Otoczenie konkurencyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Otoczenie konkurencyjne''' organizacji tworzą wszystkie te podmioty, które nawiązują z nią powiązania biznesowe o charakterze konkurencyjnym bądź kooperacyjnym. Uczestnicy ci mogą sobie wzajemnie ułatwiać działalność albo też szkodzić. W skład otoczenia [[konkurencja|konkurencyjnego]] wchodzą więc [[dostawca|dostawcy]], [[klient|klienci]], [[konkurent|konkurenci]], [[stowarzyszenie|stowarzyszenia]] i izby branżowe, instytuty naukowe itp.
|list1=
<ul>
<li>[[Otoczenie bliższe]]</li>
<li>[[Bariery wejścia]]</li>
<li>[[Pozycja konkurencyjna]]</li>
<li>[[Mikrootoczenie]]</li>
<li>[[Koncepcja pięciu sił Portera]]</li>
<li>[[Strategia dywersyfikacji]]</li>
<li>[[Cykl życia sektora]]</li>
<li>[[Konkurencja]]</li>
<li>[[Strategia koncentracji]]</li>
</ul>
}}
 
 


'''Otoczenie konkurencyjne''' organizacji tworzą wszystkie te podmioty, które nawiązują z nią powiązania biznesowe o charakterze konkurencyjnym bądź kooperacyjnym. Uczestnicy ci mogą sobie wzajemnie ułatwiać działalność albo też szkodzić. W skład otoczenia [[konkurencja|konkurencyjnego]] wchodzą więc [[dostawca|dostawcy]], [[klient|klienci]], [[konkurent|konkurenci]], [[stowarzyszenie|stowarzyszenia]] i izby branżowe, instytuty naukowe itp.
==TL;DR==
Artykuł omawia otoczenie konkurencyjne organizacji oraz różne czynniki, powiązania i wskaźniki, które wpływają na konkurencyjność branży. Przedstawione są również rodzaje konkurencji i koncepcja pięciu sił konkurencyjnych według Portera. Analiza otoczenia konkurencyjnego ma na celu ocenę atrakcyjności sektora i perspektyw rozwojowych.


==Rodzaje powiązań między podmiotami w otoczeniu konkurencyjnym==
==Rodzaje powiązań między podmiotami w otoczeniu konkurencyjnym==
* stosunki przetargowe - powstają między podmiotami gospodarczymi a podmiotami, które współuczestniczą z nim w tworzeniu struktury instrumentów i działań marketingowych  
* stosunki przetargowe - powstają między podmiotami gospodarczymi a podmiotami, które współuczestniczą z nim w tworzeniu struktury instrumentów i działań marketingowych
* stosunki konkurencyjne - występują między przedsiębiorstwem a działającymi obok niego na rynku innymi przedsiębiorstwami  
* stosunki konkurencyjne - występują między przedsiębiorstwem a działającymi obok niego na rynku innymi przedsiębiorstwami


==Czynniki wpływające na możliwość pojawienia się potencjalnych (nowych) konkurentów==
==Czynniki wpływające na możliwość pojawienia się potencjalnych (nowych) konkurentów==
* atrakcyjność sektora  
* atrakcyjność sektora
* wiek sektora
* wiek sektora
* bariery wejścia
* bariery wejścia
* ekonomika skali  
* [[ekonomika]] skali
* duże zróżnicowanie produktów  
* duże zróżnicowanie produktów
* istnienie efektów krzywej doświadczenia i uczenia się  
* istnienie efektów krzywej doświadczenia i uczenia się
* wysoki poziom technologiczny
<google>ban728t</google>
* wysoki poziom technologiczny  
* wymogi kapitałowe
* wymogi kapitałowe
* silne marki i lojalności odbiorców
* silne marki i lojalności odbiorców
* skłonności istniejących firm do ataku na nowych konkurentów  
* skłonności istniejących firm do ataku na nowych konkurentów
* dostęp do zaopatrzenia i kanałów dystrybucji  
* dostęp do zaopatrzenia i kanałów dystrybucji
* polityka państwa i regulacje prawne
* [[polityka]] państwa i regulacje prawne
 
<google>n</google>


==Wskaźniki służące do oceny siły przetargowej dostawców i nabywców==
==Wskaźniki służące do oceny siły przetargowej dostawców i nabywców==
* stopień koncentracji sektora dostawcy w stosunku do sektora odbiorcy,
* stopień koncentracji sektora dostawcy w stosunku do sektora odbiorcy,
* stopień uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości surowców lub komponentów niezbędnych do ich wytworzenia nabywanych od dostawców,
* stopień uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości surowców lub komponentów niezbędnych do ich wytworzenia nabywanych od dostawców,
* pozycja monopolistyczna lub quasi monopolistyczna dostawców lub odbiorców, mierzona stopniem zróżnicowania produktów,
* [[pozycja]] monopolistyczna lub quasi monopolistyczna dostawców lub odbiorców, mierzona stopniem zróżnicowania produktów,
* udział dostawcy w tworzeniu kosztów odbiorcy,
* [[udział]] dostawcy w tworzeniu kosztów odbiorcy,
* koncentracja wymiany, która przejawia si ę w przypadku, gdy firma ma do czynienia z jednym dostawcą lub jednym odbiorcą,
* koncentracja wymiany, która przejawia si ę w przypadku, gdy [[firma]] ma do czynienia z jednym dostawcą lub jednym odbiorcą,
* wysoki koszt zmiany dostawcy lub odbiorcy,
* wysoki [[koszt]] zmiany dostawcy lub odbiorcy,
* możliwość integracji poziomej.
* możliwość integracji poziomej.
[[Grafika:Porter.jpg|thumb|alt=Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera|Rys. 1 Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera (opracowanie własne na podstawie Porter M., 2008)]]  
[[Grafika:Porter.jpg|thumb|alt=Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera|Rys. 1 Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera (opracowanie własne na podstawie Porter M., 2008)]]
==Bariery wejścia do sektora==
==Bariery wejścia do sektora==
* ekonomia skali,
* [[ekonomia]] skali,
* wysoki poziom technologiczny i jakościowy produktów; zablokowanie wejścia poprzez patenty, licencje, atesty, do świadczenie,
* wysoki poziom technologiczny i jakościowy produktów; zablokowanie wejścia poprzez patenty, licencje, atesty, do świadczenie,
* brak dostępu do kanałów dystrybucji dla nieznanych i niesprawdzonych producentów,
* brak dostępu do kanałów dystrybucji dla nieznanych i niesprawdzonych producentów,
* dyferencjacja produktu, nadająca mu szczególność, specyfikę i unikalną markę,
* [[dyferencjacja]] produktu, nadająca mu szczególność, specyfikę i unikalną markę,
* formalne i celne bariery wejścia (np. ochrona zdrowia, ochrona środowiska, cła na różnego rodzaju produkty, koncesje).
* formalne i celne bariery wejścia (np. ochrona zdrowia, [[ochrona środowiska]], cła na różnego rodzaju produkty, koncesje).


==Rodzaje konkurencji==
==Rodzaje konkurencji==
* Konkurencja cenowa,  
* Konkurencja cenowa,
* Konkurencja pozacenowa:  
* Konkurencja pozacenowa:
─ innowacyjna, jakościowa (zróżnicowanie jakościowe produktu),
─ innowacyjna, jakościowa (zróżnicowanie jakościowe produktu),
─ informacyjna (funkcja informacyjna i nakłaniająca promocji, głównie reklamy).
─ informacyjna ([[funkcja]] informacyjna i nakłaniająca promocji, głównie reklamy).


==Analiza otoczenia konkurencyjnego==
==Analiza otoczenia konkurencyjnego==
Linia 68: Linia 53:


