Firma ratingowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (Dodawanie osieroconych)
Znacznik: Wycofane
Linia 1: Linia 1:
'''[[Firma]] ratingowa''' - często nazywana agencją ratingową. Jest to zorganizowana instytucja zajmująca się oceną [[wiarygodność kredytowa|wiarygodności kredytowej]] podmiotów gospodarki poszczególnych krajów. [[Firma|Firmy]] te, dzięki ciągłemu zbieraniu informacji na temat badanych [[Podmiot gospodarczy|podmiotów gospodarczych]] uzyskują rzetelny obraz ich rzeczywistej kondycji finansowej. [[Ocena]] nie ogranicza się jedynie do [[bank]]ów. Oceniane być mogą min. organizacje, spółki, samorządy lub [[rząd]] państwa. Firmy te mają duży wpływ na rynki światowe, gdyż pomagają [[inwestor]]om w [[podejmowanie decyzji|podejmowaniu decyzji]] na rynku [[kredyt]]owym. Dziś trudno sobie wyobrazić emisję obligacji bez wcześniejszego ratingu (wyceny) przez którąś z firm.
'''Agencja rozwoju regionalnego (ARR)''' (także: agencja rozwoju lokalnego) to jeden z rodzajów niekomercyjnej [[instytucje otoczenia biznesu|instytucji otoczenia biznesu]], która ma na celu '''wspieranie regionalnego oraz lokalnego rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości'''. Wsparcie to odbywa się poprzez promocję, inicjację oraz wsparcie inicjatyw lokalnych przedsiębiorców oraz społeczności, które przyczyniają się do '''rozwoju całego regionu'''. (Wolski, 2018, s. 145) Działalność ARR oparta jest zwykle na wspólnym funkcjonowaniu kilku odrębnych finansowo i organizacyjnie instytucji. Działalność ta odbywa się na konkretnym obszarze geograficznym i służy jego wsparciu oraz rozwojowi społeczno-gospodarczemu (Przywojska, Wiktorowicz, Wojtaszczyk, 2017, s. 23).


Pierwsze firmy ratingowe powstały w Stanach Zjednoczonych, w drugiej połowie XIX w. Ich znaczenie rosło wraz z rozwojem gospodarki i większej wiedzy o prawach rządzących rynkiem inwestycyjnym.
ARR funkcjonują zazwyczaj jako [[spółka akcyjna|spółki akcyjne]], w których większość lub całość udziałów należy do jednostki [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]] (Grycuk, Russel, 2014, s. 69).


Istnieje wiele firm ratingowych na świecie. Obecnie jest ich ponad 150. Jednak trójka najważniejszych i cieszących się największym [[zaufanie]]m inwestorów znajduje się w Stanach zjednoczonych. Są to: Fitch Ratings, Moody’s i Standard & Poor’s. Te trzy ogromne agencje razem kontrolują około 95% rynku ocen ratingowych na świecie. Chiny, Japonia i Malezja również posiadają firmy ratingowe, które stanowią przeciwwagę dla ocen amerykańskich agencji, lecz obecnie nie są w stanie zagrozić dominacji amerykańskich gigantów. Również w Europie (a także i w Polsce) działają 23 takie agencje.
==TL;DR==
Aby uzyskać ocenę od którejś z największych firm ratingowych, należy liczyć się z wydatkiem od kilku tysięcy nawet do kilku milionów, zależnie od wielkości ocenianego podmiotu.
Agencje Rozwoju Regionalnego (ARR) są niekomercyjnymi instytucjami wspierającymi rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość na lokalnym i regionalnym poziomie. Powstały w latach 90. XX wieku, w odpowiedzi na transformacje w polskiej gospodarce, i początkowo korzystały głównie ze środków publicznych i zagranicznych funduszy pomocowych. Obecnie, ARR odgrywają kluczową rolę w systemie otoczenia biznesu, koordynując i monitorując działania na rzecz rozwoju regionu. Wykonują wiele funkcji, takich jak promocja regionu, wsparcie dla przedsiębiorców, doradztwo, szkolenia, czy efektywne wykorzystywanie środków unijnych. Ich zadania obejmują zarówno pomoc finansową, jak i niefinansową dla firm i przedsiębiorców.


==Rating==
==Geneza powstania agencji rozwoju regionalnego==
Proces oceny (''rating''; słowo zapożyczone z języka angielskiego oznaczającego ocenę) jest [[proces]]em dynamicznym. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to nic innego jak ocena [[Ryzyko inwestycyjne|ryzyka inwestycji]] w [[dane]] [[papiery dłużne]]. Może się ona bardzo szybko zmienić w krótkim okresie czasu. Spowodowane to może być min. zawirowaniami w gospodarce lub polityce. Dynamikę zmian ratingu można było zaobserwować w trakcie ostatniego [[kryzys]]u gospodarczego, po zapaści amerykańskiego [[sektor]]a kredytów hipotecznych. Wtedy to wiele firm ratingowych zmniejszyło swoje oceny wiarygodności dla wielu państw.
Przyczyną do powstania instytucji agencji rozwoju regionalnego były transformacje zachodzące w polskiej gospodarce w latach 90. XX wieku. Ówczesna sytuacja gospodarcza pozwalała między innymi na korzystanie z pomocy instytucji międzynarodowych oraz zawieranie zagranicznych sojuszy gospodarczych (Wolski, 2018, s. 145). Oznacza to, że w tamtym czasie ARR działały głównie przy wykorzystaniu '''środków publicznych''', pochodzących również z '''zagranicznych funduszy pomocowych''' (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP).


<google>n</google>
Od momentu wstąpienia Polski w struktury [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] w 2004 roku, ARR odpowiedzialne były za przygotowywanie jednostek [[samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]] do obsługi funduszy strukturalnych. W okresie programowania w latach 2004-2007, pełniły one także rolę instytucji wdrażających do realizacji najistotniejsze programy unijne (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP).


==Skala ocen==
Obecnie, ARR w dalszym ciągu pełnią istotną rolę w polskim systemie otoczenia biznesu poprzez pełnienie '''funkcji wspierających'''. Coraz częściej w zakres ich odpowiedzialności wchodzi między innymi koordynacja i monitorowanie działań na rzecz rozwoju regionu, jak i nawiązywanie współprac z agencjami z innych regionów (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP). Zgodnie z informacjami opublikowanymi w artykule dotyczącym ARR przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej, w 2012 roku na terenie Polski działało około 60 ARR.
Przeważnie firmy ratingowe używają kombinacji pierwszych liter alfabetu w celu oznaczenia wiarygodności ocenianego podmiotu. Ocena końcowa oznacza [[ryzyko]] niewypłacalności, lub jego brak.


Rating Polski oceniany jest od kilku lat na poziomie A, co w regionie Europy Środkowej jest wyróżniającym się [[wskaźnik]]iem. Firmy ratingowe prognozują, iż w przyszłości ocena Polski nie ulegnie zmianie.
<google>n</google>
 
==Kontrowersje==
Podstawowym [[zadanie]]m firm ratingowych jest ocena wiarygodności finansowej instytucji państwowych. Jednak nie zawsze ich badania mogą być wiarygodne. Wiele podmiotów gospodarczych zamawia w agencjach ocenę swoich działalności, za które oczywiście płaci. Nasuwa to oczywiste pytanie o to, czy badania te nie są zawyżane zależnie od tego kto ile zapłaci.
Kolejnym zarzutem stawianym firmom ratingowym jest przyczynienie się do wspomnianego już kryzysu finansowego z końca pierwszej dekady XXI wieku. Agencje miały się do tego przyczynić poprzez zawyżanie ratingów kredytowych przed wybuchem kryzysu.
 
Na rynku istnieje kilka najważniejszych firm ratingowych, które cieszą się uznaniem i zaufaniem inwestorów na całym świecie. Wśród najbardziej znanych można wymienić:
 
* Standard & Poor's (S&P) - amerykańska firma ratingowa, która jest jedną z najstarszych na rynku. Jej ratingi są powszechnie akceptowane i stanowią [[benchmark]] dla wielu innych firm ratingowych.
* Moody's Investors Service - kolejna amerykańska firma ratingowa, która specjalizuje się w ocenie wiarygodności kredytowej korporacji i rządów. Jej ratingi są szeroko stosowane na rynku międzynarodowym.
* Fitch Ratings - międzynarodowa firma ratingowa z siedzibą w Nowym Jorku. Ocenia zarówno korporacje, jak i rządy. Jej ratingi są powszechnie uwzględniane w procesie inwestycyjnym.
* S&P Global Ratings - jedna z największych firm ratingowych na świecie, która powstała w [[wynik]]u połączenia Standard & Poor's Ratings Services z firmą McGraw Hill Financial.
* DBRS Morningstar - firma ratingowa z siedzibą w Kanadzie, która jest znana z oceny wiarygodności kredytowej sektora publicznego i prywatnego. Jej ratingi mają duże znaczenie na rynku kanadyjskim.
 
Należy zauważyć, że [[rynek]] firm ratingowych jest dynamiczny, a [[konkurencja]] między nimi jest silna. Wartościowe ratingi są wynikiem profesjonalnej pracy analityków, którzy dokładnie analizują dane finansowe i inne czynniki, mające wpływ na oceniany podmiot.
 
==Powstanie i rozwój firm ratingowych==
Firmy ratingowe mają [[dług]]ą i bogatą historię, sięgającą początków XIX wieku. Pierwsze firmy ratingowe powstały w Stanach Zjednoczonych i miały na celu dostarczenie informacji o wiarygodności kredytowej firm. Jedną z najstarszych firm ratingowych jest Dun & Bradstreet, założona w 1841 roku. Od tego momentu [[branża]] firm ratingowych zaczęła się rozwijać i ewoluować.
 
Wraz z rozwojem rynków finansowych na świecie, firmy ratingowe zaczęły się pojawiać również w innych krajach. Obecnie istnieje wiele międzynarodowych firm ratingowych, takich jak Standard & Poor's, Moody's i Fitch Ratings, które są uznawane za najważniejsze i najbardziej wpływowe na rynkach finansowych.
 
Firmy ratingowe mają znaczący wpływ na funkcjonowanie globalnych rynków. Ich głównym zadaniem jest ocena wiarygodności kredytowej firm, państw i instytucji finansowych. Dzięki tym ocenom inwestorzy są w stanie podjąć bardziej świadome decyzje inwestycyjne.
 
Na rynku kredytowym firmy ratingowe pełnią ważną rolę, pomagając inwestorom w ocenie ryzyka związanego z [[inwestycja]]mi w [[obligacje]] i inne instrumenty dłużne. Oceniają one nie tylko [[zdolność]] kredytową [[emitent]]ów, ale również ich [[potencjał]] spłaty zadłużenia. W ten sposób dostarczają inwestorom istotne [[informacje]], które pomagają w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
 
Wpływ firm ratingowych na rynki finansowe jest ogromny. Oceny wydawane przez te firmy mają bezpośredni wpływ na ceny instrumentów finansowych. Na przykład, obniżenie oceny kredytowej danego emitenta może spowodować wzrost rentowności obligacji tego emitenta i spadek ich wartości rynkowej. W konsekwencji, inwestorzy mogą sprzedawać te obligacje lub wymagać wyższych oprocentowań, co z kolei może prowadzić do trudności finansowych dla emitenta.
 
Firmy ratingowe dostarczają inwestorom istotne informacje, które wpływają na ich decyzje inwestycyjne. Oferują one szeroki [[zakres]] usług, takich jak oceny wiarygodności kredytowej, [[badania rynkowe]] i analizy sektorowe.
 
Informacje dostarczane przez firmy ratingowe są niezwykle cenne dla inwestorów, ponieważ umożliwiają im ocenę ryzyka związanego z inwestycjami. Dzięki ocenom kredytowym inwestorzy są w stanie zidentyfikować emitentów o najwyższej jakości, którzy są mniej podatni na ryzyko niewypłacalności.
 
Oceny firm ratingowych mają również wpływ na decyzje inwestycyjne. Inwestorzy często korzystają z tych ocen jako podstawy do podejmowania decyzji o inwestowaniu w określone [[instrumenty finansowe]]. Na przykład, inwestorzy mogą preferować obligacje z wyższymi ocenami kredytowymi, które są uznawane za mniej ryzykowne.
 
==Wpływ firm ratingowych na kryzys finansowy==
W czasie kryzysu finansowego, który rozpoczął się w 2008 roku, firmy ratingowe spotkały się z krytyką za rzekome przyczynienie się do powstania tej sytuacji. Oskarża się je o niewłaściwe oceny ryzyka, szczególnie w przypadku papierów wartościowych związanych z kredytami hipotecznymi, co przyczyniło się do nadmiernej ekspozycji na ryzyko w sektorze finansowym.
 
Firmy ratingowe przyznały wysokie oceny dla instrumentów finansowych, które później okazały się być toksyczne. Inwestorzy ufali tym ocenom i podejmowali decyzje inwestycyjne na ich podstawie. Gdy papierki wartościowe zaczęły tracić na wartości, [[kryzys finansowy]] się pogłębił. To spowodowało narastającą krytykę wobec firm ratingowych za ich błędne oceny i brak odpowiedzialności.
 
Zawyżanie ratingów kredytowych ma poważne konsekwencje dla rynków finansowych. Inwestorzy polegają na ocenach firm ratingowych, aby ocenić [[ryzyko inwestycyjne]]. Jeśli oceny są zawyżone, to inwestorzy mogą podejmować [[zbyt]] ryzykowne decyzje, co prowadzi do niezdrowych spekulacji i nadmiernej ekspozycji na ryzyko.
 
Ponadto, zawyżanie ratingów kredytowych może prowadzić do niewłaściwego wyceny instrumentów finansowych. Jeśli oceny są zbyt wysokie, to ceny tych instrumentów będą zawyżone, co wprowadza dezinformację na rynku. To z kolei może prowadzić do spekulacji i niestabilności finansowej.
 
==Działania regulacyjne wobec firm ratingowych==
W odpowiedzi na kontrowersje i krytykę, firmy ratingowe stały się przedmiotem regulacji i nadzoru. Organizacje regulacyjne, takie jak [[Komis]]ja Nadzoru Finansowego, wprowadziły przepisy dotyczące działalności firm ratingowych. Regulacje te mają na celu zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności tych firm.
 
Przykładem takiej regulacji jest [[obowiązek]] publikowania informacji dotyczących metodologii oceny, jak również raportów dotyczących działalności i wyników finansowych firm ratingowych. Ponadto, regulacje wymagają, aby firmy ratingowe były niezależne od ocenianych podmiotów i niezależne od wpływu zewnętrznych czynników.


Wprowadzenie regulacji miało na celu zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności firm ratingowych. Przejrzystość w procesie oceny ryzyka oraz w publikacji informacji dotyczących ocen i metodologii ma na celu umożliwienie inwestorom dokonania niezależnej oceny ryzyka.
==Funkcje agencji rozwoju regionalnego==
ARR jako [[instytucje otoczenia biznesu|instytucja otoczenia biznesu]] pełni wiele funkcji '''wspomagających lokalny rozwój gospodarczy'''. Do funkcji i zadań ARR Grycuk i Russel (2014, s. 69) zaliczają między innymi:
* działania wspierające rozwój przedsiębiorczości w regionie,
* usługi doradcze oraz szkoleniowe,
* wsparcie w efektownym wykorzystywaniu środków unijnych,
* działania na rzecz promocji regionu wśród nowych inwestorów,
* działania w ramach funduszy pożyczkowych, [[Inkubator przedsiębiorczości|inkubatorów przedsiębiorczości]] w celu wsparcia przedsiębiorczości regionalnej.


Ponadto, większa [[odpowiedzialność]] firm ratingowych oznacza, że ponoszą one konsekwencje za błędne oceny. Organizacje regulacyjne mają [[prawo]] nałożyć sankcje na firmy ratingowe, które nie spełniają wymogów regulacyjnych lub dostarczają fałszywych informacji.
Funkcjonowanie ARR na poziomie lokalnym może sprzyjać zwiększeniu ilości zakładanych w regionie firm. Dodatkowo, ARR służą wsparciu istniejących przedsiębiorstw, mogą pozytywnie oddziaływać na napływ kapitału z zewnątrz oraz wpływać na zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw i wykorzystywanych w nich technologii (Grodzka, 2016, s.121).


W związku z tymi działaniami regulacyjnymi, firmy ratingowe zobowiązane do większej rzetelności i odpowiedzialności w swojej działalności. To ma na celu ochronę inwestorów i zwiększenie zaufania do rynków finansowych.
==Zadania agencji rozwoju regionalnego==
Zadania pełnione przez ARR przyjmują formy '''pomocy finansowej''' oraz '''niefinansowej''' (Grodzka, 2016, s. 133). Przykładowymi formami pomocy świadczonej w regionie przez ARR między innymi (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP):
* prowadzenie działalności jako Regionalne Instytucje Finansujące, w ramach czego zajmują się one naborem, oceną formalną i merytoryczną wniosków o dofinansowania oraz kontrolą i rozliczaniem realizowanych projektów,
* obsługa [[fundusze unijne|funduszy unijnych]] na poziomie regionalnym,
* działalność w ramach regionalnych funduszy pożyczkowych poprzez udzielanie wsparcia finansowego dla [[małe i średnie przedsiębiorstwa|MŚP]] w postaci preferencyjnych [[kredyt inwestycyjny|kredytów inwestycyjnych]],
* prowadzenie działalności poręczeniowej,
* wsparcie finansowe dla [[start-up|start-upów]] w formie [[dotacja|dotacji]] i [[dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej|dofinansowania]],
* promowanie i stymulowanie innowacyjności oraz tworzenie warunków sprzyjających do jej wdrożenia w technologiach i organizacjach,
* tworzenie zapleczy dla działalności biznesowej w postaci m.in. [[park technologiczny|parków technologicznych]], [[Inkubator przedsiębiorczości|inkubatorów przedsiębiorczości]] wraz z odpowiednią infrastrukturą techniczną,
* tworzenie oraz szerzenie treści informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów oraz inwestorów w postaci baz ofert, terenów i elementów infrastruktury inwestycyjnej w regionie,
* wsparcie szkoleniowe i doradcze dla organizacji pozarządowych oraz zwiększanie kompetencji osobistych indywidualnych osób.


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Agencja ratingowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stress-test]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka światowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Lehman Brothers]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rating]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryzys walutowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bezpośrednie inwestycje zagraniczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Łatwy kredyt]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bernie Madoff]]}} }}
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Instytucje otoczenia biznesu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum transferu technologii]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski Bank Inwestycyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Program Operacyjny Inteligentny Rozwój]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacje regulujące ruch turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski Fundusz Społeczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Regionalny System Innowacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Park technologiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja rozwoju regionalnego]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Dziawgo D., Credit rating na międzynarodowym rynku finansowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010
* ''Agencje rozwoju regionalnego (ARR)'' (2012), "Senat Rzeczypospolitej Polskiej"
* Miklaszewska E. (2003), ''Podstawy finansów i bankowości'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
* Grodzka D. (2008), [https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/526CF6CAE955CD1FC125753500507286/$file/BAS_16.pdf ''Instrumenty wspierania działalności przedsiębiorstw przez jednostki samorządu terytorialnego]'', "Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu", nr 16, s. 111-134
* Nowakowski J., Famulska T. (red.) (2008), ''Stabilność i bezpieczeństwo systemu finansowego'', Difin, Warszawa
* Grycuk A., Russel P. (2014), [https://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/6BB22AB4386266CCC1257CA20047E3D4/%24File/Grycuk%20Russel.pdf ''Zaangażowanie jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w tworzenie instytucji wspierających przedsiębiorczość]'', "Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu", nr 37, s. 65-83
* Wieprzowski, P. (2010). ''Credit-ratingi a kryzys 2007-2009''. STUDIA I PRACE KOLEGIUM ZARZĄDZANIA, 92
* Przywojska J., Wiktorowicz J., Wojtaszczyk K. (2017)., ''Kompendium wiedzy dla instytucji otoczenia biznesu z zakresu utrzymania aktywności zawodowej osób w wieku 50+'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 21-34
* Wolski R. (2018), [https://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-45.pdf ''Funkcjonowanie systemu zarządzania wiedzą w wybranej agencji rozwoju regionalnego w Polsce]'', "Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu", t. 45, s. 141-154
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Paulina Domider}}
{{a|Justyna Prus}}
[[Kategoria:Rynki finansowe]]
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]]


{{#metamaster:description|Firma ratingowa - ocenia wiarygodność kredytową podmiotów gospodarczych. Ich ratingi wpływają na rynki światowe. Trzy najważniejsze to Fitch Ratings, Moody’s i Standard & Poor’s.}}
{{#metamaster:description|Agencja Rozwoju Regionalnego (ARR) wspiera lokalny rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość, wspierając inicjatywy lokalnych przedsiębiorców i społeczności. Dowiedz się więcej o ARR.}}

Wersja z 08:16, 20 lis 2023

Agencja rozwoju regionalnego (ARR) (także: agencja rozwoju lokalnego) to jeden z rodzajów niekomercyjnej instytucji otoczenia biznesu, która ma na celu wspieranie regionalnego oraz lokalnego rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości. Wsparcie to odbywa się poprzez promocję, inicjację oraz wsparcie inicjatyw lokalnych przedsiębiorców oraz społeczności, które przyczyniają się do rozwoju całego regionu. (Wolski, 2018, s. 145) Działalność ARR oparta jest zwykle na wspólnym funkcjonowaniu kilku odrębnych finansowo i organizacyjnie instytucji. Działalność ta odbywa się na konkretnym obszarze geograficznym i służy jego wsparciu oraz rozwojowi społeczno-gospodarczemu (Przywojska, Wiktorowicz, Wojtaszczyk, 2017, s. 23).

ARR funkcjonują zazwyczaj jako spółki akcyjne, w których większość lub całość udziałów należy do jednostki samorządu terytorialnego (Grycuk, Russel, 2014, s. 69).

TL;DR

Agencje Rozwoju Regionalnego (ARR) są niekomercyjnymi instytucjami wspierającymi rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość na lokalnym i regionalnym poziomie. Powstały w latach 90. XX wieku, w odpowiedzi na transformacje w polskiej gospodarce, i początkowo korzystały głównie ze środków publicznych i zagranicznych funduszy pomocowych. Obecnie, ARR odgrywają kluczową rolę w systemie otoczenia biznesu, koordynując i monitorując działania na rzecz rozwoju regionu. Wykonują wiele funkcji, takich jak promocja regionu, wsparcie dla przedsiębiorców, doradztwo, szkolenia, czy efektywne wykorzystywanie środków unijnych. Ich zadania obejmują zarówno pomoc finansową, jak i niefinansową dla firm i przedsiębiorców.

Geneza powstania agencji rozwoju regionalnego

Przyczyną do powstania instytucji agencji rozwoju regionalnego były transformacje zachodzące w polskiej gospodarce w latach 90. XX wieku. Ówczesna sytuacja gospodarcza pozwalała między innymi na korzystanie z pomocy instytucji międzynarodowych oraz zawieranie zagranicznych sojuszy gospodarczych (Wolski, 2018, s. 145). Oznacza to, że w tamtym czasie ARR działały głównie przy wykorzystaniu środków publicznych, pochodzących również z zagranicznych funduszy pomocowych (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP).

Od momentu wstąpienia Polski w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku, ARR odpowiedzialne były za przygotowywanie jednostek samorządu terytorialnego do obsługi funduszy strukturalnych. W okresie programowania w latach 2004-2007, pełniły one także rolę instytucji wdrażających do realizacji najistotniejsze programy unijne (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP).

Obecnie, ARR w dalszym ciągu pełnią istotną rolę w polskim systemie otoczenia biznesu poprzez pełnienie funkcji wspierających. Coraz częściej w zakres ich odpowiedzialności wchodzi między innymi koordynacja i monitorowanie działań na rzecz rozwoju regionu, jak i nawiązywanie współprac z agencjami z innych regionów (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP). Zgodnie z informacjami opublikowanymi w artykule dotyczącym ARR przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej, w 2012 roku na terenie Polski działało około 60 ARR.

Funkcje agencji rozwoju regionalnego

ARR jako instytucja otoczenia biznesu pełni wiele funkcji wspomagających lokalny rozwój gospodarczy. Do funkcji i zadań ARR Grycuk i Russel (2014, s. 69) zaliczają między innymi:

  • działania wspierające rozwój przedsiębiorczości w regionie,
  • usługi doradcze oraz szkoleniowe,
  • wsparcie w efektownym wykorzystywaniu środków unijnych,
  • działania na rzecz promocji regionu wśród nowych inwestorów,
  • działania w ramach funduszy pożyczkowych, inkubatorów przedsiębiorczości w celu wsparcia przedsiębiorczości regionalnej.

Funkcjonowanie ARR na poziomie lokalnym może sprzyjać zwiększeniu ilości zakładanych w regionie firm. Dodatkowo, ARR służą wsparciu istniejących przedsiębiorstw, mogą pozytywnie oddziaływać na napływ kapitału z zewnątrz oraz wpływać na zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw i wykorzystywanych w nich technologii (Grodzka, 2016, s.121).

Zadania agencji rozwoju regionalnego

Zadania pełnione przez ARR przyjmują formy pomocy finansowej oraz niefinansowej (Grodzka, 2016, s. 133). Przykładowymi formami pomocy świadczonej w regionie przez ARR są między innymi (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP):

  • prowadzenie działalności jako Regionalne Instytucje Finansujące, w ramach czego zajmują się one naborem, oceną formalną i merytoryczną wniosków o dofinansowania oraz kontrolą i rozliczaniem realizowanych projektów,
  • obsługa funduszy unijnych na poziomie regionalnym,
  • działalność w ramach regionalnych funduszy pożyczkowych poprzez udzielanie wsparcia finansowego dla MŚP w postaci preferencyjnych kredytów inwestycyjnych,
  • prowadzenie działalności poręczeniowej,
  • wsparcie finansowe dla start-upów w formie dotacji i dofinansowania,
  • promowanie i stymulowanie innowacyjności oraz tworzenie warunków sprzyjających do jej wdrożenia w technologiach i organizacjach,
  • tworzenie zapleczy dla działalności biznesowej w postaci m.in. parków technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości wraz z odpowiednią infrastrukturą techniczną,
  • tworzenie oraz szerzenie treści informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów oraz inwestorów w postaci baz ofert, terenów i elementów infrastruktury inwestycyjnej w regionie,
  • wsparcie szkoleniowe i doradcze dla organizacji pozarządowych oraz zwiększanie kompetencji osobistych indywidualnych osób.


Firma ratingowaartykuły polecane
Instytucje otoczenia biznesuCentrum transferu technologiiEuropejski Bank InwestycyjnyProgram Operacyjny Innowacyjna GospodarkaProgram Operacyjny Inteligentny RozwójOrganizacje regulujące ruch turystycznyEuropejski Fundusz SpołecznyRegionalny System InnowacjiPark technologicznyAgencja rozwoju regionalnego

Bibliografia


Autor: Justyna Prus