Makdonaldyzacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Makdonaldyzacja''' to proces upowszechniania się zasad działania barów szybkiej obsługi w innych sektorach życia. Według autora tego terminu George'a Ritzera jest: "procesem, który powoduje, że w coraz to nowych sektorach społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, a także reszty świata zaczynają dominować zasady działania baru szybkich dań" (G. Ritzer 2005 s. 14). [[Proces]] ten nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie branży zbiorowego żywienia, wpływa bowiem także na: "sferę edukacji, pracy, opieki zdrowotnej, podróży, wypoczynku, żywienia dietetycznego, na rodzinę i właściwie na wszystkie aspekty życia społeczeństwa" (G. Ritzer 2005 s. 15). Gdziekolwiek, więc żyjemy makdonaldyzacja przekształca nasze życie i relacje społeczne. Wynika ona, w prostej linii z realizacji głównych amerykańskich wartości, do których należą: sukces, aktywność, wolność, postęp, materializm i skuteczność. Wartości te ogrywają ważną rolę w funkcjonowaniu dzisiejszych społeczeństw (zob. J. H. Turner 1998, s. 44).
'''Makdonaldyzacja''' to proces upowszechniania się zasad działania barów szybkiej obsługi w innych sektorach życia. Według autora tego terminu George'a Ritzera jest: "procesem, który powoduje, że w coraz to nowych sektorach społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, a także reszty świata zaczynają dominować zasady działania baru szybkich dań" (G. Ritzer 2005 s. 14). [[Proces]] ten nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie branży zbiorowego żywienia, wpływa bowiem także na: "sferę edukacji, pracy, opieki zdrowotnej, podróży, wypoczynku, żywienia dietetycznego, na rodzinę i właściwie na wszystkie aspekty życia społeczeństwa" (G. Ritzer 2005 s. 15). Gdziekolwiek, więc żyjemy makdonaldyzacja przekształca nasze życie i relacje społeczne. Wynika ona, w prostej linii z realizacji głównych amerykańskich wartości, do których należą: [[sukces]], aktywność, wolność, postęp, materializm i [[skuteczność]]. Wartości te ogrywają ważną rolę w funkcjonowaniu dzisiejszych społeczeństw (zob. J. H. Turner 1998, s. 44).
Makdonaldyzacja dla pracowników oznacza "odczłowieczenie”. Niektórzy ten proces nazywają niewolnictwem XXI wieku. Pracownicy pracują jak roboty, przestrzegając ścisłym zasadom, uśmiechając się do klientów i powtarzając te same zdania, mechanicznie wykonując codziennie te same czynności. Za terminem makdonaldyzacji idą również skojarzenia z holocaustem. Proces ten jest elementem globalizacji społeczeństwa i kultur.
Makdonaldyzacja dla pracowników oznacza "odczłowieczenie”. Niektórzy ten proces nazywają niewolnictwem XXI wieku. Pracownicy pracują jak roboty, przestrzegając ścisłym zasadom, uśmiechając się do klientów i powtarzając te same zdania, mechanicznie wykonując codziennie te same czynności. Za terminem makdonaldyzacji idą również skojarzenia z holocaustem. Proces ten jest elementem globalizacji społeczeństwa i kultur.


Linia 23: Linia 23:
Termin '''makdonaldyzacja''' pochodzi od nazwy stworzonej w 1955 roku przez Raya Kroca restauracji "szybkiej obsługi", która w kilkadziesiąt lat rozrosła się do [[organizacja|organizacji]] posiadającej ponad 30 000 placówek, z których usług każdego dnia, w 119 krajach świata korzysta ponad 50 milionów ludzi. Biorąc pod uwagę fakt, że podstawowe menu każdej z sieciowych restauracji na całym świecie jest identyczne, stwierdzić można, że codziennie 50 milionów ludzi, niezależnie od kręgu [[Kultura masowa|kulturowego]], z jakiego się wywodzą, zostaje przez McDonald'sa poddane wtórnemu procesowi socjalizacji - w tym przypadku odnoszącemu się do globalnej kultury żywienia.
Termin '''makdonaldyzacja''' pochodzi od nazwy stworzonej w 1955 roku przez Raya Kroca restauracji "szybkiej obsługi", która w kilkadziesiąt lat rozrosła się do [[organizacja|organizacji]] posiadającej ponad 30 000 placówek, z których usług każdego dnia, w 119 krajach świata korzysta ponad 50 milionów ludzi. Biorąc pod uwagę fakt, że podstawowe menu każdej z sieciowych restauracji na całym świecie jest identyczne, stwierdzić można, że codziennie 50 milionów ludzi, niezależnie od kręgu [[Kultura masowa|kulturowego]], z jakiego się wywodzą, zostaje przez McDonald'sa poddane wtórnemu procesowi socjalizacji - w tym przypadku odnoszącemu się do globalnej kultury żywienia.


[[Max Weber]] za jeden z głównych czynników sukcesu rozwoju McDonald'sa uznałby z pewnością światowe upowszechnienie racjonalności i [http://wawak.pl/pl/content/biurokracja-wg-m-webera teorii biurokratyzacji]. Antropologowie zajmujący się gospodarką toczą spory o istnienie uniwersalnego modelu [[Teoria racjonalnych oczekiwań|racjonalności]] i wiele ich prac wskazuje na to, że nie można mówić o [[globalizacja|globalnej racjonalności]] rozumianej w kategoriach świata Zachodu. Nie przeczy to jednak temu, iż [[model]] ten w coraz szybciej toczącym się życiu każdego społeczeństwa, zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Niemal wszędzie, bowiem nastawieni konsumpcyjnie ludzie, życiową satysfakcję i prestiż [[identyfikacja|identyfikują]] z zajmowanym miejscem na [[hierarchia|zhierarchizowanej]] skali [[konsumpcja|konsumpcji]].
[[Max Weber]] za jeden z głównych czynników sukcesu rozwoju McDonald'sa uznałby z pewnością światowe upowszechnienie racjonalności i [http://wawak.pl/pl/content/biurokracja-wg-m-webera teorii biurokratyzacji]. Antropologowie zajmujący się gospodarką toczą spory o istnienie uniwersalnego modelu [[Teoria racjonalnych oczekiwań|racjonalności]] i wiele ich prac wskazuje na to, że nie można mówić o [[globalizacja|globalnej racjonalności]] rozumianej w kategoriach świata Zachodu. Nie przeczy to jednak temu, iż [[model]] ten w coraz szybciej toczącym się życiu każdego społeczeństwa, zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Niemal wszędzie, bowiem nastawieni konsumpcyjnie ludzie, życiową satysfakcję i [[prestiż]] [[identyfikacja|identyfikują]] z zajmowanym miejscem na [[hierarchia|zhierarchizowanej]] skali [[konsumpcja|konsumpcji]].


==Aspekty==
==Aspekty==
Główne aspekty makdonaldyzacji według Ritzera to:
Główne aspekty makdonaldyzacji według Ritzera to:
* Sprawność- jak najszybsze zaspakajanie potrzeb
* [[Sprawność]]- jak najszybsze zaspakajanie potrzeb
* Wymierność- przywiązywanie największej uwagi do cech ilościowych produktów
* Wymierność- przywiązywanie największej uwagi do cech ilościowych produktów
* Przewidywalność- jednakowy produkt/ usługa w każdym punkcie, o każdej porze
* Przewidywalność- jednakowy [[produkt]]/ [[usługa]] w każdym punkcie, o każdej porze
* Sterowanie- manipulacja ludzkim zachowaniem
* Sterowanie- [[manipulacja]] ludzkim zachowaniem


==Najważniejsze cechy==
==Najważniejsze cechy==
* Kalkulacyjność- przeliczanie wszystkich procesów w przedsiębiorstwie tj. zamienienie na liczb wymierne wydajności pracowników, czasu pracy, czasu produkcji, kosztów produkcji w celu stworzenia najlepszego algorytmu, który pozwoli na stworzenie procesu o najmniejszych kosztach
* Kalkulacyjność- przeliczanie wszystkich procesów w przedsiębiorstwie tj. zamienienie na liczb wymierne wydajności pracowników, czasu pracy, czasu produkcji, kosztów produkcji w celu stworzenia najlepszego algorytmu, który pozwoli na stworzenie procesu o najmniejszych kosztach
* Efektywność- ciągłe doskonalenie procesu produkcji czy usługi, uzyskanie maksymalnej wydajności. Przykładem tutaj może być McDrive który został stworzony nie tylko dla wygody klientów ale przede wszystkim w celu zwiększenia zysków- w jednym czasie możemy obsłużyć dwa razy więcej klientów
* [[Efektywność]]- [[ciągłe doskonalenie]] procesu produkcji czy [[usługi]], uzyskanie maksymalnej wydajności. Przykładem tutaj może być McDrive który został stworzony nie tylko dla wygody klientów ale przede wszystkim w celu zwiększenia zysków- w jednym czasie możemy obsłużyć dwa razy więcej klientów
* Przewidywalność- daje konsumentom poczucie stabilności i bezpieczeństwa
* Przewidywalność- daje konsumentom poczucie stabilności i bezpieczeństwa