==Koncepcja pięciu sił konkurencyjnych Portera==
==Koncepcja pięciu sił konkurencyjnych Portera==
Według [[Michael Porter|Portera]] na pozycję firmy na [[rynek|rynku]] i atrakcyjności tego rynku wpływa pięć następujących czynników:  
Według [[Michael Porter|Portera]] na pozycję firmy na [[rynek|rynku]] i atrakcyjności tego rynku wpływa pięć następujących czynników:
* ''groźba pojawienia się nowych konkurentów'' - jest wysoka pod warunkiem, że sektor jest atrakcyjny ekonomicznie, czyli duży, rozwojowy, rentowny, a jednocześnie bariery wejścia do sektora nie są zbyt wysokie,
* ''groźba pojawienia się nowych konkurentów'' - jest wysoka pod warunkiem, że [[sektor]] jest atrakcyjny ekonomicznie, czyli duży, rozwojowy, rentowny, a jednocześnie bariery wejścia do sektora nie są [[zbyt]] wysokie,
* ''siła przetargowa dostawców'' - wyraża się w możliwości podwyższania cen bądź też obniżaniu jakości dostarczanych surowców i materiałów, co w rezultacie powoduje wzrost kosztów firmy,
* ''siła przetargowa dostawców'' - wyraża się w możliwości podwyższania cen bądź też obniżaniu jakości dostarczanych surowców i materiałów, co w rezultacie powoduje wzrost kosztów firmy,
* ''siła przetargowa nabywców'' - ma bardzo duży wpływ na ogólną sytuację rynkową oraz sytuację konkretnej firmy. Związana jest ze skutecznością stwarzania presji na podwyższanie jakości oferty, obniżanie cen i zwiększanie jakości obsługi związanej z [[jakość produktu|produktem]],
* ''siła przetargowa nabywców'' - ma bardzo duży wpływ na ogólną sytuację rynkową oraz sytuację konkretnej firmy. Związana jest ze skutecznością stwarzania presji na podwyższanie jakości oferty, obniżanie cen i zwiększanie jakości obsługi związanej z [[jakość produktu|produktem]],
* ''dostępność [[substytut]]ów'' - gdy możliwość substytucji na rynku zwiększa się, automatycznie spada atrakcyjność [[branża|branży]], dlatego też firma powinna orientować się co jest i co może stać się substytutem wytwarzanego produktu oraz kto jest rzeczywistym konkurentem firmy,
* ''[[dostępność]] [[substytut]]ów'' - gdy możliwość substytucji na rynku zwiększa się, automatycznie spada atrakcyjność [[branża|branży]], dlatego też firma powinna orientować się co jest i co może stać się substytutem wytwarzanego produktu oraz kto jest rzeczywistym konkurentem firmy,
* ''intensywność konkurencji w branży lub sektorze'' - związana głównie za obszarem cen, dystrybucji, [[promocja|promocji]] oraz właściwości samego produktu i usług z nim związanych; konkurencja może stanowić zarówno zagrożenie pozycji firmy w sektorze jak i szansę na osiągnięcie [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]]; według Portera konkurencja na rynku wzrasta w momencie gdy któryś z uczestników widzi szansę poprawienia swojej pozycji rynkowej.
* ''intensywność konkurencji w branży lub sektorze'' - związana głównie za obszarem cen, dystrybucji, [[promocja|promocji]] oraz właściwości samego produktu i usług z nim związanych; konkurencja może stanowić zarówno [[zagrożenie]] pozycji firmy w sektorze jak i szansę na osiągnięcie [[przewaga konkurencyjna|przewagi konkurencyjnej]]; według Portera konkurencja na rynku wzrasta w momencie gdy któryś z uczestników widzi szansę poprawienia swojej pozycji rynkowej.
<google>ban728t</google>


Ocena atrakcyjności sektora opiera się tu na scharakteryzowaniu kształtowania się każdej z sił konkurencji oraz określenia jakie szanse i zagrożenia dla uczestników sektora są z nimi związane. Sektor jest tym atrakcyjniejszy im większa jest siła oddziaływania uczestników badanego sektora na dostawców i nabywców, im niższe zagrożenie pojawienia się nowych producentów, im mniejsze znaczenie substytutów i mniejsze nasilenie walki konkurencyjnej między uczestnikami sektora.
[[Ocena]] atrakcyjności sektora opiera się tu na scharakteryzowaniu kształtowania się każdej z sił konkurencji oraz określenia jakie [[szanse]] i [[zagrożenia]] dla uczestników sektora są z nimi związane. Sektor jest tym atrakcyjniejszy im większa jest siła oddziaływania uczestników badanego sektora na dostawców i nabywców, im niższe zagrożenie pojawienia się nowych producentów, im mniejsze znaczenie substytutów i mniejsze nasilenie walki konkurencyjnej między uczestnikami sektora.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Otoczenie bliższe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bariery wejścia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pozycja konkurencyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mikrootoczenie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcja pięciu sił Portera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia dywersyfikacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl życia sektora]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konkurencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia koncentracji]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Griffin R.W. (2004). ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
<noautolinks>
* Kozak S. (2013), [http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-620cfa2f-96fe-4d44-94f8-b8d80a262ccd Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar.] Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
* Griffin R. (2017), ''Podstawy zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Koźmiński A., Piotrowski W. (1995). ''Zarządzanie. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kozak S. (2013), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-620cfa2f-96fe-4d44-94f8-b8d80a262ccd Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar]'', Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
* Porter M. (2008). ''Pięć sił konkurencyjnych kształtujących strategię'', Harvard Business Review Polska
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Romanowska M. (2004). ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa  
* Porter M. (2008), ''Pięć sił konkurencyjnych kształtujących strategię'', Harvard Business Review Polska
* Stabryła A.(2012). ''Podstawy organizacji i zarządzania. Podejście i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
* Romanowska M. (2017), ''Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Szczepańska K. (2011). ''[http://pz.wz.uw.edu.pl/pl/numer/zarzadzanie-jakoscia Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości]'', CH Beck, Warszawa
* Stabryła A. (red.) (2012), ''Podstawy organizacji i zarządzania. Podejście i koncepcje badawcze'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Szczepańska K. (2011), ''Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości'', CH Beck, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Iwona Wasilczyk, Paulina Paletko}}
{{a|Iwona Wasilczyk, Paulina Paletko}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Otoczenie]]
[[en:Competitive environment]]
[[en:Competitive environment]]
{{#metamaster:description|Otoczenie konkurencyjne organizacji to grupa podmiotów biznesowych, takich jak dostawcy, klienci, konkurenci, stowarzyszenia i instytuty naukowe.}}

Aktualna wersja na dzień 12:06, 21 sty 2024

Otoczenie konkurencyjne organizacji tworzą wszystkie te podmioty, które nawiązują z nią powiązania biznesowe o charakterze konkurencyjnym bądź kooperacyjnym. Uczestnicy ci mogą sobie wzajemnie ułatwiać działalność albo też szkodzić. W skład otoczenia konkurencyjnego wchodzą więc dostawcy, klienci, konkurenci, stowarzyszenia i izby branżowe, instytuty naukowe itp.

TL;DR

Artykuł omawia otoczenie konkurencyjne organizacji oraz różne czynniki, powiązania i wskaźniki, które wpływają na konkurencyjność branży. Przedstawione są również rodzaje konkurencji i koncepcja pięciu sił konkurencyjnych według Portera. Analiza otoczenia konkurencyjnego ma na celu ocenę atrakcyjności sektora i perspektyw rozwojowych.

Rodzaje powiązań między podmiotami w otoczeniu konkurencyjnym

  • stosunki przetargowe - powstają między podmiotami gospodarczymi a podmiotami, które współuczestniczą z nim w tworzeniu struktury instrumentów i działań marketingowych
  • stosunki konkurencyjne - występują między przedsiębiorstwem a działającymi obok niego na rynku innymi przedsiębiorstwami

Czynniki wpływające na możliwość pojawienia się potencjalnych (nowych) konkurentów

  • atrakcyjność sektora
  • wiek sektora
  • bariery wejścia
  • ekonomika skali
  • duże zróżnicowanie produktów
  • istnienie efektów krzywej doświadczenia i uczenia się
  • wysoki poziom technologiczny
  • wymogi kapitałowe
  • silne marki i lojalności odbiorców
  • skłonności istniejących firm do ataku na nowych konkurentów
  • dostęp do zaopatrzenia i kanałów dystrybucji
  • polityka państwa i regulacje prawne

Wskaźniki służące do oceny siły przetargowej dostawców i nabywców

  • stopień koncentracji sektora dostawcy w stosunku do sektora odbiorcy,
  • stopień uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości surowców lub komponentów niezbędnych do ich wytworzenia nabywanych od dostawców,
  • pozycja monopolistyczna lub quasi monopolistyczna dostawców lub odbiorców, mierzona stopniem zróżnicowania produktów,
  • udział dostawcy w tworzeniu kosztów odbiorcy,
  • koncentracja wymiany, która przejawia si ę w przypadku, gdy firma ma do czynienia z jednym dostawcą lub jednym odbiorcą,
  • wysoki koszt zmiany dostawcy lub odbiorcy,
  • możliwość integracji poziomej.
Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera
Rys. 1 Pięć sił kształtujących konkurencję w sektorze wg Portera (opracowanie własne na podstawie Porter M., 2008)

Bariery wejścia do sektora

  • ekonomia skali,
  • wysoki poziom technologiczny i jakościowy produktów; zablokowanie wejścia poprzez patenty, licencje, atesty, do świadczenie,
  • brak dostępu do kanałów dystrybucji dla nieznanych i niesprawdzonych producentów,
  • dyferencjacja produktu, nadająca mu szczególność, specyfikę i unikalną markę,
  • formalne i celne bariery wejścia (np. ochrona zdrowia, ochrona środowiska, cła na różnego rodzaju produkty, koncesje).

