Postępowanie uproszczone

Z Encyklopedia Zarządzania

Postępowanie uproszczone

Postępowanie uproszczone to jeden z rodzajów postępowania odrębnego. Celem tego rodzaju postępowania jest usprawnienie, uproszczenie i przyśpieszenie rozpoznawania i rozstrzygania spraw cywilnych, które mają stosunkowo niewielką wartość przedmiotu sporu, aczkolwiek są istotne z punktu widzenia m.in. konsumentów (Z. Resich 2016, s. 449).

Informacje szczegółowe

Postępowanie uproszczone to postępowanie, w którym rozpatruje się sprawy o świadczenie, ale tylko w sytuacji, gdy wartość przedmiotu sporu nie przekracza 20 000 zł. W przypadku spraw o roszczenia z rękojmi lub gwarancji również można stosować postępowanie uproszczone. Taka sytuacja może mieć miejsce jeżeli wartość przedmiotu umowy nie przekracza kwoty 20 000 zł (I. Kunicki. 2020, s. 399)


W związku z tym, że postępowanie uproszczone jest sprawne i szybkie zrezygnowano w nim z niektórych instytucji procesowych, które mogą wydłużać bieg i sprawność postępowania (Z. Resich 2016, s. 448-449).

W postępowaniu uproszczonym nie przeprowadza się posiedzenia przygotowawczego, za wyjątkiem sytuacji, w której przeprowadzenie takiego posiedzenia miałoby wpływ na sprawniejsze rozpoznanie danej sprawy (I. Kunicki. 2020, s. 400).


Rozpatrując zasady postępowania uproszczonego, należy zauważyć, że składając jeden pozew można dochodzić tylko jednego roszczenia. Dopuszczalne jest połączenie kilku roszczeń w jednej sprawie, ale tylko, gdy wynikają one z umów tego samego rodzaju, lub tej samej umowy. W tego rodzaju postępowaniu powód może rozdrobnić dochodzone roszczenie, jednak jego prawo w tym zakresie jest ograniczone. Można ubiegać się części roszczenia, ale tylko wtedy, gdy postępowanie jest właściwe dla całego roszczenia, które wynika z faktów przytoczonych w pozwie (Z. Resich 2016, s. 449).