Rodzaje agentów zmian: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 41: | Linia 41: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
[[en:Types of change agents]] | [[en:Types of change agents]] | ||
{{#metamaster:description|Rodzaje agentów zmian w zarządzaniu zmianą. Dowiedz się więcej o generatorach zmiany i ich roli.}} |
Wersja z 10:06, 13 paź 2023
Rodzaje agentów zmian |
---|
Polecane artykuły |
R.N. Ottaway i C.L. Cooper zaproponowali taksonomię agentów zmiany, obejmującą następujące ich rodzaje.
- Generatorzy zmiany (ich celem jest wywołanie poczucia potrzeby zmian w społeczności), w tym:
- prototypowi (twórczy),
- manifestujący (demonstrujący) – stojący "na barykadzie" (w konfrontacji pomiędzy generatorami zmiany i opierającymi się jej), patroni i defensorzy.
- Wdrażający zmianę w sposób zamierzony (intencjonalni) – (ich celem jest realizacja zmiany po rozpoznaniu przez organizacje jej potrzeby), w tym:
- zewnętrzni (eksperci spoza organizacji),
- wewnętrzni (pracownicy organizacji, których zmiana bezpośrednio dotyczy),
- pośredni (zatrudnieni w innej, zbliżonej części organizacji, np. oddziale, filii).
- Wdrażający zmianę w sposób niezamierzony (nieintencjonalni) – (ich celem jest praktyczne wdrożenie zmiany i znormalizowanie jej), w tym:
- pracownicy wykonawczy firmy,
- odbiorcy jej produktów (usług).
We wczesnych opracowaniach agent zmiany był definiowany jako osoba z zewnątrz, wspomagająca planowe zmiany ukierunkowane na doskonalenie systemu. Współcześnie uważa się, że agent zmiany może pochodzić z danej firmy, lub z zewnątrz. Pojęcie to odnosi się zatem do osób – zarówno z, jak i spoza organizacji – które zapewniają techniczne, specjalistyczne lub doradcze wparcie w procesie zarządzania zmianą. Przy bardziej złożonych przedsięwzięciach, kierowanych przez zespół ludzi mamy często do czynienia z rozwiązaniem pośrednim, tj. występowaniem zespołów mieszanych, obejmujących agentów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Patrz także:
Bibliografia
- E. Masłyk-Musiał, Zarządzanie zmianami w firmie, CIM, Warszawa 1995
- J.D. Antoszkiewicz, Z. Pawlak, Techniki menedżerskie – skuteczne zarządzanie firmą, Poltex, Warszawa 2000, s. 281-283; A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2002
Autor: Andrzej Kozina, Jolanta Walas-Trębacz