Turystyka morska: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Turystyka morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje: | '''[[Turystyka]] morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje: | ||
* podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej, | * podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej, | ||
* rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych. | * rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych. | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie== | ==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie== | ||
* Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie. | * Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na [[popyt]] turystyczny m.in. na wycieczki morskie. | ||
* W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych. | * W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych. | ||
* Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji. | * Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji. | ||
* Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez [[touroperator|touroperatorów]] i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84) | * Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez [[touroperator|touroperatorów]] i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również [[rozwój]] infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84) | ||
==Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich== | ==Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich== | ||
* rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa [[cele]] podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki, | * rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa [[cele]] podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki, | ||
* rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie [[system]] zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki, | * rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie [[system]] zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają [[efektywność]] dydaktyki, | ||
* minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej, | * minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej, | ||
* rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków [[transport]]u morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej, | * rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków [[transport]]u morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej, | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
* innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego | * innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego | ||
* napływ turystów zagranicznych | * napływ turystów zagranicznych | ||
* wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51) | * wzrost nakładów finansowych na [[inwestycje]] w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Dębski M.(2015). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]''"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51 | * Dębski M.(2015). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]''"[[Przedsiębiorczość]] i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51 | ||
* Gaworecki W.(2003). ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, Warszawa | * Gaworecki W.(2003). ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, Warszawa | ||
* Kaprowski W.(2004).''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | * Kaprowski W.(2004).''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa | ||
* Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2014/07/IUPopiolek.pdf Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim]'',"Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84 | * Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2014/07/IUPopiolek.pdf Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim]'',"Studia i [[Materiały]] Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84 | ||
{{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}} | {{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}} | ||
[[Kategoria:Turystyka]] | [[Kategoria:Turystyka]] | ||
[[en:Coastal tourism]] | [[en:Coastal tourism]] |
Wersja z 05:40, 22 maj 2020
Turystyka morska |
---|
Polecane artykuły |
Turystyka morska to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
- podróże oraz wypoczynek turystów krajowych i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
- rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
- Turystyka morska jest to rodzaj turystyki obejmujący wycieczki pełnomorskie, żeglugę przybrzeżną, żeglarstwo, kajakarstwo oraz turystykę podwodną.
- Turystyka morska to wszelkie przejawy ruchliwości turystycznej znajdującej swój wyraz w wycieczkach morskich na statkach wycieczkowych, specjalnie do tego celu przeznaczonych, lub na statkach liniowych, oferujących wycieczki w sezonach martwych, w uprawianiu żeglarstwa morskiego, traktowanego nie jako wyczyn sportowy, lecz forma spędzania czasu oraz w korzystaniu z wycieczek statkami żeglugi przybrzeżnej.
Rodzaje
Kryteria podziału turystyki morskiej:
- czas trwania (turystyka krótkookresowa i długookresowa)
- odległość celów podróży (podróże morskie bliskie i dalekie)
- miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
- sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)
Formy
Formy turystyki morskiej:
- wycieczki pełnomorskie,
- żeglarstwo morskie,
- pasażerska żegluga przybrzeżna,
- żegluga promowa,
- kajakarstwo,
- turystyka podwodna.
Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie
- Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
- W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
- Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
- Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez touroperatorów i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)
Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich
- rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa cele podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
- rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie system zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki,
- minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
- rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków transportu morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
- rejsy inclusive; są to częste rejsy pasażerskich statków liniowych; turystyka korzysta za wszystkich usług świadczonych na statku, w portach pośrednich są oferowane wycieczki krajoznawcze, a często nawet kilkudniowy pobyt na lądzie,
- promowe przewozy turystów; wycieczki morskie na promach pasażersko-samochodowych są dzisiaj popularna formą podróży turystycznych; mogą być realizowane zarówno na liniach promowych, jak i za pomocą nieregularnych rejsów promami; statek-prom umożliwia turyście przerwanie podróży morskiej i odbycie wycieczki na lądzie własnym samochodem lub grupowo autokarem; możliwości komunikowania się są tu znaczne i zwiększają się, gdy prom odwiedza po drodze kilka portów.
Korzyści z rozwoju turystyki morskiej
- rozwój przedsiębiorczości i gospodarki lokalnej
- wzrost ilości miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców
- innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
- napływ turystów zagranicznych
- wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)
Bibliografia
- Dębski M.(2015). Zarządzanie w regionie turystycznym"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51
- Gaworecki W.(2003). Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, Warszawa
- Kaprowski W.(2004).Geografia turystyczna, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
- Urbanyi-Popiołek I.(2013) Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim,"Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84
Autor: Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz