Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Implementacja strategii

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Charakterystyka

Implementacja strategii obejmuje szereg działań i decyzji związanych z realizacją planów i zamiarów strategicznych w przedsiębiorstwie. Jakkolwiek elementy procesu wdrażania strategii są różne dla poszczególnych przedsiębiorstw, to jednak można wyróżnić pewne podstawowe działania niezbędne do przeprowadzenia działań z tym związanych. Kluczem do sukcesu podczas wdrażania strategii jest zjednoczenie organizacji wokół opracowanej strategii oraz spowodowanie, aby każde istotne działanie i czynność administracyjna była wykonywana w sposób ściśle tej strategii odpowiadający (A.A., Thompson, A.J.Strickland 1993, s. 216).

Kluczowe zadania przy wdrażaniu strategii

Wyróżnić można sześć kluczowych działań związanych z implementacją strategii:

  1. Zaprojektowanie organizacji mogącej skutecznie wdrożyć strategię,
  2. Zadbanie o budżet wspierający realizację strategii,
  3. Zastosowanie systemów wspierających zarządzanie (polityka, procedury, systemy informacyjne i kontrolne),
  4. Zaprojektowanie systemu nagród i zachęt ściśle związanego z celami operacyjnymi i strategią,
  5. Dostosowanie kultury organizacyjnej do wybranej strategii,
  6. Wykorzystanie strategicznego przywództwa.

Przed rozpoczęciem realizacji powyższych zadań, kierownictwo firmy powinno odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • które działania są najważniejsze, a które można odłożyć na później,
  • które działania wymagają dużo czasu i osobistego nadzoru,
  • co może zostać delegowane do wykonania innym pracownikom.

Stwarzanie klimatu poparcia

Do efektywnej implementacji strategii niezbędne jest też, aby kierownictwo przedsiębiorstwa wytworzyło w przedsiębiorstwie klimat poparcia. Do istotnych czynników, na które kierownictwo może mieć wpływ, należą:

Funkcje kierowników

Faza implementacji strategii obejmuje (I. Penc-Pietrzak, 1998 s.158 i 160):

  • przełożenie planu strategicznego na konkretne polityki funkcjonalne (rynkową, finansową, produkcji, itp.),
  • ustalenie, wynikających z planu strategicznego, planów operacyjnych oraz konkretnych zadań ilościowych,
  • przypisanie zadań określonym jednostkom wykonawczym,
  • sprawdzenie czy plan strategiczny znajduje pokrycie w budżecie oraz ustalenie kosztów cząstkowych,
  • określenie i pozyskanie zasobów potrzebnych do wdrożenia strategii,
  • przystosowanie struktury organizacyjnej do potrzeb nowej strategii,
  • stworzenie w przedsiębiorstwie kultury organizacyjnej, sprzyjającej implementacji strategii,
  • opracowanie systemu motywacji i kontroli związanych z realizacją obranej strategii.

Zasady postępowania przy wdrażaniu strategii

Wdrażając strategię należy pamiętać o zasadach, którymi powinno kierować się przedsiębiorstwo (M. Walesiak, 1996 s.100-102):

  • wszyscy menedżerowie podejmujący decyzje dotyczące wdrażania planów i programów powinni bardzo dokładnie zapoznać się z całościową strategią firmy,
  • menedżerowie powinni znać przesłanki planowania, tj. założenia i przewidywania dotyczące przyszłości oraz poznane już warunki, które będą miały wpływ na wykonanie planu,
  • należy upewnić się, że cząstkowe plany działania odzwierciedlają główne cele firmy,
  • strategię trzeba rewidować regularnie, aby przekonać się, czy jest ona nadal aktualna i odpowiednia do zmieniających się warunków,
  • strategia powinna brać pod uwagę możliwości pojawienia się nieprzewidzianych przypadków (tzn. znacznych i nieoczekiwanych zmian elementów otoczenia),
  • struktura organizacyjna powinna być dopasowana do potrzeb planowania (odpowiednie delegowanie uprawnień i odpowiedzialności związanych z wdrożeniem strategii),
  • menedżerowie powinni podkreślać konieczność planowania w przedsiębiorstwie oraz kłaść nacisk na wdrażanie przyjętej strategii,
  • w firmie należy stworzyć klimat sprzyjający planowaniu.

Bibliografia

  • Penc-Pietrzak I., Strategie biznesu i marketingu, WPSB, Kraków 1998
  • Thompson A.A. Jr., Strickland A.J.III, Strategic Management. Concepts and Cases, Irwin, Homewood Ill., Boston Ma. 1993
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 74/100 (głosów: 11)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować