Public relations: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Inne definicje PR== | ==Inne definicje PR== | ||
Według Roberta Heilbronera PR to 'wspólnota 100 000 złączonych wspólną profesją, których wspólnym nieszczęściem jest to, iż żaden spośród nich nie jest w stanie określić co to za profesja'. | Według Roberta Heilbronera PR to 'wspólnota 100 000 złączonych wspólną profesją, których wspólnym nieszczęściem jest to, iż żaden spośród nich nie jest w stanie określić co to za [[profesja]]'. | ||
Definicja Public Relations według słownika wyrazów obcych: ‘ PR to całokształt ustosunkowań społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej; metody stosowane do osiągnięcia tych celów; personel, zespół trudniący. | [[Definicja]] Public Relations według słownika wyrazów obcych: ‘ PR to całokształt ustosunkowań społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej; metody stosowane do osiągnięcia tych celów; personel, [[zespół]] trudniący. | ||
==Cele Public Relations== | ==Cele Public Relations== | ||
Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące wizerunek organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji. | Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące [[wizerunek]] organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji. | ||
W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: cele strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach. | W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: [[cele]] strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach. | ||
1.Cele strategiczne | 1.Cele strategiczne | ||
Cele strategiczne dotyczą głównie zarządzaniem wizerunkiem, relacjami i problemami. Cele te wzajemnie na siebie wpływają, zazębiają się, są to np | [[Cele strategiczne]] dotyczą głównie zarządzaniem wizerunkiem, relacjami i problemami. Cele te wzajemnie na siebie wpływają, zazębiają się, są to np | ||
* Kształtowanie pożądanego wizerunku w otoczeniu oraz pozytywnych postaw wobec zarówno samej organizacji jak i jej celów i wartości, | * Kształtowanie pożądanego wizerunku w otoczeniu oraz pozytywnych postaw wobec zarówno samej organizacji jak i jej celów i wartości, | ||
* Pozyskiwanie, utrzymywanie, pogłębianie zaufania, poparcia organizacji, jej polityki i strategii, lub odzyskiwanie zaufania i straconego poparcia, | * Pozyskiwanie, utrzymywanie, pogłębianie zaufania, poparcia organizacji, jej polityki i strategii, lub odzyskiwanie zaufania i straconego poparcia, | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
2.Cele organizacyjne | 2.Cele organizacyjne | ||
Przypisywanie grupom docelowym poszczególnych elementów celów strategicznych prowadzi do wyodrębnienia celów operacyjnych, które często utożsamiane są z funkcjami, są to np.: | Przypisywanie grupom docelowym poszczególnych elementów celów strategicznych prowadzi do wyodrębnienia celów operacyjnych, które często utożsamiane są z funkcjami, są to np.: | ||
* Pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku ze względu na towary, usługi lub wizję całego przedsiębiorstwa, | * Pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku ze względu na [[towary]], [[usługi]] lub wizję całego przedsiębiorstwa, | ||
* Przyciąganie młodych ludzi do nauki zawodu, | * Przyciąganie młodych ludzi do nauki zawodu, | ||
* Przekonywanie ludzi że produkty przez nich oferowane są najlepszej jakości, | * Przekonywanie ludzi że produkty przez nich oferowane są najlepszej jakości, | ||
* Likwidacja uprzedzeń dotyczących przedsiębiorstwa i niektórych rodzajów produktów, | * [[Likwidacja]] uprzedzeń dotyczących przedsiębiorstwa i niektórych rodzajów produktów, | ||
* Pozyskanie sympatii danej grupy do konkretnego planu, projektu, | * Pozyskanie sympatii danej grupy do konkretnego planu, projektu, | ||
