Wynik zapytania API MediaWiki

This is the HTML representation of the JSON format. HTML is good for debugging, but is unsuitable for application use.

Specify the format parameter to change the output format. To see the non-HTML representation of the JSON format, set format=json.

See the complete documentation, or the API help for more information.

{
    "batchcomplete": "",
    "continue": {
        "gapcontinue": "Realna_stopa_procentowa",
        "continue": "gapcontinue||"
    },
    "warnings": {
        "main": {
            "*": "Subscribe to the mediawiki-api-announce mailing list at <https://lists.wikimedia.org/postorius/lists/mediawiki-api-announce.lists.wikimedia.org/> for notice of API deprecations and breaking changes."
        },
        "revisions": {
            "*": "Because \"rvslots\" was not specified, a legacy format has been used for the output. This format is deprecated, and in the future the new format will always be used."
        }
    },
    "query": {
        "pages": {
            "1705": {
                "pageid": 1705,
                "ns": 0,
                "title": "Reakcje nabywc\u00f3w i konkurent\u00f3w na zmiany cen",
                "revisions": [
                    {
                        "contentformat": "text/x-wiki",
                        "contentmodel": "wikitext",
                        "*": "'''Reakcje nabywc\u00f3w na zmiany [[cena|ceny]]''' objawiaj\u0105 si\u0119 przede wszystkim poprzez zmiany w [[popyt|popycie]] na dany [[produkt]]. Wynika to z faktu, i\u017c [[popyt]] zale\u017cny jest od [[cena|ceny]] i na odwr\u00f3t. Analiza [[popyt|popytu]] daje przedsi\u0119biorstwu obraz stosunku [[konsument|konsument\u00f3w]] do przyj\u0119tej [[strategia cenowa|strategii cenowej]].\nReakcje [[popyt|popytu]] na zmiany [[cena|ceny]] znajduj\u0105 odzwierciedlenie w cenowej [[elastyczno\u015b\u0107 popytu|elastyczno\u015bci popytu]]. Mo\u017ce mie\u0107 ona r\u00f3\u017cnoraki charakter, tj.:\n* '''sta\u0142y''' (Ep=o),\n* '''nieelastyczny''' (0<1),\n* '''proporcjonalny''' (Ep=1),\n* '''nadelastyczny''' (Ep>1).\n\n[[Elastyczno\u015b\u0107 popytu]] ro\u017cnie si\u0119 kszta\u0142tuje przy odmiennych poziomach [[cena|cen]], tzn. ni\u017csza, gdy ni\u017csze [[cena|ceny]], a przy ich wzro\u015bcie, [[elastyczno\u015b\u0107 popytu]] wzrasta.\n\n==TL;DR==\nArtyku\u0142 omawia reakcje nabywc\u00f3w na zmiany cen i ich wp\u0142yw na popyt. Analizuje r\u00f3\u017cne czynniki, takie jak elastyczno\u015b\u0107 popytu, wra\u017cliwo\u015b\u0107 na zmiany cen, preferencje nabywc\u00f3w i reakcje konkurent\u00f3w. Omawia r\u00f3wnie\u017c rol\u0119 ceny w budowaniu przewagi konkurencyjnej i ograniczenia w reakcjach konkurent\u00f3w na zmiany cen.\n\n==Kszta\u0142towanie popytu==\n[[Popyt]] mo\u017ce kszta\u0142towa\u0107 si\u0119 w r\u00f3\u017cny spos\u00f3b, zale\u017cnie od poziomu [[cena|cen]]. Z regu\u0142y wzrost [[cena|cen]] wywo\u0142uje spadek [[popyt|popytu]]. Jednak w praktyce widoczne s\u0105 pewne odst\u0119pstwa od tej regu\u0142y, co znajduje odzwierciedlenie w tzw. paradoksach, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych wyr\u00f3\u017cniamy:\n* [[Paradoks Giffena]] (ma miejsce w\u00f3wczas, gdy dochodzi do wzrostu popytu, mimo wzrostu ceny, przy pogorszeniu si\u0119 sytuacji ekonomicznej konsument\u00f3w),\n* [[Paradoks Veblena]] (odnosi si\u0119 do wzrostu popytu na dobra luksusowe, wraz ze wzrostem ich cen),\n* [[Efekt snoba]] (obrazuje spadek popytu na dobra luksusowe, przy spadku ich cen-jest to wywo\u0142ane faktem, i\u017c spadek cen umo\u017cliwia nabycie produktu przez osoby o ni\u017cszym statucie spo\u0142ecznym).