Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Nisza rynkowa

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania


Definicja

Nisza rynkowa - to wąsko zdefiniowana grupa klientów, którzy szukają ściśle określonych korzyści. Zalety niszy to małe zainteresowanie ze strony konkurencji, indywidualne kontakty z nabywcami oraz dobra znajomość rynku, wynikająca ze specjalizacji. Wady działania w niszy to możliwość zmiany potrzeb klientów, możliwość ataku ze strony konkurencji, która będzie poszukiwać jeszcze większej specjalizacji, możliwość znacznego zmniejszenia skali działania.


Marketing niszowy

Specyficzną formą marketingu dla tego segmentu jest marketing niszowy (niche marketing). Dotyczy niewielkich grup nabywców o szczególnych potrzebach , tworzących subrynek i nieopłacalnych dla dużych firm. Nisza musi być jednak na tyle pojemna i chłonna, aby firma była w stanie obsłużyć ją z zyskiem.

Firmy mogą tworzyć superspecjalistyczne przedsiębiorstwa o bardzo silnej pozycji na wąskich rynkach. Nierzadko stają się też "właścicielami" takich rynków, monopolistami. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo nie ma otoczenia konkurencyjnego, a podstawą do programowania działań na rynku może być wyłącznie orientacja popytowa. Nabywcy, pozostając w kontaktach z monopolistą mają do wyboru następujące alternatywy:

  • kupić produkt u monopolisty lub zrezygnować
  • kupić produkt dziś lub odłożyć zakup na przyszłość


Postępowanie przedsiębiorstw

Przedsiębiorstwa działające w niszy nie przyjmują rynków jako jako czegoś określonego przez siły zewnętrzne, lecz tworzą je i kontrolują sami. Takimi superniszowcami są np. Deutz Motors Industienmotoren wytwarzający chłodzone powietrzem diesle; również producent sztucznych zastawek serca - St. Jude Medical oraz wytwórca pras do druku bankomatów - Kenigs Bajer.

Koncepcja niszy sugeruje, że niewielka liczba użytkowników jest nadzwyczaj lojalna wobec marki, dzięki czemu możliwe jest podniesienie ceny powyżej poziomu cen większych, ale mniej wyspecjalizowanych konkurentów.

Bibliografia

Autor: Natalia Marzec

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 66/100 (głosów: 37)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Nisza_rynkowa&oldid=16253