Zawód: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to | Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to „[[zespół]] czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego [[podział pracy|podziału pracy]], powtarzających się systematycznie, wymagających od [[pracownik|pracownika]] odpowiedniej [[wiedza|wiedzy]], który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny” (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Jest to powszechnie stosowana definicja, którą można spotkać niekiedy poszerzoną o umiejętności i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | Jest to powszechnie stosowana [[definicja]], którą można spotkać niekiedy poszerzoną o [[umiejętności]] i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne. | Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne. | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach: | Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach: | ||
*populacja osób wykonujących takie same [[praca|prace]], czynności zawodowe, | *[[populacja]] osób wykonujących takie same [[praca|prace]], czynności zawodowe, | ||
*niezależne od [[kompetencje|kwalifikacji]] ciągłe wykonywanie określonych czynności, | *niezależne od [[kompetencje|kwalifikacji]] ciągłe wykonywanie określonych czynności, | ||
*system czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania. | *[[system]] czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania. | ||
Należy zwrócić uwagę na to, że z zawodem powiązane jest profesjonalne realizowanie danych [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|zadań]] (dobrze opanowany zawód) w porównaniu do spontanicznych, amatorskich czynności, które nie dają gwarancji poprawnego wykonania określonych wcześniej zadań. | Należy zwrócić uwagę na to, że z zawodem powiązane jest profesjonalne realizowanie danych [[Zadanie, uprawnienie, odpowiedzialność|zadań]] (dobrze opanowany zawód) w porównaniu do spontanicznych, amatorskich czynności, które nie dają gwarancji poprawnego wykonania określonych wcześniej zadań. | ||
Z zawodu wynika także prestiż społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz zaufanie do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – [[stanowisko pracy|stanowiska]] związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy. | Z zawodu wynika także [[prestiż]] społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz [[zaufanie]] do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – [[stanowisko pracy|stanowiska]] związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy. | ||
Wraz z [[postęp techniczny|rozwojem technicznych]] i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy doradca ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem zmiana treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności. | Wraz z [[postęp techniczny|rozwojem technicznych]] i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy [[doradca]] ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem [[zmiana]] treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności. | ||
W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest posiadanie węższego zakresu [[kompetencje|kompetencji]] (Z. Wołk 2013, s.12-15). | W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest [[posiadanie]] węższego zakresu [[kompetencje|kompetencji]] (Z. Wołk 2013, s.12-15). | ||
==Podział zawodów== | ==Podział zawodów== | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
'''Zawody zorientowane na rzeczy''' | '''Zawody zorientowane na rzeczy''' | ||
Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to grupa zawodów dominująca w przeszłości. | Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to [[grupa]] zawodów dominująca w przeszłości. | ||
Linia 72: | Linia 72: | ||
'''Zawody twórcze''' | '''Zawody twórcze''' | ||
Grupa zawodów wymagająca pomysłowości, inwencji, samodzielnego określania problemów oraz tworzenia [[projekt|projektów]] w celu ich rozwiązania. Efektem czynności twórczych wykonywanych w tym zawodzie są dzieła nowe, oryginalne - naukowe bądź artystyczne. Praca związana z tymi zawodami wymaga dużej wytrzymałości, samodyscypliny oraz niezależności (Z. Wołk 2013, s.16-17). | Grupa zawodów wymagająca pomysłowości, inwencji, samodzielnego określania problemów oraz tworzenia [[projekt|projektów]] w celu ich rozwiązania. Efektem czynności twórczych wykonywanych w tym zawodzie są dzieła nowe, oryginalne - naukowe bądź artystyczne. [[Praca]] związana z tymi zawodami wymaga dużej wytrzymałości, samodyscypliny oraz niezależności (Z. Wołk 2013, s.16-17). | ||
Linia 79: | Linia 79: | ||
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). | Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant, w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba koordynacja potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż [[rynek pracy]] jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17). | Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest [[wariant]], w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba [[koordynacja]] potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż [[rynek pracy]] jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 86: | Linia 86: | ||
*Furmanek W. (2012). [http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2012/edu_1_2012.pdf#page=15 ''Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone''] Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20 | *Furmanek W. (2012). [http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2012/edu_1_2012.pdf#page=15 ''Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone''] Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20 | ||
*Iwanicka A. (2011). [https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka_Iwanicka/publication/277237654_Nowe_zawody_w_sieci_przyszloscia_dla_pedagogow/links/56def46708aec8c022cf33ce/Nowe-zawody-w-sieci-przyszloscia-dla-pedagogow.pdf ''Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów''] Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159 | *Iwanicka A. (2011). [https://www.researchgate.net/profile/Agnieszka_Iwanicka/publication/277237654_Nowe_zawody_w_sieci_przyszloscia_dla_pedagogow/links/56def46708aec8c022cf33ce/Nowe-zawody-w-sieci-przyszloscia-dla-pedagogow.pdf ''Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów''] Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159 | ||