[ Marianna Strzy\u017cewska, Ma\u0142gorzata Roszkiewicz:''Analizy Marketingowe'',2002, s. 165]\nReakcje konsument\u00f3w na zmiany ceny mog\u0105 odbiega\u0107 od zale\u017cno\u015bci wynikaj\u0105cych z relacji mi\u0119dzy cena a popytem. Mo\u017ce by\u0107 to wynikiem trudno\u015bci w okre\u015bleniu jako\u015bci dobra.\n\n<google>n</google>\n\n==Wp\u0142yw ceny na decyzje konsumenta==\n[[Cena]] stanowi jeden z g\u0142\u00f3wnych czynnik\u00f3w maj\u0105cych znacz\u0105cy wp\u0142yw na charakter podejmowanych przez nabywc\u00f3w decyzji zakupowych. Wynika to w g\u0142\u00f3wnej mierze z posiadanych przez ni\u0105 funkcji (Dyhalkiewicz A., ''Wyb\u00f3r metod ustalania cen w przedsi\u0119biorstwach handlowych'', 2011, s. 128-129):\n# '''informacyjnej''' - umo\u017cliwia konsumentowi ocen\u0119 poziomu op\u0142acalno\u015bci inwestycji,\n# '''bod\u017acowej''' - sk\u0142ania klienta do podj\u0119cia okre\u015blonych zachowa\u0144,\n# '''alokacyjnej''' - prowadzi do decyzji dotycz\u0105cej podzia\u0142u kapita\u0142u, posiadanego przez konsumenta.\n\nPonadto nale\u017cy podkre\u015bli\u0107 znaczenie indywidualnych preferencji nabywcy oraz okoliczno\u015bci, w kt\u00f3rych [[konsument]] podejmuje decyzje zakupowe. Mog\u0105 by\u0107 one kszta\u0142towane przez czynniki takie jak:\n* relacja klient-[[sprzedawca]](przyjazna atmosfera sprzyja odwr\u00f3ceniu uwagi nabywcy od poziomu cen),\n* [[warto\u015b\u0107]] [[dobro|dobra]] (produkty odznaczaj\u0105ce si\u0119 wy\u017csz\u0105 [[warto\u015b\u0107|warto\u015bci\u0105]] sprawiaj\u0105, i\u017c nabywca jest mniej wra\u017cliwy na cen\u0119; poza [[cena|cen\u0105]] bierze on pod uwag\u0119 r\u00f3wnie\u017c relacje cena/warto\u015b\u0107. Tak wi\u0119c rezygnacja z zakupienia [[dobro|dobra]] nie musi wi\u0105za\u0107 si\u0119 z [[percepcja]] ceny za [[zbyt]] wyg\u00f3rowan\u0105, lecz odczuciem, i\u017c cena dobra jest nieadekwatna do jego warto\u015bci. W\u00f3wczas konsument mo\u017ce si\u0119gn\u0105\u0107 po dro\u017cszy konkurencyjny [[produkt]], ale musi by\u0107 on zdania, i\u017c relacja cena/warto\u015b\u0107 przyniesie mu wi\u0119cej korzy\u015bci, mimo nieco wy\u017cszej ceny),\n* pilno\u015b\u0107 zaspokajania potrzeb (fakt zaspokojenia [[potrzeby]] jest wa\u017cniejszy ani\u017celi cena jaka nam przyjdzie zap\u0142aci\u0107),\n* w\u0142a\u015bciwo\u015bci produktu (specyficzne cechy towaru decyduj\u0105 o tym, czy nabywca jest w stanie zast\u0105pi\u0107 go innym [[produkt|produktem]]-im taka mo\u017cliwo\u015b\u0107 jest bardziej ograniczona, tym nabywca jest mniej wra\u017cliwy na zmian\u0119 ceny),\n* spos\u00f3b dokonywania zakupu i jego cz\u0119stotliwo\u015b\u0107 (zakupy dokonywane systematycznie, rutynowo wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 z faktem nie przywi\u0105zywania uwagi do poziomu kszta\u0142towania si\u0119 cen),\n* [[presti\u017c]] produktu w przypadku [[towar]]\u00f3w znanej marki cena staje si\u0119 dla klienta mniej istotna, gdy\u017c przedk\u0142ada on sobie [[jako\u015b\u0107 produktu]] nad [[koszty]], jakie przyjdzie mu ponie\u015b\u0107.\n* spos\u00f3b regulowania p\u0142atno\u015bci (alternatywne mo\u017cliwo\u015bci dokonywani p\u0142atno\u015bci sk\u0142aniaj\u0105 konsumenta do zakupu, zmniejszaj\u0105c jego wra\u017cliwo\u015b\u0107 na cen\u0119),\n* [[lojalno\u015b\u0107]] nabywcy wobec marki (im [[klient]] darzy dana [[marka|mark\u0119]] wi\u0119kszym zaufaniem i jest bardziej z ni\u0105 zwi\u0105zany, tym jest on mniej wra\u017cliwy na zmian\u0119 ceny),\n* czynniki psychologiczne (zbyt niska [[cena]] powoduje, i\u017c klient mo\u017ce mie\u0107 pewne w\u0105tpliwo\u015bci odno\u015bnie jako\u015bci dobra, kt\u00f3ra \u015bci\u015ble uto\u017csamia i \u0142\u0105czy z jego cen\u0105, a z kolei zbyt wyg\u00f3rowana [[cena]] mo\u017ce si\u0119 przyczyni\u0107 do rezygnacji z dokonania zakupu),\n* spos\u00f3b dokonywania kalkulacji cen (im s\u0105 one nieznacznie ni\u017csze od pe\u0142nych liczb, tym bardziej oddzia\u0142uj\u0105 na nabywc\u0119 jako dok\u0142adniej skalkulowane i pozornie ta\u0144sze),\n* stosowanie przez [[producent]]\u00f3w r\u00f3\u017cnego rodzaju rabaty, obni\u017cki psychologiczne (maj\u0105 na celu skupienie uwagi nabywcy na danym produkcie),\n\n==Wra\u017cliwo\u015b\u0107 na zmiany cen==\nWra\u017cliwo\u015b\u0107 nabywcy, w przypadku [[cena|cen]] obni\u017conych poprzez zastosowanie promocji, znacz\u0105co wzrasta, tzn. jest dwu - a nawet trzykrotnie wy\u017csza ni\u017c na ceny normalne.\n\nKa\u017cdy nabywca charakteryzuje si\u0119 odmiennym stopniem wra\u017cliwo\u015bci na zmiany cen. Na tej podstawie mo\u017cemy wyr\u00f3\u017cni\u0107 konsument\u00f3w:\n* wra\u017cliwych na zmian\u0119 cen (dokonuj\u0105 zakupu zale\u017cnie od poziomu kszta\u0142towania si\u0119 cen-w sytuacji wzrostu cen danego dobra si\u0119gaj\u0105 po [[substytut]] oferowany na rynku),\n* niewra\u017cliwych na zmian\u0119 cen (przywi\u0105zuj\u0105 wag\u0119 do jako\u015bci dobra a nie jego ceny).\n\nWra\u017cliwo\u015b\u0107 popytu konsument\u00f3w na cen\u0119 danego dobra nie jest sta\u0142a [Krystyna Mazurek-Lopacinska, ''Orientacja na klienta w przedsi\u0119biorstwie'',2002, s. 86-89].\n\n==Reakcje konsument\u00f3w na zmiany cen==\nZmiany w poziomie kszta\u0142towania si\u0119 [[cena|cen]], wywo\u0142uj\u0105ce reakcje nabywc\u00f3w, \u015bci\u015ble wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 reakcjami [[konkurent]]\u00f3w wytwarzaj\u0105cych [[dobro|dobra]] substytucyjne lub komplementarne wzgl\u0119dem tych, kt\u00f3rych cena uleg\u0142a zmianie. Je\u017celi [[przedsi\u0119biorstwo]] dokona zbyt drastycznych zmian w poziomie kszta\u0142towania si\u0119 cen, mo\u017ce si\u0119 to przyczyni\u0107 do widocznej reakcji [[konsument]]\u00f3w, objawiaj\u0105cej si\u0119 si\u0119ganiem po produkty konkurencji.\n\nReakcja [[konsument]]\u00f3w na zmian\u0119 [[cena|ceny]] jest tym wa\u017cniejsza, im mniejsza jest liczba przedsi\u0119biorstw konkuruj\u0105cych na danym [[rynek|rynku]]. W takiej sytuacji przypuszczalnie konsekwencja zmiany ceny b\u0119dzie natychmiastowa reakcja konkurent\u00f3w.\n\nReakcje nabywc\u00f3w na zmiany kszta\u0142towania si\u0119 cen s\u0105 ro\u017cne w zale\u017cno\u015bci od tego kt\u00f3ra grup\u0119 reprezentuj\u0105, gdy\u017c nabywc\u00f3w mo\u017cna podzielic na:\n* indywidualnych,\n* instytucjonalnych.\n\nKonsumenci s\u0105 sk\u0142onni akceptowa\u0107 r\u00f3\u017cne ceny za r\u00f3\u017cne produkty.[Marianna Strzy\u017cewska, Ma\u0142gorzata Roszkiewicz:''Analizy Marketingowe'', 2002, s. 161-163]\n\nWszelkie wahania cen s\u0105 \u017ar\u00f3d\u0142em informacji dla nabywc\u00f3w tzn. je\u017celi obserwujemy spadek ceny, kt\u00f3ry nie jest efektem og\u00f3lnego spadku cen, to taki [[produkt]] mo\u017ce by\u0107 postrzegany jako wadliwy, niskiej jako\u015bci i w konsekwencji wywo\u0142a\u0107 spadek popytu na to [[dobro]].\n\nIntensywno\u015b\u0107 postrzegania zmian cen d\u00f3br na rynku jest tym silniejsza im wyst\u0119puj\u0105 wi\u0119ksze rozbie\u017cno\u015bci-dotyczy tego samego towaru-w zale\u017cno\u015bci od punktu [[sprzeda\u017c]]y.\n\nKonsumenci w trakcie dokonywania decyzji zakupowych kieruj\u0105 si\u0119 w g\u0142\u00f3wnej mierze [[cena]] wzgl\u0119dn\u0105, tzn. ujmowana w relacji do ceny innych [[towar]]\u00f3w.[Michael J. Thomas:''Podr\u0119cznik marketingu'', 1998, s. 343-345]\n\nKonsumenci d\u0105\u017c\u0105 do zakupu tych produkt\u00f3w, kt\u00f3re odznaczaj\u0105 si\u0119 cena oscyluj\u0105ca mi\u0119dzy cena max a min., jaka s\u0105 sk\u0142onni zap\u0142aci\u0107 za dany towar [Lechos\u0142aw Garbarski, Ireneusz Rutkowski, Wojciech Wrzosek:''[[Marketing]]'',1994, s..239]\n\n==Reakcje konkurent\u00f3w na zmiany cen==\nKonkurenci reaguj\u0105 na zmian\u0119 ceny w r\u00f3\u017cnoraki spos\u00f3b, a mianowicie mog\u0105:\n* pozosta\u0107 bierni w stosunku do cen ustalonych przez [[przedsi\u0119biorstwo]],\n* reagowa\u0107 zgodnie z kierunkiem zmian [[cena|cen]] stosowanych przez innych uczestnik\u00f3w rynku,\n* reagowa\u0107 przeciwnie do kierunku dzia\u0142ania w ustalaniu cen przez przedsi\u0119biorstwa konkurencyjne.\n\nRodzaj \"odpowiedzi\" zale\u017cy \u015bci\u015ble od:\n* pozycji konkurencyjnej [[przedsi\u0119biorstwo|przedsi\u0119biorstwa]] na rynku,(czy plasuje si\u0119 ono na pozycji lidera, czy tez biorcy ceny; przedsi\u0119biorstwo dokonuj\u0105c zmiany cen musi wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 reakcje nabywc\u00f3w na wniesione zmiany),\n* pozycji konkurencyjnej towaru na rynku (dynamika rozwoju),\n* percepcji cen d\u00f3br konkurencyjnych przez [[konsument]]\u00f3w ([[firma]] dzi\u0119ki [[informacja]] dot. istniej\u0105cych przedzia\u0142\u00f3w cenowych w grupie najsilniejszej konkurencji, jest w stanie odpowiednio zareagowa\u0107 na wszelkie wahania cen), [Marianna Strzy\u017cewska, Ma\u0142gorzata Roszkiewicz:''Analizy Marketingowe'',2002, s. 169-170]\n* liczby konkurencyjnych marek\n* stopnia zmonopolizowania rynku (ceny [[konkurent]]\u00f3w nie maja wp\u0142ywu na kszta\u0142towanie si\u0119 poziomu cen monopolist\u00f3w a wi\u0119c maja oni najwi\u0119ksze pole do manewru-jedyna przeszkod\u0119 odno\u015bnie poziomu cen stanowi [[popyt]]),\n* obranej strategii dzia\u0142ania, tzn. czy poprzez swoje decyzje chc\u0105:\n** zwi\u0119kszy\u0107 [[udzia\u0142]] produkt\u00f3w w rynku,\n** utrzyma\u0107 istniej\u0105cy udzia\u0142,\n** dokona\u0107 spadku (wycofywanie si\u0119 z rynku). [Andrzej Lima\u0144ski, Krystyna Swilinska:''Marketing-zasady funkcjonowania przedsi\u0119biorstwa na rynku'',2002, s. 248]\n\n==Czynniki wp\u0142ywaj\u0105ce na intensywno\u015b\u0107 konkurowania cen\u0105==\nStopie\u0144 konkurowania [[cena|cen\u0105]] pomi\u0119dzy przedsi\u0119biorstwami, oferuj\u0105cymi podobne produkty zale\u017cy w g\u0142\u00f3wnej mierze od (Galewski T.,: ''[[Zarz\u0105dzanie]] cenami przez\u2026'', 2013, s. 20)\n* ilo\u015bci dostawc\u00f3w na [[rynek|rynku]],\n* cel\u00f3w oraz interes\u00f3w realizowanych przez [[przedsi\u0119biorstwo|przedsi\u0119biorstwa]],\n* jednorodno\u015bci [[produkt]]u,\n* barier wej\u015bcia na [[rynek]],\n* tempa powi\u0119kszania si\u0119 rynku,\n* koszt\u00f3w wytworzenia i magazynowania [[produkt]]u,\n* przywi\u0105zania konsument\u00f3w do [[produkt]]\u00f3w konkurencji.\n\n==Cena jako narz\u0119dzie budowania przewagi konkurencyjnej==\n[[Cena]] jest jednym z narz\u0119dzi, za pomoc\u0105, kt\u00f3rych firma mo\u017ce budowa\u0107 swoja przewag\u0119 nad innymi uczestnikami rynku. Dlatego [[przedsi\u0119biorstwo]] mo\u017ce d\u0105\u017cy\u0107 do:\n* stabilizacji cen,\n* przetrwania (cena ustalana jest w\u00f3wczas na granicy [[koszt]]\u00f3w, umo\u017cliwiaj\u0105ca jedynie dalsze funkcjonowanie),\n* agresywnej zmiany cen (poziom cen ma na celu zdeklasowanie konkurencji, czy tez jej eliminacji z rynku, np. poprzez nag\u0142\u0105 i niespodziewana obni\u017ck\u0119 cen).[Michael J. Thomas:?Podr\u0119cznik marketingu?,1998, s. 342]\n\nReakcja konkurent\u00f3w na zmian\u0119 [[cena|ceny]] nie musi prowadzi\u0107 do tego typu zachowa\u0144. Konkurent mo\u017ce dokona\u0107 zmiany w\u0142a\u015bciwo\u015bci [[produkt]]u, nie dokonuj\u0105c przy tym waha\u0144 cenowych, co powoduje, i\u017c jego produkt staje si\u0119 bardziej atrakcyjny dla [[konsument]]a.\n\nOgraniczenia odno\u015bnie mo\u017cliwo\u015bci reakcji konkurent\u00f3w na dokonywane zmiany cen [[towar\u00f3w]] przez innych uczestnik\u00f3w rynku:\n* ingerencja pa\u0144stwa (wp\u0142ywa na poziom kszta\u0142towanie si\u0119 [[cena|cen]] poprzez ustanawianie pewnych restrykcji, tj. narzucanie cen min. i max. - dot. to g\u0142\u00f3wnie artyku\u0142\u00f3w maj\u0105cych spore znaczenie w zaspokajaniu podstawowych [[potrzeba|potrzeb]] i odznaczaj\u0105cych si\u0119 istotnym wp\u0142ywem na kszta\u0142towanie si\u0119 struktury wydatk\u00f3w ponoszonych przez konsument\u00f3w),\n* ponoszone przez przedsi\u0119biorstwo [[koszty]].\n\nW przypadku, gdy konkurent ma \u015bwiadomo\u015b\u0107 jako\u015bci i cen d\u00f3br konkurencyjnych wzgl\u0119dem jego, to mo\u017ce je wykorzysta\u0107 przy okre\u015blaniu w\u0142asnej [[cena|ceny]].\n\nUstalenie cen na podstawie cen d\u00f3br substytucyjnych oferowanych przez konkurent\u00f3w mo\u017ce polega\u0107 na:\n* adaptacyjnym kszta\u0142towaniu cen (dominuje na rynku),\n* r\u00f3\u017cnicowaniu cen.\n\nNa rynkach o\u017cywionej konkurencji, [[firma|firmy]] d\u0105\u017c\u0105 do zwi\u0119kszenia [[elastyczno\u015b\u0107 popytu|elastyczno\u015bci popytu]], a\u017ceby w warunkach wi\u0119kszej mobilno\u015bci doprowadzi\u0107 do spadku [[popyt]]u na [[towary]] kupowane u konkurent\u00f3w. Natomiast przedsi\u0119biorstwa odznaczaj\u0105ce si\u0119 silna [[pozycja]] na [[rynek|rynku]], d\u0105\u017c\u0105ce do zwi\u0119kszenia zakresu swojego monopolu, zmierzaj\u0105 do zmniejszenia elastyczno\u015bci popytu.[Andrzej Lima\u0144ski, Krystyna Swilinska:''Marketing-zasady funkcjonowania przedsi\u0119biorstwa na rynku'',2002, s. 223-235]\n\n{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konkurencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Duopol Stackelberga]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konkurencja cenowa i pozacenowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cena]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mechanizm rynkowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia cenowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje polityk cenowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Elastyczno\u015b\u0107 cenowa popytu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konkurencja doskona\u0142a]]}} }}\n\n==Bibliografia==\n<noautolinks>\n* Dyhdalewicz A. (2011), ''Wyb\u00f3r metod ustalania cen w przedsi\u0119biorstwach handlowych'', Zeszyty naukowe uniwersytetu Szczeci\u0144skiego, nr 625\n* Galewski T. (2013), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s12-22/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s12-22.pdf Zarz\u0105dzanie cenami przez polskie przedsi\u0119biorstwa i jego wp\u0142yw na decyzje zakupowe konsument\u00f3w]'', Rynek - Spo\u0142ecze\u0144stwo - Kultura, nr 2\n* Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), ''Marketing'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa\n* Lima\u0144ski A., \u015aliwi\u0144ska K. (2002), ''Marketing - zasady funkcjonowania przedsi\u0119biorstwa na rynku'', Difin, Warszawa\n* Mazurek-\u0141opaci\u0144ska K. (2002), ''Orientacja na klienta w przedsi\u0119biorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa\n* Roszkiewicz M., Strzy\u017cewska M. (2002), ''Analizy Marketingowe'', Difin, Warszawa\n* Thomas M. (1999), ''Podr\u0119cznik marketingu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa\n</noautolinks>\n\n{{a|Aldona Landoch, Kamila Sto\u017cek}}\n[[Kategoria:Cena]]\n\n{{#metamaster:description|Reakcje nabywc\u00f3w i konkurent\u00f3w na zmiany cen. Analiza popytu i elastyczno\u015b\u0107 cen.}}"
                    }
                ]
            },
            "7108": {
                "pageid": 7108,
                "ns": 0,
                "title": "Real time enterprise",
                "revisions": [
                    {
                        "contentformat": "text/x-wiki",
                        "contentmodel": "wikitext",
                        "*": "'''Koncepcja RTE (ang. Real Time Enterprise)''' - czyli [[przedsi\u0119biorstwo]] dzia\u0142aj\u0105ce (reaguj\u0105ce) w czasie rzeczywistym. Jest to [[odwo\u0142anie]] do takich modeli, jak [[konkurencja]] doskona\u0142a, czyli rynku, gdzie przedsi\u0119biorstwa maj\u0105 doskona\u0142\u0105 informacj\u0119, zdobywaj\u0105 po kosztach zerowych, i rozprzestrzenia si\u0119 ona w czasie zerowym. Te za\u0142o\u017cenia funkcjonowania tego rynku by\u0142y podtrzymywane przez d\u0142ugi czas g\u0142\u00f3wnie z ch\u0119ci zbudowania przejrzystych modeli ekonomicznych. Koncepcja kszta\u0142tuje funkcjonalne rozwi\u0105zania i doprowadza do wyboru ich w\u0142a\u015bciwych [[Wariant|wariant\u00f3w]].<ref>T.Galewski 2012, s.2-3</ref>\nW systemie zarz\u0105dzania \u0142a\u0144cuchem produkcji stanowi ona osi\u0105gni\u0119cie XXI wieku, do kt\u00f3rego nie dosz\u0142oby, gdyby nie sta\u0142y przep\u0142yw informacji. Jest to [[technologia]] maj\u0105ca na celu umo\u017cliwienie firmie dzia\u0142ania \"w tej chwili\", dzi\u0119ki sta\u0142emu przep\u0142ywowi informacji. [[Rozw\u00f3j]] i charakter omawianego sektora determinuje zatem intensyfikacj\u0119 poszukiwa\u0144 mo\u017cliwo\u015bci umacniania pozycji rynkowej przez przedsi\u0119biorstwa w ka\u017cdym obszarze<ref>B. Mr\u00f3z-Gorgo\u0144, R. Brajer-Marczak, s.2</ref>\n\n[[Definicja]] RTE wg Gartnera \"Przedsi\u0119biorstwo dzia\u0142aj\u0105ce w czasie rzeczywistym konkuruje przez wykorzystanie bie\u017c\u0105cych informacji do stopniowego eliminowania op\u00f3\u017anie\u0144 decyzji kierowniczych i wykonywania kluczowych proces\u00f3w biznesowych\".<ref>T.Teluk 2004, s.13</ref>\n\n==TL;DR==\nKoncepcja przedsi\u0119biorstwa dzia\u0142aj\u0105cego w czasie rzeczywistym (RTE) opiera si\u0119 na wykorzystaniu bie\u017c\u0105cych informacji do eliminowania op\u00f3\u017anie\u0144 decyzji i wykonywania kluczowych proces\u00f3w biznesowych. Sukces RTE polega na poprawie skuteczno\u015bci modelu biznesowego i skracaniu czasu proces\u00f3w biznesowych. Pora\u017cka RTE wynika z cz\u0119stych zmian organizacyjnych i braku wiary w skuteczno\u015b\u0107 nowych rozwi\u0105za\u0144. 10 cyklon\u00f3w RTE to dziesi\u0119\u0107 kluczowych dzia\u0142a\u0144, kt\u00f3re przekszta\u0142caj\u0105 kapita\u0142, kreuj\u0105 strategie, generuj\u0105 reakcje, wykorzystuj\u0105 informacje i wp\u0142ywaj\u0105 na warto\u015bci organizacji.\n\n==Sukces RTE==\n[[Sukces]] kreatywno\u015bci RTE w pierwszym zakresie poprawia w przedsi\u0119biorstwach [[skuteczno\u015b\u0107]] modelu biznesowego, kt\u00f3ry prowadzi do opracowania i zaakceptowania kszta\u0142tu kreatywnego systemu pracy urz\u0105dze\u0144. RTE stanowi w\u00f3wczas osnow\u0119 dla przy\u015bpieszenia strategicznego dotychczas wykonywanych zada\u0144 operacyjnych. Sw\u0105 skuteczno\u015b\u0107 ten [[model]] kreowania biznesu zawdzi\u0119cza w wi\u0119kszej cz\u0119\u015bci funkcjonowaniu w nowym, bardzo zmiennym, lecz z regu\u0142y zawsze mocno kreatywnym otoczeniu spo\u0142ecznym i dotyczy g\u0142\u00f3wnie procesu efektywnego wykorzystania wiedzy personelu, dost\u0119pnych zasile\u0144, trend\u00f3w w zakupach i sprzeda\u017cy jest zwi\u0105zana z przy\u015bpieszeniem dzia\u0142ania przedsi\u0119biorstwa. Jest to stan, w kt\u00f3rym [[organizacja]] konkuruje na rynku bardziej [[Efektywno\u015b\u0107|efektywnie]] poprzez skracanie czasu krytycznych (g\u0142\u00f3wnych, najwa\u017cniejszych) proces\u00f3w biznesowych.\n\nWed\u0142ug K.W. Krupy \"aktualnie spektakularny sukces biznesowy modelu RTE jest wyra\u017anie rejestrowany w rozwi\u0105zaniach mened\u017cerskich w korporacjach aktywnych na globalnym rynku, np. BWI, SONY, Wal-Mart. Jednak niezale\u017cne zmiany w kszta\u0142cie organizacyjnym biznesu spowodowane przez RTE s\u0105 obecnie najbardziej widoczne w przedsi\u0119biorstwach spedycyjnych. Dotyczy to g\u0142\u00f3wnie stargetowego dzia\u0142ania zarz\u0105du a tak\u017ce definiowania kreatywnych strategii i procedur wykonawczych. [[Obserwacja]] ta prawdopodobnie obja\u015bnia dlaczego niekt\u00f3re przedsi\u0119biorstwa osi\u0105gn\u0119\u0142y najwi\u0119ksze rezultaty w efekcie inwestycji w [[nowe technologie]].W wariancie gdy technologie s\u0105 u\u017cywane do zdalnej automatycznej transmisji danych i informacji, to model decyzyjny RTE zazwyczaj skutecznie wspomaga pokonanie konkurencji. Jednak w przypadku wzrostu tempa i znaczenia si\u0142y dzia\u0142a\u0144 [[Konkurencja|konkurencji]], wszystkie w\u0142asne wybory handlowe nale\u017cy bardzo szybko i profesjonalnie analizowa\u0107 wykorzystuj\u0105c odpowiednie instrumenty i narz\u0119dzia, szczeg\u00f3lnie inteligentne\".<ref>K.W.Krupa 2012, s.13</ref>\n\n<google>n</google>\n\n==Pora\u017cka RTE==\nPora\u017cka [[Model|modelu]] RTE natomiast powstaje zazwyczaj z powodu cz\u0119stych zmian organizacyjnych (chaosu organizacyjnego) i braku wiary w skuteczno\u015b\u0107 nowych propozycji rozwi\u0105za\u0144. Efektywny model RTE jest szczeg\u00f3lnie widoczny w wirtualnych przedsi\u0119biorstwach typu e-Bay oraz f-Bay lub mocno innowacyjnych obszarach, np. klasy Bangalore<ref>K.W.Krupa 2012, s.13</ref>\n\n==10 cyklon\u00f3w RTE==\n* Przekszta\u0142caj [[kapita\u0142]] finansowy w [[kompetencje]] organizacji.\n* Kreuj nowe strategie biznesowe stymulowane czynnikami wewn\u0119trznymi lub zewn\u0119trznymi.\n* Zmieniaj idee w rzeczywiste produkty i [[us\u0142ugi]].\n* Generuj efektywne reakcje na [[zagro\u017cenia]] zewn\u0119trzne firmy.\n* Wyznaczaj [[cele]] organizacji dla: ludzi, kultury, [[umiej\u0119tno\u015bci]], organizacji i zmiany struktury pracy.\n* Wykorzystuj informacj\u0119 (raporty, analizy, [[dane]]) w dzia\u0142aniu.\n* Zamawiaj i p\u0142a\u0107: kontroluj \u0142a\u0144cuchy dostaw, dokonuj selekcji dostawc\u00f3w.\n* Sprzedawaj i inkasuj got\u00f3wk\u0119: skracaj cykle rozliczeniowe.\n* Wyznaczaj warto\u015bci wewn\u0119trzne, dbaj o procesy planowania, alokacji zasob\u00f3w, u\u017cycia aktyw\u00f3w.\n* Kreuj [[popyt]] na us\u0142ugi, dbaj o taktyk\u0119 marketingu, pozyskiwania klient\u00f3w, kampanii promocyjnych<ref>T.Teluk 2004, s.14</ref>\n\n{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozw\u00f3j przez restrukturyzacj\u0119]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozw\u00f3j przedsi\u0119biorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje restrukturyzacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarz\u0105dzania wiedz\u0105]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategiczne zarz\u0105dzanie zasobami ludzkimi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja inteligentna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarz\u0105dzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Time Based Planning]]}} &mdash; {{i5link|a=[[E-logistyka]]}} }}\n\n==Przypisy==\n<references />\n\n==Bibliografia==\n<noautolinks>\n* Galewski T. (2012), ''Bariery informacyjne w przedsi\u0119biorstwie'', Zarz\u0105dzanie i Finanse, nr 1\n* Krupa K. (2012), ''Narz\u0119dzia otwartej ekonomii - kapita\u0142 intelektualny, RTE oraz coaching (zarys wybranych pogl\u0105d\u00f3w i wyniki bada\u0144)'', Prace Komisji Geografii Przemys\u0142u, nr 19\n* Mr\u00f3z-Gorgo\u0144 B., Brajer-Marczak R. (2015), ''Proces przyj\u0119cia dostawy a obs\u0142uga klienta - przyk\u0142ad bran\u017cy odzie\u017cowej'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczeci\u0144skiego, nr 41\n* Teluk T. (2004), ''Przedsi\u0119biorstwo dzia\u0142aj\u0105ce w czasie rzeczywistym (Real-Time Enterprise)'', IT w firmie, nr 1\n</noautolinks>\n\n{{a|Aleksandra Kotapka}}\n[[Kategoria:Przedsi\u0119biorczo\u015b\u0107]]\n\n{{#metamaster:description|Real Time Enterprise to koncepcja przedsi\u0119biorstwa dzia\u0142aj\u0105cego w czasie rzeczywistym. Dowiedz si\u0119 wi\u0119cej o tym na stronie encyklopedii.}}"
                    }
                ]
            }
        }
    }
}