==Zalety==
==Zalety==
* szybki dostęp do towarów i usług
* szybki dostęp do [[towarów]] i usług
* przewidywalność
* przewidywalność
* egalitaryzm- równość traktowania klientów bez względu na płeć, rasę, zamożność itd.
* [[egalitaryzm]]- równość traktowania klientów bez względu na płeć, rasę, zamożność itd.
*łatwość porównywania produktów i ich cen względem konkurencji
*łatwość porównywania produktów i ich cen względem konkurencji
* szybsze upowszechnianie się innowacji technicznych
* szybsze upowszechnianie się innowacji technicznych
Linia 48: Linia 48:
* zanik wielokulturowości
* zanik wielokulturowości
* zanikanie kontaktów międzyludzkich- dehumanizacja
* zanikanie kontaktów międzyludzkich- dehumanizacja
* degradacja władzy
* [[degradacja]] władzy
* ujednolicanie otoczenia, produktów
* ujednolicanie otoczenia, produktów
* stawianie sprawności nad wiedzę  
* stawianie sprawności nad wiedzę  
Linia 54: Linia 54:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Błasiak J.(2008).[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/527/Julita%20Blasiak%20Makdonaldyzacja%20czy%20wychowanie.pdf?sequence=1 Makdonaldyzacja czy wychowanie?], " Przegląd pedagogiczny", 2008, Nr 2
* Błasiak J.(2008).[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/527/Julita%20Blasiak%20Makdonaldyzacja%20czy%20wychowanie.pdf?sequence=1 Makdonaldyzacja czy wychowanie?], " [[Przegląd]] pedagogiczny", 2008, Nr 2
* Mostyl P.(2015).[http://www.drohiczyntn.pl/images/DPN07/149-158-Mostyl.pdf Wielokulturowość a proces " makdonaldyzacji" świata], "Drohiczyński Przegląd Naukowy", 2015, Nr 7/2015
* Mostyl P.(2015).[http://www.drohiczyntn.pl/images/DPN07/149-158-Mostyl.pdf Wielokulturowość a proces " makdonaldyzacji" świata], "Drohiczyński Przegląd Naukowy", 2015, Nr 7/2015
* Ritzer G. ''Makdonaldyzacja społeczeństwa'', Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2005, s. 14 i 15.
* Ritzer G. ''Makdonaldyzacja społeczeństwa'', Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2005, s. 14 i 15.
* Sawicki J.(2014) [http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_05_2014_z_czasopism.pdf Koncepcje i wyzwania związane z globalizacją], " Marketing i rynek", Nr 5/2014
* Sawicki J.(2014) [http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_05_2014_z_czasopism.pdf Koncepcje i wyzwania związane z globalizacją], " [[Marketing]] i [[rynek]]", Nr 5/2014
* Turner J. H. ''Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie'', Wydawnictwo [[Zysk]] i S-ka, Poznań 1998, s. 44.
* Turner J. H. ''[[Socjologia]]. Koncepcje i ich zastosowanie'', Wydawnictwo [[Zysk]] i S-ka, Poznań 1998, s. 44.
[[Kategoria:Makroekonomia]]  
[[Kategoria:Makroekonomia]]  
[[Kategoria:Socjologia]]  
[[Kategoria:Socjologia]]  


{{a|Arkadiusz Binczyk, Marta Gawron}}
{{a|Arkadiusz Binczyk, Marta Gawron}}

Wersja z 05:06, 20 maj 2020

Makdonaldyzacja
Polecane artykuły


Makdonaldyzacja to proces upowszechniania się zasad działania barów szybkiej obsługi w innych sektorach życia. Według autora tego terminu George'a Ritzera jest: "procesem, który powoduje, że w coraz to nowych sektorach społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, a także reszty świata zaczynają dominować zasady działania baru szybkich dań" (G. Ritzer 2005 s. 14). Proces ten nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie branży zbiorowego żywienia, wpływa bowiem także na: "sferę edukacji, pracy, opieki zdrowotnej, podróży, wypoczynku, żywienia dietetycznego, na rodzinę i właściwie na wszystkie aspekty życia społeczeństwa" (G. Ritzer 2005 s. 15). Gdziekolwiek, więc żyjemy makdonaldyzacja przekształca nasze życie i relacje społeczne. Wynika ona, w prostej linii z realizacji głównych amerykańskich wartości, do których należą: sukces, aktywność, wolność, postęp, materializm i skuteczność. Wartości te ogrywają ważną rolę w funkcjonowaniu dzisiejszych społeczeństw (zob. J. H. Turner 1998, s. 44). Makdonaldyzacja dla pracowników oznacza "odczłowieczenie”. Niektórzy ten proces nazywają niewolnictwem XXI wieku. Pracownicy pracują jak roboty, przestrzegając ścisłym zasadom, uśmiechając się do klientów i powtarzając te same zdania, mechanicznie wykonując codziennie te same czynności. Za terminem makdonaldyzacji idą również skojarzenia z holocaustem. Proces ten jest elementem globalizacji społeczeństwa i kultur.

Geneza

Termin makdonaldyzacja pochodzi od nazwy stworzonej w 1955 roku przez Raya Kroca restauracji "szybkiej obsługi", która w kilkadziesiąt lat rozrosła się do organizacji posiadającej ponad 30 000 placówek, z których usług każdego dnia, w 119 krajach świata korzysta ponad 50 milionów ludzi. Biorąc pod uwagę fakt, że podstawowe menu każdej z sieciowych restauracji na całym świecie jest identyczne, stwierdzić można, że codziennie 50 milionów ludzi, niezależnie od kręgu kulturowego, z jakiego się wywodzą, zostaje przez McDonald'sa poddane wtórnemu procesowi socjalizacji - w tym przypadku odnoszącemu się do globalnej kultury żywienia.

Max Weber za jeden z głównych czynników sukcesu rozwoju McDonald'sa uznałby z pewnością światowe upowszechnienie racjonalności i teorii biurokratyzacji. Antropologowie zajmujący się gospodarką toczą spory o istnienie uniwersalnego modelu racjonalności i wiele ich prac wskazuje na to, że nie można mówić o globalnej racjonalności rozumianej w kategoriach świata Zachodu. Nie przeczy to jednak temu, iż model ten w coraz szybciej toczącym się życiu każdego społeczeństwa, zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Niemal wszędzie, bowiem nastawieni konsumpcyjnie ludzie, życiową satysfakcję i prestiż identyfikują z zajmowanym miejscem na zhierarchizowanej skali konsumpcji.

Aspekty

Główne aspekty makdonaldyzacji według Ritzera to:

  • Sprawność- jak najszybsze zaspakajanie potrzeb
  • Wymierność- przywiązywanie największej uwagi do cech ilościowych produktów
  • Przewidywalność- jednakowy produkt/ usługa w każdym punkcie, o każdej porze
  • Sterowanie- manipulacja ludzkim zachowaniem

Najważniejsze cechy

  • Kalkulacyjność- przeliczanie wszystkich procesów w przedsiębiorstwie tj. zamienienie na liczb wymierne wydajności pracowników, czasu pracy, czasu produkcji, kosztów produkcji w celu stworzenia najlepszego algorytmu, który pozwoli na stworzenie procesu o najmniejszych kosztach
  • Efektywność- ciągłe doskonalenie procesu produkcji czy usługi, uzyskanie maksymalnej wydajności. Przykładem tutaj może być McDrive który został stworzony nie tylko dla wygody klientów ale przede wszystkim w celu zwiększenia zysków- w jednym czasie możemy obsłużyć dwa razy więcej klientów
  • Przewidywalność- daje konsumentom poczucie stabilności i bezpieczeństwa

Zalety

  • szybki dostęp do towarów i usług
  • przewidywalność
  • egalitaryzm- równość traktowania klientów bez względu na płeć, rasę, zamożność itd.
  • łatwość porównywania produktów i ich cen względem konkurencji
  • szybsze upowszechnianie się innowacji technicznych

Wady

  • manipulacja ludźmi
  • zanik wielokulturowości
  • zanikanie kontaktów międzyludzkich- dehumanizacja
  • degradacja władzy
  • ujednolicanie otoczenia, produktów
  • stawianie sprawności nad wiedzę
  • degradacja ekosystemu

Bibliografia

Autor: Arkadiusz Binczyk, Marta Gawron