Ocena negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Linia 18: Linia 18:


==Rodzaje celów negocjacji==  
==Rodzaje celów negocjacji==  
(R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005)
Rodzaje celów negocjacji wyróżnia się ze za pomocą sześciu kryteriów. Należą do nich (R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005):
* przedmiot - cele merytoryczne (zwykle materialne) i cele psychologiczne (niematerialne),
* relacje między celami - cele wspólne, cele sprzeczne i cele różne,
* możliwości pomiaru - cele mierzalne i cele niewymierne,
* punkt widzenia - cele negocjatora, cele zespołu negocjacyjnego, cele przedsiębiorstwa,
* sposób opisu - cele formalne i cele nieformalne,
* waga (istotność) - cele najmniej ważne, cele mniej istotne, cele bardzo ważne.


==Fazy procesu negocjacji==
==Fazy procesu negocjacji==

Wersja z 22:05, 1 kwi 2022

Ocena negocjacji jest procesem, który występuje w jednej z wyróżnianych faz negocjacji. Dokonanie oceny efektywności omawianego procesu nie jest łatwym zadaniem. Zawiera między innymi sprawdzenie, czy zostały osiągnięte założone cele, w jakim zakresie i jakim kosztem zostały osiągnięte. Wartości te mogą być wyłącznie szacowane w przybliżony sposób. Istotną częścią przeprowadzenia oceny negocjacji jest wyciągnięcie wniosków. Umożliwiają one doskonalenie umiejętności prowadzenia negocjacji w przyszłości, jak i usprawnienie samego procesu (H. Raiffa 1982).

Charakterystyka procesu oceny negocjacji

Ocena procesu negocjacji składa się z kilku etapów, w których występują odmienne zadania. (A. Kozina 2017, s. 164-165):

  • określenie celu i przedmiotu oceny -
  • zestawienie kryteriów oceny -
  • opracowanie wzorców oceny -
  • opracowanie zasad oceny -
  • dokonanie oceny -
  • weryfikacja oceny -

Kryteria oceny procesu negocjacji

Skuteczna ocena procesu negocjacji jest możliwa za pomocą wyznaczonych kryteriów. Obejmują one (A. Kozina 2017, s. 168):

  • sekwencję realizowanych działań i posunięć stron,
  • zachowanie negocjatorów,
  • komunikację interpersonalną,
  • relacje między stronami i klimat negocjacji.

Rodzaje celów negocjacji

Rodzaje celów negocjacji wyróżnia się ze za pomocą sześciu kryteriów. Należą do nich (R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005):

  • przedmiot - cele merytoryczne (zwykle materialne) i cele psychologiczne (niematerialne),
  • relacje między celami - cele wspólne, cele sprzeczne i cele różne,
  • możliwości pomiaru - cele mierzalne i cele niewymierne,
  • punkt widzenia - cele negocjatora, cele zespołu negocjacyjnego, cele przedsiębiorstwa,
  • sposób opisu - cele formalne i cele nieformalne,
  • waga (istotność) - cele najmniej ważne, cele mniej istotne, cele bardzo ważne.

Fazy procesu negocjacji

Do faz procesu negocjacji należy (K. Bakalarski 2012):

  • planowanie negocjacji,
  • negocjacje właściwe,
  • zakończenie negocjacji (w tym etapie występuje ocena negocjacji).

Bibliografia

Autor: Magdalena Węglarz