Mura: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 20: Linia 20:


==Definicja pojęcia Mura==
==Definicja pojęcia Mura==
Mura- "''Nieregularność w działaniu (…), np. zmiany harmonogramów spowodowane przez system wytwarzania, a nie [[popyt]] klienta, nierównomierne tempo [[praca|pracy]]''".
Mura- "''Nieregularność w działaniu (…), np. zmiany harmonogramów spowodowane przez [[system]] wytwarzania, a nie [[popyt]] klienta, nierównomierne tempo [[praca|pracy]]''".
(M. Dudek 2016, s. 102)
(M. Dudek 2016, s. 102)


Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków”:
Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków”:
“‘’Mura to zmienność w każdym działaniu- przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To strata powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’”. Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane [[zasób|zasoby]] przez to, iż nie jakość jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące koszty:
“‘’Mura to zmienność w każdym działaniu- przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To [[strata]] powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’”. Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane [[zasób|zasoby]] przez to, iż nie [[jakość]] jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące [[koszty]]:


<google>text</google>
<google>text</google>
Linia 39: Linia 39:


==Proponowane sposoby identyfikacji i eliminacji Mura==
==Proponowane sposoby identyfikacji i eliminacji Mura==
Zasadniczo Kaizen i 3M wraz z Mura wpisywane są w japoński model [[System produkcyjny Toyoty|‘’Toyota Production System’’]](TPS), który doskonale sprawdza się w [[controlling|controllingu]] w rozwiniętych gospodarczo przedsiębiorstwach. System obejmuje zasady kultury funkcjonujące w firmie Toyota, jak również sposób postrzegania świata i prowadzenia działalności biznesowej. Szczególnie koncentruje się na organizacji produkcji i logistyki, skupiając się także na budowaniu pozytywnych relacji z dostawcami i klientami. Wszystkie techniki, koncepcje i zasady mają na celu eliminację ‘’3M’’, a więc i eliminację ‘’Mura’’. Zatem warto zaimplementować standardy Toyota Production System, aby skutecznie identyfikować i eliminować ‘’nieregularność’’  
Zasadniczo Kaizen i 3M wraz z Mura wpisywane są w japoński [[model]] [[System produkcyjny Toyoty|‘’Toyota Production System’’]](TPS), który doskonale sprawdza się w [[controlling|controllingu]] w rozwiniętych gospodarczo przedsiębiorstwach. System obejmuje zasady kultury funkcjonujące w firmie Toyota, jak również sposób postrzegania świata i prowadzenia działalności biznesowej. Szczególnie koncentruje się na organizacji produkcji i logistyki, skupiając się także na budowaniu pozytywnych relacji z dostawcami i klientami. Wszystkie techniki, koncepcje i zasady mają na celu eliminację ‘’3M’’, a więc i eliminację ‘’Mura’’. Zatem warto zaimplementować standardy Toyota Production System, aby skutecznie identyfikować i eliminować ‘’nieregularność’’  


W przedsiębiorstwach nie stosujących narzędzi i technik z obszaru współczesnego controllingu i [[zarządzanie jakością|zarządzania jakością]] przejawy ‘’3M’’ są postrzegane jako zwykle towarzyszące procesowi produkcji. Ich eliminacja nie jest brana pod uwagę, jako źródło potencjalnych oszczędności. Jest to duże niedopatrzenie. Bardzo efektywną i praktyczną inicjatywą jest ciągłe doskonalenie przez implementację relatywnie licznych niewielkich usprawnień. Ich autorami mogą być pracownicy bezpośrednio produkcyjni.  
W przedsiębiorstwach nie stosujących narzędzi i technik z obszaru współczesnego controllingu i [[zarządzanie jakością|zarządzania jakością]] przejawy ‘’3M’’ są postrzegane jako zwykle towarzyszące procesowi produkcji. Ich eliminacja nie jest brana pod uwagę, jako źródło potencjalnych [[oszczędności]]. Jest to duże niedopatrzenie. Bardzo efektywną i praktyczną inicjatywą jest [[ciągłe doskonalenie]] przez implementację relatywnie licznych niewielkich usprawnień. Ich autorami mogą być pracownicy bezpośrednio produkcyjni.  
(J. Nesterak 2015, s. 65)
(J. Nesterak 2015, s. 65)


Przynosi to dodatkowe korzyści w postaci zaangażowania pracowników najniższego szczebla w rozwój organizacji. Aby zachęcić ich do obserwacji procesu, wyciągania wniosków, i wprowadzania ulepszeń można stworzyć system drobnych premii miesięcznych.
Przynosi to dodatkowe korzyści w postaci zaangażowania pracowników najniższego szczebla w [[rozwój]] organizacji. Aby zachęcić ich do obserwacji procesu, wyciągania wniosków, i wprowadzania ulepszeń można stworzyć system drobnych premii miesięcznych.


W literaturze wymieniane są do walki z Mura również liczne narzędzia z obszaru [[Lean management]], między innymi:
W literaturze wymieniane są do walki z Mura również liczne narzędzia z obszaru [[Lean management]], między innymi:
* metody statystyczne, np. [[diagram Pareto]],
* [[metody statystyczne]], np. [[diagram Pareto]],
*[[projektowanie eksperymentów]](DOE),
*[[projektowanie eksperymentów]](DOE),
* techniki redukcji zmienności
* techniki redukcji zmienności


Przestrzega się również przed nadinterpretacją koncepcji ‘’lean’’ i posuwaniem się do zbyt daleko idących wniosków, iż nie ma w niej miejsca na analizę danych i [[statystyka|statystykę]]. To właśnie dzięki dokładnym pomiarom cech procesu przed zmianami i po ich wprowadzeniu, można wywnioskować, czy nastąpiła oczekiwana poprawa.
Przestrzega się również przed nadinterpretacją koncepcji ‘’lean’’ i posuwaniem się do [[zbyt]] daleko idących wniosków, iż nie ma w niej miejsca na analizę danych i [[statystyka|statystykę]]. To właśnie dzięki dokładnym pomiarom cech procesu przed zmianami i po ich wprowadzeniu, można wywnioskować, czy nastąpiła oczekiwana poprawa.
(N. J. Sayer 2015, s. 55)
(N. J. Sayer 2015, s. 55)


Linia 58: Linia 58:
*[[Just in time]],
*[[Just in time]],
*[[Kanban]]
*[[Kanban]]
*[[Single Minute Exchange of Die]] (SMED, czyli wymiana narzędzia w ciągu jednocyfrowej liczby minut),
*[[Single Minute Exchange of Die]] ([[SMED]], czyli [[wymiana]] narzędzia w ciągu jednocyfrowej liczby minut),
*[[Total Productive Maintenance]] (TPM),
*[[Total Productive Maintenance]] (TPM),
*[[Mapowanie strumienia wartości]] (‘’Value Stream Mapping-VSM’’)
*[[Mapowanie strumienia wartości]] (‘’Value Stream Mapping-VSM’’)
Linia 65: Linia 65:
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa.
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa.
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [http://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''”], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5).
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [http://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''”], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5).
* Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa.
* Imai M. (2006). ''[[Gemba]] Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt [[Biznes]] Sp. z. o. o., Warszawa.
* Nesterak J. (2015). ''Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa.
* Nesterak J. (2015). ''[[Controlling]] zarządczy [[projektowanie]] i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa.
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice.
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice.
* Wolniak R. [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p049.pdf"''Metody i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''”].
* Wolniak R. [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p049.pdf"''Metody i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''”].

Wersja z 21:13, 20 maj 2020

Mura
Polecane artykuły


Słowo Mura wywodzi się z języka japońskiego i oznacza nieregularność. Pierwotnie pojęcie pojawia się w koncepcji zarządzania Kaizen. Mura jest elementem składowym 3M- Mura, Muri, Muda. Muri i Muda to odpowiednio: przeciążenie i straty. Te trzy elementy stanowią punkty kontrolne dla kierownictwa, jak również pracowników w zidentyfikowaniu obszarów wymagających ulepszenia. Muri i Mura składają się na Muda (M. Imai 2006, s. 25, 125)

Definicja pojęcia Mura

Mura- "Nieregularność w działaniu (…), np. zmiany harmonogramów spowodowane przez system wytwarzania, a nie popyt klienta, nierównomierne tempo pracy". (M. Dudek 2016, s. 102)

Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków”: “‘’Mura to zmienność w każdym działaniu- przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To strata powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’”. Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane zasoby przez to, iż nie jakość jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące koszty:

(N. J. Sayer 2015, s. 54-55)

Proponowane sposoby identyfikacji i eliminacji Mura

Zasadniczo Kaizen i 3M wraz z Mura wpisywane są w japoński model ‘’Toyota Production System’’(TPS), który doskonale sprawdza się w controllingu w rozwiniętych gospodarczo przedsiębiorstwach. System obejmuje zasady kultury funkcjonujące w firmie Toyota, jak również sposób postrzegania świata i prowadzenia działalności biznesowej. Szczególnie koncentruje się na organizacji produkcji i logistyki, skupiając się także na budowaniu pozytywnych relacji z dostawcami i klientami. Wszystkie techniki, koncepcje i zasady mają na celu eliminację ‘’3M’’, a więc i eliminację ‘’Mura’’. Zatem warto zaimplementować standardy Toyota Production System, aby skutecznie identyfikować i eliminować ‘’nieregularność’’

W przedsiębiorstwach nie stosujących narzędzi i technik z obszaru współczesnego controllingu i zarządzania jakością przejawy ‘’3M’’ są postrzegane jako zwykle towarzyszące procesowi produkcji. Ich eliminacja nie jest brana pod uwagę, jako źródło potencjalnych oszczędności. Jest to duże niedopatrzenie. Bardzo efektywną i praktyczną inicjatywą jest ciągłe doskonalenie przez implementację relatywnie licznych niewielkich usprawnień. Ich autorami mogą być pracownicy bezpośrednio produkcyjni. (J. Nesterak 2015, s. 65)

Przynosi to dodatkowe korzyści w postaci zaangażowania pracowników najniższego szczebla w rozwój organizacji. Aby zachęcić ich do obserwacji procesu, wyciągania wniosków, i wprowadzania ulepszeń można stworzyć system drobnych premii miesięcznych.

W literaturze wymieniane są do walki z Mura również liczne narzędzia z obszaru Lean management, między innymi:

Przestrzega się również przed nadinterpretacją koncepcji ‘’lean’’ i posuwaniem się do zbyt daleko idących wniosków, iż nie ma w niej miejsca na analizę danych i statystykę. To właśnie dzięki dokładnym pomiarom cech procesu przed zmianami i po ich wprowadzeniu, można wywnioskować, czy nastąpiła oczekiwana poprawa. (N. J. Sayer 2015, s. 55)

Inne metody lean pomagające w zwalczeniu Muri:

Bibliografia

Autor: Katarzyna Nowak