borowieckiego, Difin, Warszawa 2001
* Sopińska A., ''Rola systemu informacyjnego w procesie zarządzania strategicznego'', w: ''System Informacji strategicznej. [[Wywiad]] gospodarczy, a [[konkurencyjność]] przedsiębiorstwa'', pod red. M. Romanowskiej, R. Borowieckiego, Difin, Warszawa 2001
* O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
* O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
* Woźniak K., ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005


{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]

Wersja z 03:15, 21 maj 2020

Porównanie informatycznych systemów zarządzania
Polecane artykuły


Przedmiotem porównań są najważniejsze kategorie systemów informatycznych wykorzystywanych w praktyce zarządzania przedsiębiorstwami. Są to systemy ekspertowe, systemy informowania kierownictwa i systemy sztucznej inteligencji. Kryteriami porównań są: główne zastosowania, cel stosowania, wykorzystywane bazy danych, zakres wspomagania decyzyjnego, możliwości automatycznego wnioskowania, kierunek konwersacji z użytkownikiem, charakter i typ danych i informacji, wspierany szczebel zarządzania.

Porównanie

Kryterium Systemy ekspertowe Systemy sztucznej inteligencji Systemy informowania kierownictwa
Zastosowanie planowanie strategiczne, analizy i diagnozy, weryfikacje i założenia koncepcji wariantowania decyzji strategicznych, systemy wąsko-specjalizowane decyzje strategiczne (inwestycje) i lokalizacyjne, identyfikacja odchyleń i zaburzeń, alokacja zasobów, systemy wąsko specjalizowane wybór strategicznych decyzji ze zbioru decyzji dopuszczalnych, systemy rachunkowości zarządczej i controllingu
Cel wnioskowanie, transfer wiedzy, wzrost wydajności i wygody podejmowania decyzji wnioskowanie, zdobywanie doświadczenia, pomoc dla decydenta, usprawnienie procesu zdobywania informacji śledzenie, kontrola, planowanie ścieżek dojścia do celu, oszczędność czasu, zwiększenie sprawności
Baza danych proceduralna i naturalna wiedza, baza wiedzy - procedur, algorytmów wiedza wzorowana na naturalnej, nabywana drogą zdobywania doświadczenia drogą uczenia, baza wiedzy dostęp do zewnętrznych baz danych i przekrojowych baz w trybie on-line
Podejmowanie decyzji system użyty bywa w rozwiązywaniu kompleksowych decyzji nieustrukturalizowanych używany w podejmowaniu decyzji w środowisku cząstkowej, niekompletnej lub nieścisłej informacji brak, decyzję podejmuje kierownik wspomagany przez system
Możliwości wnioskowania Tak, w ograniczonym stopniu. Możliwość uzyskania wyjaśnienia w zakresie podjętej decyzji. Tak. Uzyskiwanie wyjaśnienia decyzji jest trudne. Nie. Wnioski są wyciągane przez kierownika z informacji dostarczonych przez system.
Kierunek konwersacji System zadaje pytania człowiekowi Człowiek uzyskuje gotowe wnioski Człowiek zadaje pytania systemowi
Typ danych numeryczne, alfanumeryczne, symboliczne numeryczne numeryczne, alfanumeryczne, symboliczne
Rodzaj informacji plany, diagnozy, porady, wyjaśnienia skojarzenia, diagnozy, porady, wyjaśnienia dostęp do informacji w dowolnym przekroju, raporty wyjątków, kluczowe wskaźniki rozwojowe
Wspierany poziom organizacji poziom kierowniczy i specjaliści poziom kierowniczy i specjaliści tylko najwyższy poziom kadry kierowniczej

Źródło: opracowanie własne na podstawie: (A. Sopińska 2001, s. 169, J.A. O'Brien 1990, s. 365)

Bibliografia

  • Sopińska A., Rola systemu informacyjnego w procesie zarządzania strategicznego, w: System Informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy, a konkurencyjność przedsiębiorstwa, pod red. M. Romanowskiej, R. Borowieckiego, Difin, Warszawa 2001
  • O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak