Optymalizacja kosztów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 28: Linia 28:


{{a|Paweł Majerczyk}}
{{a|Paweł Majerczyk}}
[[Kategoria: Zarządzanie procesowe]]

Wersja z 01:09, 20 gru 2022

Optymalizacja kosztów – jest długoterminowym działaniem ustalania optymalnych wielkości kosztów, którego celem jest m.in. zwiększenie efektywności, zmniejszenie kosztów jednostkowych, poprawa jakości i poziomu obsługi klienta, czy też minimalizacja ryzyka (P. Krawczyk 2016, s. 330). Podstawą optymalizacji kosztów jest koncentracja na czynnikach kształtujących i warunkujących koszty, a nie na samych poziomach kosztów (G. Materna, G. Zimon 2014, s. 90). Kluczowym czynnikiem ustalenia optymalnych wielkości kosztów jest efektywne zarządzanie modelem biznesowym i organizacyjnym w celu uzyskania trwałego efektu optymalizacji kosztów. W celu optymalizacji kosztów potrzebne jest stosowanie holistycznego podejścia do funkcji i procesów biznesowych, wskazując potencjalne braki wydajności obszarów wymagających usprawnień (P. Krawczyk 2016, s. 330).

Etapy optymalizacji kosztów

Podobnie jak zarządzanie kosztami, optymalizację kosztów można ująć w następujących etapach (A. Karmańska 2007, s. 307):

  • etap rejestracji i klasyfikacji kosztów,
  • etap identyfikacji czynników "koszto-twórczych",
  • etap projektowania zmian,
  • etap wprowadzenia zmian,
  • etap monitorowania wprowadzonych zmian.

Bariery efektywnej optymalizacji kosztów

Nieefektywność optymalizacji kosztów wynika z szeregu barier organizacyjnych, personalnych i technicznych, do których należą (P. Krawczyk 2016, s. 332):

  • występowanie nieodpowiednich procesów generujących redukcję kosztów,
  • brak przejrzystości kosztów całej organizacji,
  • wzmożona koncentracja na unikaniu kosztów,
  • zła realizacja programów zmniejszania kosztów,
  • zbyt mała liczba zachęt do nagradzania racjonalnego, optymalnego zarządzania kosztami,
  • struktura organizacyjna niesprzyjająca efektywności kosztowej,
  • duża liczba sprzecznych projektów,
  • opór i niechęć pracowników organizacji,
  • niedobory lub mała efektywności struktury IT.

Bibliografia

Autor: Paweł Majerczyk