Głosowanie większością kwalifikowaną: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 17: Linia 17:
# 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów
# 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów
# 2/3 głosów ustawowej liczby posłów
# 2/3 głosów ustawowej liczby posłów
# 3/5 głosów
# 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów
# 3/5 głosów
# 3/5 głosów ustawowej liczby posłów
*Senatu
*Senatu
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów
Linia 24: Linia 24:
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów


Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do rozpoczęcia głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do uznania ważności wyniku głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.


==Większość kwalifikowana w Radzie UE==
==Większość kwalifikowana w Radzie UE==

Wersja z 19:09, 10 kwi 2022

Głosowanie większością kwalifikowaną (ang. Qualified Majority Voting - QMV) - głosowanie za projektem, kandydatem, stosując się do zasady większości kwalifikowanej zależnej od rodzaju instytucji; większość określona jest poprzez minimum liczby głosów wyrażonych w postaci liczb ułamkowych lub procentowo [1]. Większość kwalifikowana jest częstą procedurą głosowania stosowaną w wielu krajach na całym świecie, zaliczając Rzeczpospolitą Polskę i organ Rady Unii Europejskiej.

Rodzaje większości

Po zakończeniu głosowania, wynik sprawy rozpatrywany jest w zależności od rodzaju stosowanej większości. Do najczęstszych form głosowania zalicza się trzy poniższe większości [2]:

  • większość względna (zwykła) – ilość głosów "za" musi przewyższać ilość głosów "przeciw" a wstrzymujący się od głosu nie wliczają się do wyniku,
  • większość bezwzględna (absolutna) – ilość głosów "za" musi przewyższać ilość wszystkich przystępujących do głosowania wliczając wstrzymujących się od głosowania,
  • większość kwalifikowana – ilość głosów wymagana do przegłosowania sprawy musi być większa od połowy głosujących a jej wartość określona jest najczęściej ułamkowo np. 2/3, 3/5, 3/4. Do większości kwalifkowanej zalicza się również jednomyślność, czyli sytuację w której wymagane jest opowiedzenie się wszystkich głosujących "za".

Większość kwalifikowana w RP

Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:

  • Sejmu

Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości:

  1. 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów
  2. 2/3 głosów ustawowej liczby posłów
  3. 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów
  4. 3/5 głosów ustawowej liczby posłów
  • Senatu

W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów

  • Zgromadzenia Narodowego

Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów

Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie kworum, czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do uznania ważności wyniku głosowania [3]. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.

Większość kwalifikowana w Radzie UE

Każdemu Państwu Członkowskiemu przyznana jest odpowiednia ilość głosów, uzależniona od wielkości populacji w tym kraju. Obecnie większość kwalifikowana w Radzie Unii Europejskiej wynosi 255 głosów z 345 możliwych, co daje 73,9%. Do przeforsowania wniosku konieczne są jeszcze dwa równoważne warunki- musi być on poparty przez większość Krajów Członkowskich (lub przez większość 2/3 Krajów Członkowskich, jeśli wnioskodawcą nie jest Komisja Europejska), oraz kraje popierające wniosek muszą reprezentować minimum 62% populacji Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 23 p. 2 Traktatu Nicejskiego QMV stosowane jest, gdy Rada Unii Europejskiej podejmuje wspólne decyzje i strategie dla wszystkich Krajów Członkowskich, podejmuje decyzję, która jest wykonaniem wspólnego działania, lub mianuje specjalnego przedstawiciela zgodnie z art. 18. Obecnie Polska posiada w Radzie Unii Europejskiej 27 głosów (tyle samo co Hiszpania, o dwa głosy mniej niż Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy).

Przypisy

  1. Z. Rybicki 1980, s. 819
  2. Biuro Analiz i Dokumentacji 2016, s. 3
  3. M. Rulka i in. 2019, s. 102

Bibliografia

  • Rulka M. (red.) (2019), Większości konstytucyjne - wybrane problemy, "Przegląd Sejmowy" , nr 6, s. 102
  • Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), Głosowania w Senacie, Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
  • Rybicki Z. (1980), Mała Encyklopedia Prawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819
  • Jan Galster, Cezary Mik, Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu, Comer, Toruń 1995
  • Dokumenty Wspólnot Europejskich w opracowaniu Anny Przyborowskiej - Klimczak i Ewy Skrzydło - Tefelskiej, Wydawnictwo "Morpol", Lublin 1996
  • Witkowska, M. (2008). Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Autor: Mariola Karasińska, Piotr Urbański