*Kasparek K., Magierowski M. (2014). [https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Jelonek/publication/322631398_Kogo_ksztalca_polskie_szkoly_2014/links/5a64ba970f7e9b6b8fdbc41f/Kogo-ksztalca-polskie-szkoly-2014.pdf ''Kogo kształcą polskie szkoły''] Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa | *Kasparek K., Magierowski M. (2014). [https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Jelonek/publication/322631398_Kogo_ksztalca_polskie_szkoly_2014/links/5a64ba970f7e9b6b8fdbc41f/Kogo-ksztalca-polskie-szkoly-2014.pdf ''Kogo kształcą polskie szkoły''] Edukacja a [[rynek]] pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa | ||
*[https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/Klasyfikacja%20KZiS%202014%20z%20póżn.%20zm.%20(Dz.U.%20z%202016%20poz.1876).pdf ''Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)''] | *[https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/Klasyfikacja%20KZiS%202014%20z%20póżn.%20zm.%20(Dz.U.%20z%202016%20poz.1876).pdf ''Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)''] | ||
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111741039/U/D20111039Lj.pdf ''Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej''] Dz.U. 2011 Nr 174 poz. 1039 | *[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111741039/U/D20111039Lj.pdf ''Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej''] Dz.U. 2011 Nr 174 poz. 1039 | ||
*Wołk Z. (2013). ''Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy'', Difin, Warszawa | *Wołk Z. (2013). ''Zawodoznawstwo. [[Wiedza]] o współczesnej pracy'', Difin, Warszawa | ||
*[http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow ''Wyszukiwarka opisów zawodów''] | *[http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow ''Wyszukiwarka opisów zawodów''] | ||
Wersja z 19:10, 22 maj 2020
Zawód |
---|
Polecane artykuły |
Zdaniem T. Nowackiego zawód jest to „zespół czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego podziału pracy, powtarzających się systematycznie, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy, który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny” (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Jest to powszechnie stosowana definicja, którą można spotkać niekiedy poszerzoną o umiejętności i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania potrzeb i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne.
Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach:
- populacja osób wykonujących takie same prace, czynności zawodowe,
- niezależne od kwalifikacji ciągłe wykonywanie określonych czynności,
- system czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania.
Należy zwrócić uwagę na to, że z zawodem powiązane jest profesjonalne realizowanie danych zadań (dobrze opanowany zawód) w porównaniu do spontanicznych, amatorskich czynności, które nie dają gwarancji poprawnego wykonania określonych wcześniej zadań.
Z zawodu wynika także prestiż społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz zaufanie do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – stanowiska związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy.
Wraz z rozwojem technicznych i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy doradca ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem zmiana treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności.
W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest posiadanie węższego zakresu kompetencji (Z. Wołk 2013, s.12-15).
Podział zawodów
Zawody zorientowane na:
- ludzi,
- rzeczy,
- dane,
- środowisko naturalne,
- działalność twórczą.
Zawody zorientowane na ludzi
W tych zawodach występuje dominacja relacji z ludźmi. Wraz z rozwojem techniki duża część pracy została przejęta przez roboty, maszyny, automaty. W wyniku tego główny pracodawca został przeniesiony do sfer nieprodukcyjnych usług, gdzie dominują prace zorientowane na ludzi. Do ich realizacji niezbędny jest kontakt z ludźmi.
Zawody zorientowane na rzeczy
Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to grupa zawodów dominująca w przeszłości.
Zawody zorientowane na dane
Jest to grupa zawodów w których wykonawcy bazują na danych – programy informatyczne, zestawienia, liczby, teksty. Od osoby pracującej w tym zawodzie wymaga się specyficznych predyspozycji oraz gotowości do kontaktu z abstrakcyjnymi danymi na bazie których wykonywane są określone czynności, zadania. Wraz z rozwojem informatyzacji oraz komunikacji medialnej przybywa ofert zatrudnienia do istniejących zawodów oraz nowych rozszerzających tą grupę. Czynności wykonywane w zakresie danego zawodu mogą być przeprowadzane indywidualnie bądź pod postacią telepracy.
Zawody zorientowane na środowisko naturalne
Dawniej były to głównie prace, które wiązały się z rolnictwem oraz leśnictwem (kontakt z naturą). Wraz z biegiem czasu coraz to więcej działań w tych zawodach łączy się z dbaniem o środowisko, jego ochronę oraz umożliwianie korzystania z niej innym ludziom.
Zawody twórcze
Grupa zawodów wymagająca pomysłowości, inwencji, samodzielnego określania problemów oraz tworzenia projektów w celu ich rozwiązania. Efektem czynności twórczych wykonywanych w tym zawodzie są dzieła nowe, oryginalne - naukowe bądź artystyczne. Praca związana z tymi zawodami wymaga dużej wytrzymałości, samodyscypliny oraz niezależności (Z. Wołk 2013, s.16-17).
Zawód wyuczony a wykonywany
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant, w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba koordynacja potrzeb rynku kształceniem zawodowym, problem ze znalezieniem zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy (jakość). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż rynek pracy jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17).
Bibliografia
- Baza standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń
- Furmanek W. (2012). Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20
- Iwanicka A. (2011). Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159
- Kasparek K., Magierowski M. (2014). Kogo kształcą polskie szkoły Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
- Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz.U. 2011 Nr 174 poz. 1039
- Wołk Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy, Difin, Warszawa
- Wyszukiwarka opisów zawodów
Autor: Patryk Góral
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |