Struktura funkcjonalna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.
Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.


W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez powołanie wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane.
W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez [[powołanie]] wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane.


To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.  
To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.  
Linia 30: Linia 30:
===Zalety===
===Zalety===
* Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu).
* Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu).
* Zwolnienie liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów.
* [[Zwolnienie]] liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów.
*[[Standaryzacja]], formatowanie i programowanie procesów i operacji zarządzania.
*[[Standaryzacja]], formatowanie i [[programowanie]] procesów i operacji zarządzania.
* Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
* Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
* Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
* Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
Linia 45: Linia 45:


==Podziały działów zgodnie z funkcjami==
==Podziały działów zgodnie z funkcjami==
Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne.
Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. [[produkcja]], finanse, [[sprzedaż]], itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne.


===Blok przemysłowy zawiera działy===
===Blok przemysłowy zawiera działy===
Linia 59: Linia 59:
* Informacyjne (biblioteki, archiwa),
* Informacyjne (biblioteki, archiwa),
* Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
* Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
* Administracyjne (zarząd, księgowość, dział planowania usługi, dział prawny),
* Administracyjne ([[zarząd]], [[księgowość]], dział planowania [[usługi]], dział prawny),
* Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji  
* Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji  
i zarządzania).
i zarządzania).
Linia 69: Linia 69:


==Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania==
==Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania==
* Firmy produkujące pojedynczy produkt,
* Firmy produkujące pojedynczy [[produkt]],
* Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty,
* Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty,
* Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne,
* Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne,
Linia 76: Linia 76:


==Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania==
==Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania==
* Złożoność komunikacji,
* [[Złożoność]] komunikacji,
* Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych,
* Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych,
* Równoważenie obciążenia jednostek,
* Równoważenie obciążenia jednostek,
Linia 82: Linia 82:
* Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów,
* Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów,
* Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych,
* Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych,
* Priorytet specjalistów nad przełożonymi.
* [[Priorytet]] specjalistów nad przełożonymi.


[[Grafika:Struktura_funkcjonalna_taylor.png]]
[[Grafika:Struktura_funkcjonalna_taylor.png]]
Linia 97: Linia 97:
* Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973
* Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973
* Nalepka A., ''[[Struktura organizacyjna]]'', Antykwa, Kraków 2001
* Nalepka A., ''[[Struktura organizacyjna]]'', Antykwa, Kraków 2001
* Chudoba T., 2008, "Model systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu,
* Chudoba T., 2008, "[[Model]] systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu,
* Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN,  
* Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN,  
* Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek,
* Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek,

Wersja z 03:10, 22 maj 2020

Struktura funkcjonalna
Polecane artykuły


Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była struktura liniowo-sztabowa. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.

W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez powołanie wielu kierowników o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy pracowników byłyby realizowane.

To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden przełożony. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.

W strukturze funkcjonalnej tworzone są bloki funkcjonalne, naznaczone władzą i odpowiedzialnością za wyniki swoich działań. Jednostki liniowe różnią się od funkcjonalnych integracją funkcji zarządzania obiektem, zestawem uprawnień i obowiązków. Funkcjonalna struktura realizuje zasadę oddzielania i utrzymania funkcji wśród jednostek strukturalnych, zakłada się podporządkowanie każdej jednostki liniowej o niższym poziomie kilku przełożonym wyższego szczebla, realizującym funkcje kontrolne.

Zalety i wady takiej struktury

Zalety

  • Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu).
  • Zwolnienie liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów.
  • Standaryzacja, formatowanie i programowanie procesów i operacji zarządzania.
  • Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
  • Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
  • Centralizacja decyzji strategicznych oraz decentralizacja operacyjnych

Wady

  • Nadmierne zainteresowanie zadaniami i celami swoich działów
  • Trudności w utrzymywaniu stałych relacji między różnymi jednostkami funkcjonalnymi.
  • Powstanie tendencji nadmiernej centralizacji.
  • Czas trwania procedur decyzyjnych.
  • Względnie stagnacyjna forma organizacyjna, z trudem reagująca na zmiany.
  • Trudność rozdzielania władzy (wielokrotność podporządkowania)

Podziały działów zgodnie z funkcjami

Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne.

Blok przemysłowy zawiera działy

  • Związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług,
  • Zapewniające warunki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostek podstawowych,
  • Służące do obsługi procesów pierwotnych i wtórnych,
  • Eksperymentalne, w których są wytwarzane prototypy produktów.

Jest oczywiste, że w zależności od charakteru organizacji rola różnych działów struktury produkcji jest inna - nie w każdej firmie są produkowane prototypy, nie wszędzie produkcja się dzieli na pierwotną i wtórną, itd.

Blok administracyjny zawiera działy

  • Preprodukcyjne (prace badawczo rozwojowe, itd.),
  • Informacyjne (biblioteki, archiwa),
  • Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
  • Administracyjne (zarząd, księgowość, dział planowania usługi, dział prawny),
  • Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji

i zarządzania).

Blok społeczny

Trzecim blokiem struktury funkcjonalnej organizacji są jednostki społeczne - ośrodki zdrowia, kluby, organizacje zajmujące się sprawami nieletnich. Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają bloki podziału przemysłowy, administracyjny, społeczny.

Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania

  • Firmy produkujące pojedynczy produkt,
  • Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty,
  • Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne,
  • Organizacje projektowe - badawcze i projektowe,
  • Wąsko wyspecjalizowane przedsiębiorstwa.

Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania

  • Złożoność komunikacji,
  • Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych,
  • Równoważenie obciążenia jednostek,
  • Zapewnienia koordynacji jednostek funkcjonalnych,
  • Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów,
  • Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych,
  • Priorytet specjalistów nad przełożonymi.

Struktura funkcjonalna taylor.png

Rys. 1. Struktura funkcjonalna zaproponowana przez F. W. Taylora

Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 71)

W tej strukturze rządą zatem eksperci, a nie kierownicy "od wszystkiego". Podział zadań pomiędzy nich jest realizowany w sposób przemyślany i celów. Dzięki temu organizacja może się łatwiej dostosowywać do zmian w otoczeniu.

Oprócz wskazanych już wcześniej wad związanych z brakiem jedności rozkazodawstwa, należy wskazać brak osoby odpowiedzialnej za całokształt funkcjonowania poszczególnych obszarów organizacji. W praktyce struktura funkcjonalna przyjmowała bardzo różne kształty, rzadko była ona stosowana w czystej formie.

Bibliografia

Autor: Sławomir Wawak, Kyrylo (Cyryl) Chabanivskyi