Rodzaje konkurencji

  • Konkurencja cenowa,
  • Konkurencja pozacenowa:

─ innowacyjna, jakościowa (zróżnicowanie jakościowe produktu), ─ informacyjna (funkcja informacyjna i nakłaniająca promocji, głównie reklamy).

Analiza otoczenia konkurencyjnego

Celem analizy otoczenia konkurencyjnego jest:

  • oszacowanie atrakcyjności badanego sektora dla przedsiębiorstw, które już w nim działają oraz dla nowo wchodzących inwestorów,
  • określenie perspektyw rozwojowych poszczególnych sektorów, szans i zagrożeń,
  • określenie nowych, atrakcyjnych dla danej firmy sektorów, w które mogłaby ona zainwestować.

Koncepcja pięciu sił konkurencyjnych Portera

Według Portera na pozycję firmy na rynku i atrakcyjności tego rynku wpływa pięć następujących czynników:

  • groźba pojawienia się nowych konkurentów - jest wysoka pod warunkiem, że sektor jest atrakcyjny ekonomicznie, czyli duży, rozwojowy, rentowny, a jednocześnie bariery wejścia do sektora nie są zbyt wysokie,
  • siła przetargowa dostawców - wyraża się w możliwości podwyższania cen bądź też obniżaniu jakości dostarczanych surowców i materiałów, co w rezultacie powoduje wzrost kosztów firmy,
  • siła przetargowa nabywców - ma bardzo duży wpływ na ogólną sytuację rynkową oraz sytuację konkretnej firmy. Związana jest ze skutecznością stwarzania presji na podwyższanie jakości oferty, obniżanie cen i zwiększanie jakości obsługi związanej z produktem,
  • dostępność substytutów - gdy możliwość substytucji na rynku zwiększa się, automatycznie spada atrakcyjność branży, dlatego też firma powinna orientować się co jest i co może stać się substytutem wytwarzanego produktu oraz kto jest rzeczywistym konkurentem firmy,
  • intensywność konkurencji w branży lub sektorze - związana głównie za obszarem cen, dystrybucji, promocji oraz właściwości samego produktu i usług z nim związanych; konkurencja może stanowić zarówno zagrożenie pozycji firmy w sektorze jak i szansę na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej; według Portera konkurencja na rynku wzrasta w momencie gdy któryś z uczestników widzi szansę poprawienia swojej pozycji rynkowej.

Ocena atrakcyjności sektora opiera się tu na scharakteryzowaniu kształtowania się każdej z sił konkurencji oraz określenia jakie szanse i zagrożenia dla uczestników sektora są z nimi związane. Sektor jest tym atrakcyjniejszy im większa jest siła oddziaływania uczestników badanego sektora na dostawców i nabywców, im niższe zagrożenie pojawienia się nowych producentów, im mniejsze znaczenie substytutów i mniejsze nasilenie walki konkurencyjnej między uczestnikami sektora.


Otoczenie konkurencyjneartykuły polecane
Otoczenie bliższeBariery wejściaPozycja konkurencyjnaMikrootoczenieKoncepcja pięciu sił PorteraStrategia dywersyfikacjiCykl życia sektoraKonkurencjaStrategia koncentracji

Bibliografia

  • Griffin R. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Kozak S. (2013), Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar, Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
  • Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Porter M. (2008), Pięć sił konkurencyjnych kształtujących strategię, Harvard Business Review Polska
  • Romanowska M. (2017), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Stabryła A. (red.) (2012), Podstawy organizacji i zarządzania. Podejście i koncepcje badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Szczepańska K. (2011), Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, CH Beck, Warszawa


Autor: Iwona Wasilczyk, Paulina Paletko