Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Typy ogłoszeń reklamowych

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Spis treści

[edytuj] Reklama telewizyjna

Jako nośnik reklam telewizję cechuje kilka istotnych zalet:

  • Dociera do najbardziej masowej widowni, gdyż trudno wskazać segmenty rynku, które nie oglądałyby telewizji. W związku z tym koszt dotarcia do jednego konsumenta jest niższy niż w przypadku wielu innych mediów.
  • Poprzez połączenie obrazu, ruchu, dźwięku i koloru telewizja ma lepsze możliwości przyciągnięcia i utrzymania uwagi odbiorców oraz wykreowania reklamy, która silnie oddziałuje na emocje potencjalnego klienta.
  • Istotną zaletą telewizji jest jej rosnąca wiarygodność (wyższa niż w przypadku prasy). Z wiarygodnością wiąże się także wysoki prestiż, jakim cieszy się telewizja.


Wśród wad reklamowania w telewizji wylicza się:

  • Wysokie koszty ogólne, związane z produkcją filmu reklamowego i jego emisją. Wysoki koszt bezwzględny, przy dużej widowni telewizyjnej, oznacza relatywnie niskie koszty dotarcia do pojedynczego widza.
  • Mała selektywność widowni telewizyjnej, co oznacza iż trudno jest określić szczegółowo, kto ogląda poszczególne programy (telewizje oglądają wszyscy).
  • Ulotność tej formy reklamy. Po emisji 30-sekundowego filmu nie pozostaje nic materialnego ( w przeciwieństwie do reklamy prasowej). Co więcej, oglądając reklamówkę w TV, widz jest zmuszony pochłaniać ją w tempie narzuconym przez reklamującą się firmę - nie można jej spowolnić, przejrzeć powtórnie.
  • Długi czas wyprzedzania, co oznacza konieczność zamawiania czasu antenowego na długo przed emisją reklamy.
  • Reklama telewizyjna jest wyjątkowo natarczywa; traktowana jest jako intruz, zło konieczne, które trzeba przeczekać, zanim zaczną się wiadomości lub ulubiony serial.
  • Wobec rosnącej liczby stacji telewizyjnych walczących o względy widza, liczba konsumentów oglądających w danym momencie daną stację ciągle spada. Zapobiec temu mógłby wyłącznie wzrost liczby ludności w Polsce lub wzrost czasu, jaki przeciętny Polak poświęca na oglądanie TV.

[edytuj] Reklama w prasie codziennej

Do zalet zaliczyć możemy:

Do wad należą:

[edytuj] Reklama w czasopismach

Podstawowa różnica pomiędzy czasopismami a gazetami polega na tym, że są one inaczej czytane, np. obszerne miesięczniki kobiece są czytane nawet 5 miesięcy od daty ukazania się danego numeru. Czytelnicy czytają lub przeglądają od 2/3 do - zawartości gazety, co zajmuje im do 1,5 h. Oznacza to, że w odniesieniu do grubych pism czytelnik jedynie ?przerzuca" strony, koncentrując się tylko na interesujących go tematach. Wniosek z tego taki, iż czytanie czasopism jest czynnością nawet bardziej aktywną od oglądania telewizji czy słuchania radia.

Czasopisma cieszą się wśród odbiorców, zwykle reprezentujących wyższy od przeciętnego poziom wykształcenia, wyższe dochody i wyższy status społeczny, prestiżem i reputacją, co świadczy o ich profesjonalności. O przywiązaniu do wybranych przez siebie tytułów świadczy także fakt, iż czasopisma są często kolekcjonowane, a co ważniejsze, czytelnik nawet po upływie pewnego okresu czasu ma szansę natknąć się na tę samą reklamę.

Na uwagę zasługuje również fakt, że czasopisma są pełne kolorowych zdjęć, co czyni je atrakcyjniejszymi od gazet oraz wzmacnia oddziaływanie reklam z modą, kosmetykami czy artykułów spożywczych.

Reklama w czasopiśmie jest oceniana jako bardziej wiarygodna, mniej przesadzona i mniej irytująca i mniej nużąca, oraz nie tak "głupia" jak reklama telewizyjna.

Głównymi wadami tego rodzaju reklamy jest największy koszt dotarcia do jednego odbiorcy oraz długi okres wyprzedzenia w składaniu reklam.

[edytuj] Reklama w kinie

Kino jest dobrym medium do docierania do młodej, względnie zamożnej widowni, która chce się bawić. Przeważnie ci, którzy lokują się poza dominującą grupa wieku 15-24 lat, podzielają większość tych postaw. Widownia kinowa jest żywsza i bardziej podatna na odbiór koncepcji wizualnych niż telewidzowie. Jest ona nie tylko młodsza, a więc i bardziej chłonna, jeżeli chodzi o zmieniające się trendy w filmie. Jest o widownia znacznie zainteresowana tym, co przedstawia się przed nią na ekranie; jest to właściwie jedyny powód bycia w kinie. A wiec ze względu na ten kluczowy czynnik dotyczący widowni kinowej, że spodziewa się ona głównie rozrywki, reklamy w kinie muszą w znacznie większym stopniu niż reklamy telewizyjne być opracowane tak, by stanowiły rozrywkę. Nie musza być tak zabawne, by wywoływały wielkie ilości śmiechu, lecz musza być atrakcyjne wizualnie.

[edytuj] Reklama w radiu

Radio jest medium bardzo osobistym, a nawet przyjacielskim. Dostarcza rozrywki, informacji, a nawet towarzystwa, co robi w sposób bardzo dyskretny, nie przeszkadzając w prowadzeniu samochodu, pracy w biurze, czy kuchennej krzątaninie. Jest ono także źródłem najświeższych informacji.

Radio cechują następujące zalety:

Do wad tego ogłoszenia reklamowego zaliczamy:

[edytuj] Reklama w formie plakatu

Jest ona uważana za najstarszą i najczystszą formę reklamy. Jego zaletą jest, iż jest to tania forma reklamy, która dzięki swym rozmiarom stwarza możliwość wywarcia dużego wrażenia na odbiorcach. Przechodnie z dużym prawdopodobieństwem zwrócą uwagę na ogromny plakat w centrum miast, zapamiętają hasło reklamowe oraz markę produktu. Plakat jest więc świetnym wzmocnieniem utrwalającym w świadomości konsumentów slogany, opakowania i nazwy marek znanych z telewizji i czasopism.

Podstawową wadą reklamy zewnętrznej jest fakt, iż jest ona nieselekywna odnośnie charakterystyki demograficznej lub psychograficznej odbiorców. Niemożliwe jest np. takie ustawienie plakatów, aby dostrzegli je wyłącznie młodzi, ambitni mężczyźni albo wyłącznie starsze panie o ponadprzecięnych dochodach, gdyż plakat dociera po prostu do wszystkich. Nie można na plakacie umieścić wielu szczegółowych informacji, ponieważ miejsca starcza nań tylko na ilustrację i krótki slogan reklamowy, ew. na zdjęcie opakowania reklamowanej marki.

[edytuj] Reklama w Internecie

W ostatnich latach obserwujemy burzliwy rozwój Internetu. Na naszych oczach Internet przestał być techniczną ciekawostką, a stał się częścią cywilizacji. Jest on siłą napędzającą współczesną gospodarkę Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę ze strategicznej roli, jaką pełni Internet w kontekście zdolności przetrwania i konkurowania w przyszłości.

Jest niezastąpionym instrumentem wymiany informacji. Internet jako jeden z efektów technologii informatycznych otworzył przed firmami nowe [możliwości globalnego] handlu. Dane wysyłane przez Internet nie rozpoznają narodowych granic.

Jedną z ważniejszych funkcji, jaką pełni Internet we współczesnym świecie jest używanie Internetu jako środka reklamy. W ciągu kilku ostatnich lat nastąpił prawdziwy rozwój, zarówno jakościowy, jak i ilościowy, reklamy w Internecie. Jeszcze kilka lat temu oglądaliśmy statyczne bannery reklamowe - obecnie są one już w zdecydowanej większości animowane i znacznie efektywniejsze.

Ta forma reklamy charakteryzuje się następującymi cechami:

Do najczęstszych form reklamy należą: bannery, strony WWW, spamming, sponsoring oraz liczne bezpłatne usługi internetowe.

[edytuj] Bibliografia

Autor: Agnieszka Luberda

niem. Arten der Reklameanzeigen, fr. types d?annonces

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 88/100 (głosów: 2)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Typy_og%C5%82osze%C5%84_reklamowych&oldid=14451
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
encyklopedia
Narzędzia
W innych językach