Rodzaje agentów zmian: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:


R.N. Ottaway i C.L. Cooper zaproponowali taksonomię agentów zmiany, obejmującą następujące ich rodzaje.
R.N. Ottaway i C.L. Cooper zaproponowali taksonomię agentów zmiany, obejmującą następujące ich rodzaje.
* Generatorzy zmiany (ich celem jest wywołanie poczucia potrzeby zmian w społeczności), w tym:
* Generatorzy zmiany (ich celem jest wywołanie poczucia [[potrzeby]] zmian w społeczności), w tym:
** prototypowi (twórczy),
** prototypowi (twórczy),
** manifestujący (demonstrujący) – stojący "na barykadzie" (w konfrontacji pomiędzy generatorami zmiany i opierającymi się jej), patroni i defensorzy.
** manifestujący (demonstrujący) – stojący "na barykadzie" (w konfrontacji pomiędzy generatorami zmiany i opierającymi się jej), patroni i defensorzy.
* Wdrażający zmianę w sposób zamierzony (intencjonalni) – (ich celem jest realizacja zmiany po rozpoznaniu przez organizacje jej potrzeby), w tym:
* Wdrażający zmianę w sposób zamierzony (intencjonalni) – (ich celem jest realizacja zmiany po rozpoznaniu przez organizacje jej potrzeby), w tym:
** zewnętrzni (eksperci spoza organizacji),
** zewnętrzni (eksperci spoza organizacji),
** wewnętrzni (pracownicy organizacji, których zmiana bezpośrednio dotyczy),
** wewnętrzni (pracownicy organizacji, których [[zmiana]] bezpośrednio dotyczy),
** pośredni (zatrudnieni w innej, zbliżonej części organizacji, np. oddziale, filii).
** pośredni (zatrudnieni w innej, zbliżonej części organizacji, np. oddziale, filii).
* Wdrażający zmianę w sposób niezamierzony (nieintencjonalni) – (ich celem jest praktyczne wdrożenie zmiany i znormalizowanie jej), w tym:
* Wdrażający zmianę w sposób niezamierzony (nieintencjonalni) – (ich celem jest praktyczne [[wdrożenie]] zmiany i znormalizowanie jej), w tym:
** pracownicy wykonawczy firmy,
** pracownicy wykonawczy firmy,
** odbiorcy jej produktów (usług).
** odbiorcy jej produktów (usług).
<google>t</google>
<google>t</google>
We wczesnych opracowaniach agent zmiany był definiowany jako osoba z zewnątrz, wspomagająca planowe zmiany ukierunkowane na doskonalenie systemu. Współcześnie uważa się, że agent zmiany może pochodzić z danej firmy, lub z zewnątrz. Pojęcie to odnosi się zatem do osób – zarówno z, jak i spoza organizacji – które zapewniają techniczne, specjalistyczne lub doradcze wparcie w procesie zarządzania zmianą. Przy bardziej złożonych przedsięwzięciach, kierowanych przez zespół ludzi mamy często do czynienia z rozwiązaniem pośrednim, tj. występowaniem zespołów mieszanych, obejmujących agentów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
We wczesnych opracowaniach [[agent]] zmiany był definiowany jako osoba z zewnątrz, wspomagająca planowe zmiany ukierunkowane na doskonalenie systemu. Współcześnie uważa się, że agent zmiany może pochodzić z danej firmy, lub z zewnątrz. Pojęcie to odnosi się zatem do osób – zarówno z, jak i spoza organizacji – które zapewniają techniczne, specjalistyczne lub doradcze wparcie w procesie zarządzania zmianą. Przy bardziej złożonych przedsięwzięciach, kierowanych przez [[zespół]] ludzi mamy często do czynienia z rozwiązaniem pośrednim, tj. występowaniem zespołów mieszanych, obejmujących agentów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.


'''Patrz także:'''
'''Patrz także:'''
Linia 34: Linia 34:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* E. Masłyk-Musiał, Zarządzanie zmianami w firmie, CIM, Warszawa 1995
* E. Masłyk-Musiał, [[Zarządzanie]] zmianami w firmie, CIM, Warszawa 1995
* J.D. Antoszkiewicz, Z. Pawlak, Techniki menedżerskie – skuteczne zarządzanie firmą, Poltex, Warszawa 2000, s. 281-283; A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2002
* J.D. Antoszkiewicz, Z. Pawlak, Techniki menedżerskie – skuteczne zarządzanie firmą, Poltex, Warszawa 2000, s. 281-283; A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2002



Wersja z 21:55, 21 maj 2020

Rodzaje agentów zmian
Polecane artykuły


R.N. Ottaway i C.L. Cooper zaproponowali taksonomię agentów zmiany, obejmującą następujące ich rodzaje.

  • Generatorzy zmiany (ich celem jest wywołanie poczucia potrzeby zmian w społeczności), w tym:
    • prototypowi (twórczy),
    • manifestujący (demonstrujący) – stojący "na barykadzie" (w konfrontacji pomiędzy generatorami zmiany i opierającymi się jej), patroni i defensorzy.
  • Wdrażający zmianę w sposób zamierzony (intencjonalni) – (ich celem jest realizacja zmiany po rozpoznaniu przez organizacje jej potrzeby), w tym:
    • zewnętrzni (eksperci spoza organizacji),
    • wewnętrzni (pracownicy organizacji, których zmiana bezpośrednio dotyczy),
    • pośredni (zatrudnieni w innej, zbliżonej części organizacji, np. oddziale, filii).
  • Wdrażający zmianę w sposób niezamierzony (nieintencjonalni) – (ich celem jest praktyczne wdrożenie zmiany i znormalizowanie jej), w tym:
    • pracownicy wykonawczy firmy,
    • odbiorcy jej produktów (usług).

We wczesnych opracowaniach agent zmiany był definiowany jako osoba z zewnątrz, wspomagająca planowe zmiany ukierunkowane na doskonalenie systemu. Współcześnie uważa się, że agent zmiany może pochodzić z danej firmy, lub z zewnątrz. Pojęcie to odnosi się zatem do osób – zarówno z, jak i spoza organizacji – które zapewniają techniczne, specjalistyczne lub doradcze wparcie w procesie zarządzania zmianą. Przy bardziej złożonych przedsięwzięciach, kierowanych przez zespół ludzi mamy często do czynienia z rozwiązaniem pośrednim, tj. występowaniem zespołów mieszanych, obejmujących agentów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Patrz także:

Bibliografia

  • E. Masłyk-Musiał, Zarządzanie zmianami w firmie, CIM, Warszawa 1995
  • J.D. Antoszkiewicz, Z. Pawlak, Techniki menedżerskie – skuteczne zarządzanie firmą, Poltex, Warszawa 2000, s. 281-283; A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2002

Autor: Andrzej Kozina, Jolanta Walas-Trębacz