* Udowodnienie społeczeństwu, że organizacja pomaga w zaspokojeniu nie tylko potrzeb konsumpcyjnych, ale również potrzeb wyższego rzędu, | * Udowodnienie społeczeństwu, że [[organizacja]] pomaga w zaspokojeniu nie tylko potrzeb konsumpcyjnych, ale również potrzeb wyższego rzędu, | ||
* Pokazanie, że przedsiębiorstwo może sprostać określonym preferencjom i wymaganiom społeczeństwa lub wymogom ekologii, | * Pokazanie, że [[przedsiębiorstwo]] może sprostać określonym preferencjom i wymaganiom społeczeństwa lub wymogom ekologii, | ||
* Udowodnienie, że organizacja nie wykorzystuje swej siły rynkowej, by wbrew interesowi społecznemu maksymalizować zyski, | * Udowodnienie, że organizacja nie wykorzystuje swej siły rynkowej, by wbrew interesowi społecznemu maksymalizować zyski, | ||
* Przełamanie oporu potencjalnych nabywców do nowo wprowadzonego produktu, | * Przełamanie oporu potencjalnych nabywców do nowo wprowadzonego produktu, | ||
* Przekonanie pracowników wobec zmian w organizacji oraz otoczenia i inwestorów do zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie, | * Przekonanie pracowników wobec zmian w organizacji oraz otoczenia i inwestorów do zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie, | ||
* Spowodowanie, aby dana grupa miała poczucie wspólnoty interesów, wartości, kultury, | * Spowodowanie, aby dana [[grupa]] miała poczucie wspólnoty interesów, wartości, kultury, | ||
* Kreowanie dobrego imienia współpracującej organizacji, władz lub innych części otoczenia, | * Kreowanie dobrego imienia współpracującej organizacji, władz lub innych części otoczenia, | ||
* Zaprezentowanie się firmy jako dobrze zorganizowanej całości. | * Zaprezentowanie się firmy jako dobrze zorganizowanej całości. | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
* Uświadomienie pracownikom ich znaczenia i współudziału w osiągnięciu określonego celu, | * Uświadomienie pracownikom ich znaczenia i współudziału w osiągnięciu określonego celu, | ||
* Poinformowanie otoczenia o motywach zmiany formy prawnej organizacji, | * Poinformowanie otoczenia o motywach zmiany formy prawnej organizacji, | ||
* Możliwość publicznego wglądu w dany projekt i badanie opinii o nim, | * Możliwość publicznego wglądu w dany [[projekt]] i badanie opinii o nim, | ||
* Utworzenie serwisu internetowego dla inwestorów, w którym możliwe będą do wglądu realizowane programy, | * Utworzenie serwisu internetowego dla inwestorów, w którym możliwe będą do wglądu realizowane programy, | ||
* Działalność sponsorska, przystąpienie do organizacji uznanej społecznie w charakterze członka wspierającego, | * Działalność sponsorska, przystąpienie do organizacji uznanej społecznie w charakterze członka wspierającego, | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
==Główne działania== | ==Główne działania== | ||
W skład Public relations wchodzą m.in. takie działania jak: | W skład Public relations wchodzą m.in. takie działania jak: | ||
* publicity (media relations) - obejmuje ono współpracę ze środkami masowego przekazu, ich znaczenie wynika z faktu iż wszelkie informacje zamieszczane mediach znajdują się zwykle poza kontrolą przedsiębiorstwa, a także z powodu tego, że mogą one publikować zarówno dobre jak i złe wiadomości, | * publicity ([[media relations]]) - obejmuje ono współpracę ze środkami masowego przekazu, ich znaczenie wynika z faktu iż wszelkie [[informacje]] zamieszczane mediach znajdują się zwykle poza kontrolą przedsiębiorstwa, a także z powodu tego, że mogą one publikować zarówno dobre jak i złe wiadomości, | ||
* corporate identity - ma na celu tworzenie tożsamości przedsiębiorstwa, | * [[corporate identity]] - ma na celu tworzenie tożsamości przedsiębiorstwa, | ||
* public affairs - działanie te polegają na tworzeniu i podtrzymywaniu korzystnych relacji z przedstawicielami władzy lokalnej, regionalnej lub krajowej, | * public affairs - [[działanie]] te polegają na tworzeniu i podtrzymywaniu korzystnych relacji z przedstawicielami władzy lokalnej, regionalnej lub krajowej, | ||
* community relations - tworzenie dobrych stosunków ze społecznościami lokalnymi, | * community relations - tworzenie dobrych stosunków ze społecznościami lokalnymi, | ||
* relacje z prasą - obejmujące przygotowanie aktualnej informacji i umieszczenie jej w mediach w celach zwrócenia uwagi na osobę lub [[produkt]], | * relacje z prasą - obejmujące przygotowanie aktualnej informacji i umieszczenie jej w mediach w celach zwrócenia uwagi na osobę lub [[produkt]], | ||
* lobbing - tworzenie oraz podtrzymywanie relacji z organami legislacyjnymi i rządowymi w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy, często dla całej branży lub sektora oraz uzyskania korzystnych, indywidualnych decyzji | * [[lobbing]] - tworzenie oraz podtrzymywanie relacji z organami legislacyjnymi i rządowymi w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy, często dla całej branży lub sektora oraz uzyskania korzystnych, indywidualnych decyzji | ||
* [[zarządzanie]] sytuacją kryzysową, | * [[zarządzanie]] sytuacją kryzysową, | ||
* relacje z inwestorami - utrzymywanie kontaktów z akcjonariuszami i innymi uczestnikami społeczności finansowej, często są to wymagania prawne związane z istnieniem danego przedsiębiorstwa na giełdzie, | * relacje z inwestorami - utrzymywanie kontaktów z akcjonariuszami i innymi uczestnikami społeczności finansowej, często są to wymagania prawne związane z istnieniem danego przedsiębiorstwa na giełdzie, | ||
Linia 99: | Linia 99: | ||
* Goban-Klas T.(1998), ''Public Relations czyli [[promocja]] reputacji'', Warszawa, | * Goban-Klas T.(1998), ''Public Relations czyli [[promocja]] reputacji'', Warszawa, | ||
* Kotler P. i in.(2002), ''[[Marketing]] - podręcznik europejski'', PWE, Warszawa, | * Kotler P. i in.(2002), ''[[Marketing]] - podręcznik europejski'', PWE, Warszawa, | ||
* D. Filar (2013), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Lublin, | * D. Filar (2013), ''Współczesny marketing. Skuteczna [[komunikacja]] i promocja'', Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Lublin, | ||
* K. Wójcik (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, | * K. Wójcik (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, | ||
* A. Więch (2013), [http://wsp.pl/file/1178_473178097.pdf Rola public relations w kreowaniu lojalności konsumenckiej], Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Warszawa, | * A. Więch (2013), [http://wsp.pl/file/1178_473178097.pdf Rola public relations w kreowaniu lojalności konsumenckiej], Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Warszawa, |
Wersja z 06:53, 21 maj 2020
Public relations |
---|
Polecane artykuły |
Public Relations Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.
Inne definicje PR
Według Roberta Heilbronera PR to 'wspólnota 100 000 złączonych wspólną profesją, których wspólnym nieszczęściem jest to, iż żaden spośród nich nie jest w stanie określić co to za profesja'.
Definicja Public Relations według słownika wyrazów obcych: ‘ PR to całokształt ustosunkowań społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej; metody stosowane do osiągnięcia tych celów; personel, zespół trudniący.
Cele Public Relations
Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące wizerunek organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji.
W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: cele strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach.
1.Cele strategiczne Cele strategiczne dotyczą głównie zarządzaniem wizerunkiem, relacjami i problemami. Cele te wzajemnie na siebie wpływają, zazębiają się, są to np
- Kształtowanie pożądanego wizerunku w otoczeniu oraz pozytywnych postaw wobec zarówno samej organizacji jak i jej celów i wartości,
- Pozyskiwanie, utrzymywanie, pogłębianie zaufania, poparcia organizacji, jej polityki i strategii, lub odzyskiwanie zaufania i straconego poparcia,
- Dążenie do osiągnięcia oczekiwań otoczenia wobec organizacji,
- Wzajemne zrozumienie pomiędzy organizacją a jej interesariuszami oraz wprowadzenie wzajemnie korzystnych relacji,
- Pozycjonowanie organizacji w świadomości otoczenia,
- Zyskiwanie i utrzymywanie społecznej akceptacji,
2.Cele organizacyjne Przypisywanie grupom docelowym poszczególnych elementów celów strategicznych prowadzi do wyodrębnienia celów operacyjnych, które często utożsamiane są z funkcjami, są to np.:
- Pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku ze względu na towary, usługi lub wizję całego przedsiębiorstwa,
- Przyciąganie młodych ludzi do nauki zawodu,
- Przekonywanie ludzi że produkty przez nich oferowane są najlepszej jakości,
- Likwidacja uprzedzeń dotyczących przedsiębiorstwa i niektórych rodzajów produktów,
- Pozyskanie sympatii danej grupy do konkretnego planu, projektu,
- Udowodnienie społeczeństwu, że organizacja pomaga w zaspokojeniu nie tylko potrzeb konsumpcyjnych, ale również potrzeb wyższego rzędu,
- Pokazanie, że przedsiębiorstwo może sprostać określonym preferencjom i wymaganiom społeczeństwa lub wymogom ekologii,
- Udowodnienie, że organizacja nie wykorzystuje swej siły rynkowej, by wbrew interesowi społecznemu maksymalizować zyski,
- Przełamanie oporu potencjalnych nabywców do nowo wprowadzonego produktu,
- Przekonanie pracowników wobec zmian w organizacji oraz otoczenia i inwestorów do zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie,
- Spowodowanie, aby dana grupa miała poczucie wspólnoty interesów, wartości, kultury,
- Kreowanie dobrego imienia współpracującej organizacji, władz lub innych części otoczenia,
- Zaprezentowanie się firmy jako dobrze zorganizowanej całości.
3.Zadania Nie da się stworzyć listy konkretnych zadań, gdyż są to pochodne zarówno konkretnych celów operacyjnych jak i określonej sytuacji w organizacji będącej ich podstawą oraz różnych czynników, są to np.:
- Śledzenie opinii publicznej, oczekiwań grup celowych względem przedsiębiorstwa lub branży,
- Szkolenia kierowników organizacji w zakresie sztuki wystąpień publicznych,
- Uświadomienie pracownikom ich znaczenia i współudziału w osiągnięciu określonego celu,
- Poinformowanie otoczenia o motywach zmiany formy prawnej organizacji,
- Możliwość publicznego wglądu w dany projekt i badanie opinii o nim,
- Utworzenie serwisu internetowego dla inwestorów, w którym możliwe będą do wglądu realizowane programy,
- Działalność sponsorska, przystąpienie do organizacji uznanej społecznie w charakterze członka wspierającego,
- Uzupełnienie wiedzy otoczenia oraz potencjalnych nabywców o celach przedsiębiorstwa, strategii organizacyjnej, polityce, interesach, wartościach,
- Wyznaczenie norm zachowań pracowników wobec otoczenia zewnętrznego,
- Upowszechnianie wiedzy z historii firmy oraz wyników badań istotnych z punktu widzenia otoczenia organizacji.
Główne działania
W skład Public relations wchodzą m.in. takie działania jak:
- publicity (media relations) - obejmuje ono współpracę ze środkami masowego przekazu, ich znaczenie wynika z faktu iż wszelkie informacje zamieszczane mediach znajdują się zwykle poza kontrolą przedsiębiorstwa, a także z powodu tego, że mogą one publikować zarówno dobre jak i złe wiadomości,
- corporate identity - ma na celu tworzenie tożsamości przedsiębiorstwa,
- public affairs - działanie te polegają na tworzeniu i podtrzymywaniu korzystnych relacji z przedstawicielami władzy lokalnej, regionalnej lub krajowej,
- community relations - tworzenie dobrych stosunków ze społecznościami lokalnymi,
- relacje z prasą - obejmujące przygotowanie aktualnej informacji i umieszczenie jej w mediach w celach zwrócenia uwagi na osobę lub produkt,
- lobbing - tworzenie oraz podtrzymywanie relacji z organami legislacyjnymi i rządowymi w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy, często dla całej branży lub sektora oraz uzyskania korzystnych, indywidualnych decyzji
- zarządzanie sytuacją kryzysową,
- relacje z inwestorami - utrzymywanie kontaktów z akcjonariuszami i innymi uczestnikami społeczności finansowej, często są to wymagania prawne związane z istnieniem danego przedsiębiorstwa na giełdzie,
- współpraca z darczyńcami i organizacjami non-profit - celem uzyskania wsparcia finansowego lub wolontariackiego.
Adresaci działań Public Relations
Wszelkie czynności ze strony przedsiębiorstw lub organizacji w obszarze public realtions opierają się na użyciu odpowiednich technik oraz instrumentów z wykorzystaniem różnorakich środków, które mają umożliwić kształtowanie i pozyskanie przychylności opinii publicznej. Z tego względu przedsiębiorcy zwracają baczną uwagę na tzw. publiczność lub też w szerszym ujęciu interesariuszy. Podstawowy podział odbiorców public relations obejmuje publiczność wewnętrzną oraz publiczność zewnętrzną.
Grupa wewnętrznych odbiorców znajduje się w obrębie organizacji, są nimi: kierownictwo, rada nadzorcza, akcjonariusze, poszczególni pracownicy oraz zespoły pracownicze, związki zawodowe wraz z innymi formami przedstawicielstwa załogi oraz pozostałe organizacje społeczno-zawodowe działające na terenie danego przedsiębiorstwa. Świadomość istnienia publiczności wewnętrznej ma bardzo ważne znaczenie w komunikacji marketingowej. Odpowiednio zastosowane public relations stanowi bowiem istotne znaczenie motywowania i integrowania załogi, wzrostu świadomości w obrębie celów, misji i interesu organizacji oraz tożsamości przedsiębiorstwa.
Grupa zewnętrznych odbiorców nie jest bezpośrednio powiązana z firmą. Stanowią ją głównie nabywcy (dotychczasowi i potencjalni), uczestnicy kanałów dystrybucji, instytucje i osoby życia publicznego, gospodarczego i politycznego, media, konkurenci oraz inni interesariusze możliwi do wyróżnienia w zależności od charakteru i profilu działalności przedsiębiorstwa lub organizacji.
Funkcje
W każdej organizacji która docenia rolę odpowiedniego doboru public relations, tworzy się określone struktury, w oparciu o analizę poszczególnych funkcji jakie może w danym przedsiębiorstwie pełnić PR. Możemy wyróżnić następujące jego funkcje:
- integracyjną - polegającą na dostosowywaniu organizacji do elementów otoczenia, celem polepszenia sprawności działania układu gospodarczego z otoczeniem,
- koordynacyjną - która wyraża się w odpowiednim doborze poszczególnych elementów promocji, reklamy wraz z public relations w celu stworzenia jednolitego pod względem programowym obrazu przedsiębiorstwa,
- komunikacyjną - której celem jest nawiązywanie i utrzymywanie odpowiednich więzi ze wszystkimi elementami otoczenia, znajdujących się w obszarze działania, jak i potencjalnego rynku rozwoju przedsiębiorstwa.
Bibliografia
- Altkorn J.(2004), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków,
- Budzyński W.(1998), Public Relations - zarządzanie reputacją firmy, Warszawa,
- Goban-Klas T.(1998), Public Relations czyli promocja reputacji, Warszawa,
- Kotler P. i in.(2002), Marketing - podręcznik europejski, PWE, Warszawa,
- D. Filar (2013), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Lublin,
- K. Wójcik (2013), Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa,
- A. Więch (2013), Rola public relations w kreowaniu lojalności konsumenckiej, Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Warszawa,
- A. Barcik (2012), Public relations sztuka zarządzania organizacjami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego nr.93, Siedlce.
Autor: Kuźma Dariusz, Kinga Armatys