Prawo energetyczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Prawo energetyczne''' - jest to [[ustawa]] regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca [[normy]] i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy.
'''[[Prawo]] energetyczne''' - jest to [[ustawa]] regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca [[normy]] i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy.


Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo  dotyczące użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji. Jej zadaniem jest również tworzenie odpowiednich warunków przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, stosowaniem się do praw ochrony środowiska, uwzględnianiem umów zawartych międzynarodowych umów a także zapewnienie równowagi przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii.
Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo  dotyczące użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji. Jej zadaniem jest również tworzenie odpowiednich warunków przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, stosowaniem się do praw ochrony środowiska, uwzględnianiem umów zawartych międzynarodowych umów a także zapewnienie równowagi przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii.
Linia 25: Linia 25:
<google>t</google>
<google>t</google>


Przedsiębiorstwo energetyczne jest to podmiot  zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii musi zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci z osobami  ubiegającymi się o to. Odbywa się to na zasadzie równoprawnego traktowania, jeśli dwie strony spełniają ściśle określone warunki  techniczne i ekonomiczne. Ze strony dostawcy jest to warunek przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, natomiast ze strony odbiorcy warunki przyłączenia do sieci i odbioru. W przypadku odmowy zawarcia umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne o przyłączenie do sieci, musi ono niezwłocznie powiadomić pisemnie stronę wnioskującą.  
[[Przedsiębiorstwo]] energetyczne jest to podmiot  zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii musi zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci z osobami  ubiegającymi się o to. Odbywa się to na zasadzie równoprawnego traktowania, jeśli dwie strony spełniają ściśle określone warunki  techniczne i ekonomiczne. Ze strony dostawcy jest to warunek przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, natomiast ze strony odbiorcy warunki przyłączenia do sieci i odbioru. W przypadku odmowy zawarcia umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne o przyłączenie do sieci, musi ono niezwłocznie powiadomić pisemnie stronę wnioskującą.  


Co powinna zawierać umowa o przyłączenie do sieci:
Co powinna zawierać [[umowa]] o przyłączenie do sieci:
* terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw
* terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw
* wysokość opłaty za przyłączenie,  
* wysokość opłaty za przyłączenie,  
Linia 34: Linia 34:
*warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia
*warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia
*ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową,  
*ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową,  
*odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, okres wypowiedzenia
*[[odpowiedzialność]] stron za niedotrzymanie warunków umowy, [[okres wypowiedzenia]]
(Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2)
(Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2)


Linia 41: Linia 41:
Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej.
Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej.
Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej.
Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej.
Polityka energetyczna państwa jest opracowywana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju kraju, jest ona opracowywana co 4 lata.
[[Polityka]] energetyczna państwa jest opracowywana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju kraju, jest ona opracowywana co 4 lata.


==Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią==
==Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią==
Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Prezesa URE ma za zadanie czuwanie nad  warunkami ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Ten niezależny organ regulacyjny ma kontrolować ścieżkę wypełnienia celu wytyczonego przez ustawodawcę.
Prezesa URE ma za [[zadanie]] czuwanie nad  warunkami ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Ten niezależny organ regulacyjny ma kontrolować ścieżkę wypełnienia celu wytyczonego przez ustawodawcę.


==Bezpieczeństwo energetyczne==
==Bezpieczeństwo energetyczne==
Definicja bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa:
[[Definicja]] bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa:
*aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem  dostaw surowców energetycznych.  
*aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem  dostaw surowców energetycznych.  
*aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach.
*aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach.
*aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o  przyszłych pokoleniach. Dzieje się to poprzez rozwój źródeł energii odnawialnych i ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko (M.Zawada 2012, s. 252)
*aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o  przyszłych pokoleniach. Dzieje się to poprzez [[rozwój]] źródeł energii odnawialnych i ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko (M.Zawada 2012, s. 252)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 57: Linia 57:
* Czech A. (2016) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-87842416-cf5d-4040-be90-35df2d2d8ca2/c/04.pdf Uwarunkowania polskiej polityki energetycznej w kontekście postulatu zrównoważonego rozwoju]'' Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISSN 2083-8611 Nr 269 · 2016
* Czech A. (2016) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-87842416-cf5d-4040-be90-35df2d2d8ca2/c/04.pdf Uwarunkowania polskiej polityki energetycznej w kontekście postulatu zrównoważonego rozwoju]'' Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISSN 2083-8611 Nr 269 · 2016
*''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970540348/U/D19970348Lj.pdf Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne]'' (1997), Dz.U. Nr 54 poz. 348 wraz z późniejszymi zmianami
*''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970540348/U/D19970348Lj.pdf Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne]'' (1997), Dz.U. Nr 54 poz. 348 wraz z późniejszymi zmianami
* Zawada M. (2012 )''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/78583_9d92a10b18d7f3d1ce695f58c745a288 Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej i Polski]'' Logistyka 5/2012 Politechnika Częstochowska
* Zawada M. (2012 )''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/pozostale-zagadnienia/item/download/78583_9d92a10b18d7f3d1ce695f58c745a288 Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej i Polski]'' [[Logistyka]] 5/2012 Politechnika Częstochowska


{{a|Justyna Pietras}}
{{a|Justyna Pietras}}
[[Kategoria:Prawo]]
[[Kategoria:Prawo]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}

Wersja z 05:10, 21 maj 2020

Prawo energetyczne
Polecane artykuły


Prawo energetyczne - jest to ustawa regulująca zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, określająca normy i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii a także podstawę działalności przedsiębiorstw energetycznych. Wskazuje także zadania organów władzy.

Ma na celu tworzenie perspektyw rozwoju kraju, kształtuje bezpieczeństwo dotyczące użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji. Jej zadaniem jest również tworzenie odpowiednich warunków przeciwdziałanie negatywnym skutkom naturalnych monopoli, stosowaniem się do praw ochrony środowiska, uwzględnianiem umów zawartych międzynarodowych umów a także zapewnienie równowagi przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. W tej ustawie zawarte są także warunki wykonywania i kontrolowania działalności która opiera się na przesyłaniu dwutlenku węgla w celu jego podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla. (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział I art. 1 ust. 1-2a)

Dostarczanie paliw i energi

Aby można było mówić o dostarczaniu paliw i energii, należy przyłączyć się do sieci i jest to możliwe wg ustawy na podstawie "umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu". (Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 5 ust. 1)

Przedsiębiorstwo energetyczne jest to podmiot zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii musi zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci z osobami ubiegającymi się o to. Odbywa się to na zasadzie równoprawnego traktowania, jeśli dwie strony spełniają ściśle określone warunki techniczne i ekonomiczne. Ze strony dostawcy jest to warunek przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, natomiast ze strony odbiorcy warunki przyłączenia do sieci i odbioru. W przypadku odmowy zawarcia umowy przez przedsiębiorstwo energetyczne o przyłączenie do sieci, musi ono niezwłocznie powiadomić pisemnie stronę wnioskującą.

Co powinna zawierać umowa o przyłączenie do sieci:

  • terminy między innymi; realizacji przyłączenia, zawarcia umowy po której nastąpi dostarczanie paliw
  • wysokość opłaty za przyłączenie,
  • miejsce rozgraniczenia własności między dostawcą a odbiorcą,
  • aspekty techniczne takie jak wykaz robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia, wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowo-rozliczeniowego i jego parametrów,
  • warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości w celu realizacji przyłączenia
  • ilości paliw gazowych lub energii przewidzianych do odbioru, moc przyłączeniową,
  • odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, okres wypowiedzenia

(Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, Rozdział II art. 7 ust. 2)

Polityka energetyczna

Główną instytucją odpowiedzialną za sprawy polityki energetycznej jest Ministerstwo Gospodarki. Celem polityki energetycznej państwa jest zapewnienie stałych i nieprzerwanych dostaw energii wynikających z zawarcia długoterminowych umów, bezpieczeństwa energetycznego kraju, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej. Nastawiona jest ona również na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz na promowanie odnawialnych źródeł energii jest to także determinowane dyrektywami Unii Europejskiej. Polityka energetyczna państwa jest opracowywana zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju kraju, jest ona opracowywana co 4 lata.

Organ do spraw regulacji gospodarki paliwami i energią

Zadania z zakresu spraw regulacji gospodarki paliwami i energią oraz promowania konkurencji realizuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Prezesa URE ma za zadanie czuwanie nad warunkami ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych, koncepcją funkcjonowania rynku oraz wymaganiami wynikającymi z obowiązku dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Ten niezależny organ regulacyjny ma kontrolować ścieżkę wypełnienia celu wytyczonego przez ustawodawcę.

Bezpieczeństwo energetyczne

Definicja bezpieczeństwa energetycznego w prawie energetycznym obejmuje trzy główne aspekty przedmiotowe bezpieczeństwa:

  • aspekt energetyczny zajmuje się równoważeniem strony popytowej i podażowej, zarządzaniem infrastrukturą techniczną oraz różnicowaniem dostaw surowców energetycznych.
  • aspekt ekonomiczny (rynkowy) bezpieczeństwa ma na celu przede wszystkim utrzymanie akceptowanej przez odbiorców, ceny użytecznych nośników energii, które są określone w umowach cywilnoprawnych lub w taryfach.
  • aspekt ekologiczny bezpieczeństwa czuwa nad zachowaniem w należytym stanie równowagi przyrodniczej, środowiska naturalnego z myślą o przyszłych pokoleniach. Dzieje się to poprzez rozwój źródeł energii odnawialnych i ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko (M.Zawada 2012, s. 252)

Bibliografia

Autor: Justyna Pietras

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.